Wspólnoty lęku. Przestraszeni ludzie i ich sceptyczni obserwatorzy
Abstract
Artykuł poświęcony jest zagadnieniom niepokoju przeżywanego w obliczu zjawisk przestępczości i społecznego wykolejenia. Lęk, o którym mowa, stanowi fragment doświadczenia właściwego współczesnym społeczeństwom i wiąże się z osiągnięciem przez nie zaawansowanego poziomu procesów modernizacyjnych i globalizacyjnych.
W odróżnieniu od szeregu innych zagrożeń o charakterze cywilizacyjnym, strach przed przestępczością zachowuje jednak pewne cechy swoiste, wynikające z odmiennej nieco percepcji zagrożenia.
Swoistość lęku przed przestępczością, relacje, jakie mogą wiązać go z bardziej podstawowymi źródłami niepokoju, a także tendencje do czynienia lęku przedmiotem zabiegów socjotechnicznych, to kwestie które wpływają na sposób podejmowania problemu przez badaczy i komentatorów. W tym kontekście przywołana zostaje Stanley Cohena koncepcja „paniki moralnej”. Dominujący styl analizowania zjawiska, polegający na przypisywaniu zbiorowym reakcjom i sentymentom wyłącznie irracjonalnego charakteru, w świetle dystynkcji, jaką wprowadza kategoria społecznej racjonalności, ujawnia tymczasem istotne ograniczenia.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: