Młodzi w kontekście współczesnej kultury
Abstract
Obalenie komunizmu oraz wejście do Unii Europejskiej krajów bloku wschodniego zapoczątkowało stopniowe zanikanie różnic, jakie istniały jeszcze do niedawna pomiędzy młodzieżą zachodnioeuropejską a wschodnioeuropejską. Żelazna kurtyna, która podzieliła Europę na pół wieku, była przyczyną zróżnicowania postaw i zachowań młodych po obu stronach.
Uprawianie polityki i jakakolwiek działalność społeczna w krajach komunistycznych była zarezerwowana wyłącznie dla osób powiązanych z reżimem. Dlatego też zdecydowana większość młodzieży izolowała się od jakiejkolwiek działalności społecznej i politycznej. Aby zaangażować młodzież społecznie, komuniści organizowali tzw. „czyny społeczne”, np. sprzątanie wiosną parków. Był to rodzaj pracy przymusowej, znienawidzony przez młodzież i odbierany jako przejaw zniewolenia politycznego. Każda forma sprzeciwu wobec tego typu działań „społecznych” była traktowana jako wyraz odwagi i „walki o wolność”.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: