Implementing the National Qualifications Framework (KRK) into Tertiary Education Institutions and Shaping the Basis of Entrepreneurship in the Opinion of University Students
Abstract
This paper presents selected issues connected with the impact of a tertiary education institution on the development of entrepreneurial attitudes among young people. Apart from dealing with theoretical aspects concerning the transformations that have taken place over the past few years in Polish higher education system, particularly the ones arising from the implementation of the National Qualifications Framework for Higher Education, the study presents empirical evidence related to the topic and based on the author’s own study.
References
Autonomia programowania uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, red. E. Chmielecka, Warszawa 2010, .
Deklaracja Bolońska. Szkolnictwo wyższe w Europie z dnia 19.06.1999 r.
Druckner P.F., Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992.
Entrepreneurship in higher education, especially with non-business studies, Final report of the Expert Group, European Commission – Enterprise and Industry Directorate-General, Brussels – March 2008.
Kraj K.M., Enterprise performance management – nowe wsparcie dla przedsiębiorczości korporacyjnej w warunkach globalizacji, w: Przedsiębiorczość w teorii i praktyce, red. M. Strużycki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2006, s. 11.
Marszałek A., Analiza postaw przedsiębiorczych wśród studentów, „E-mentor”, nr 3 (45)/2012, .
Marszałek A., Wyzwania stojące przed systemem szkolnictwa wyższego w Europie, „E-mentor”, nr 1 (38)/2011, .
Mierzwa, O., Doświadczenie czy wykształcenie? Polski rynek pracy ludzi młodych – eksperyment korespondencyjny, „Bank i Kredyt”, 1/2012, s. 28.
Piróg D., Wybrane determinanty tranzycji absolwentów studiów wyższych na rynek pracy. Dylematy współczesnego rynku pracy, „Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” nr 160, 2013, s. 131-138.
Płaziak M. i Rachwał T., Enterpreneurship Courses in Spatial Mamagement Studies in Polish Universities, „Procedia – Socian and Behavioral Sciences”, vol. 110, 2014, s. 710-718.
Rachwał T., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w edukacji szkolnej, w: Szkoła w nauce
i praktyce edukacyjnej, t. II, red. B. Muchacka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Akademia Pedagogiczna w Krakowie, Kraków 2006, s. 427-434.
Rozporządzenie Ministra Nauki I Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, Dz.U. 2011, Nr 253, poz. 1520.
Rozporządzenie Ministra Nauki I Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 listopada 2011 r. w sprawie wzorcowych efektów kształcenia, Dz.U. 2011, Nr 253, poz. 1521.
Safin K., Przedsiębiorcze zachowania studentów – stan i konsekwencje dla dydaktyki, „Horyzonty Wychowania” 2014, vol. 13, no. 26, s. 327-341.
Thieme J.K, Szkolnictwo wyższe, Wyzwania XXI wieku. Polska – Europa – USA, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2009.
Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2011 r., Nr 84, poz. 455.
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. 2005, Nr 164, poz. 1365.
Volkmann Ch. i in., Educating the Next Wave of Entrepreneurs. Unlocking Entrepreneurial Capabilities to Meet the Global Challenges of the 21st Century. A Report of the Global Education Initiative, World Economic Forum, Geneva.
Wach K., Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2013/9, s. 246-257
Wach K., Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw: rozwój przez umiędzynarodowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 200.
Women in Business. Policies to Support Women's Entrepreneurship Development in the MENA Region, OECD, 2012.
Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/962/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz.U. L 394 z 30.12.2006.
Zioło Z., Miejsce przedsiębiorczości w edukacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2012/8, s. 10-23.
, strona internetowa Programu Erasmus Plus.
, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej.
.
, serwis internetowa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
, serwis internetowy Powiatowego Urzędu Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego.
.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: