Legal Frames of Entrepreneurs’ Activity in the Academic Sphere
Abstract
Tertiary education institutions have certain legal instruments which allow students and academic teachers to conduct business activity. At the same time the above mentioned legal solutions can be helpful in developing proper business behaviours. The presentation of these instruments is the main aim of the paper. First of all, it should be remembered that article 86 item 1 of the Higher Education Law Act of 27th of July 2005 allows for conducting academic incubators of entrepreneurship in order to transmit the results of scientific research to economy and with the object of achieving better exploitation of academic intellectual and technical potential. What is more, the Polish legislature included in article 86a item 1 of the same Act grants permission for creating special companies (a stock company or a limited liability company) in order to commercialize the results of scientific analysis as well as developmental work.
References
Kidyba A., Kodeks spółek handlowych. Komentarz, tom I, Komentarz do art. 1-300 k.s.h., Wydawnictwo LEX a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
Kosikowski C., Sektor finansów publicznych w Polsce, Wydanie I, Wolters Kluwer Polska, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2006.
Młodzikowska D., Lundén B., Jednoosobowa firma. Jak założyć i samodzielnie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, Wydawnictwo BL Info Polska Sp. z o.o., Gdańsk 2011.
Napiecek R., Efektywność ekonomiczna uczelni wyższych w ramach prawnie obowiązujących kryteriów oceny ich działania, w: Współczesne problemy nauki i szkolnictwa wyższego, red. J. Pakuła, Eikon Studio, Toruń 2013.
Nowacki J., Tobor Z., Wstęp do prawoznawstwa, Naukowa Oficyna Wydawnicza, Katowice 1997.
Opałek K., Zagadnienia teorii prawa i teorii polityki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986.
Pradela A., Rola systemu poradnictwa zawodowego w edukacji i tworzeniu inicjatyw klastrowych w systemie oświaty na przykładzie miast: Zabrza, Gliwic i Rybnika, w: Rola przedsiębiorczości w warunkach kryzysu gospodarczego, red. Z. Zioło, T. Rachwał, ,,Przedsiębiorczość – Edukacja” 2013/9, Wydawnictwo Nowa Era Sp. z o.o., Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Warszawa-Kraków 2013.
Sieczek E., System szkolnictwa wyższego, w: Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz, red. naukowa W. Sanetra, M. Wierzbowski, Wydawca: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2013.
Tokarski M., Przedsiębiorczość akademicka źródłem innowacji dla regionu kujawsko-pomorskiego, w: Rola przedsiębiorczości w edukacji, red. Z. Zioło, T. Rachwał, ,,Przedsiębiorczość – Edukacja” 2012/8, Wydawnictwo Nowa Era Sp. z o.o., Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Warszawa-Kraków 2012.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: