Political Determinants of Knowledge Transfer in Poland
Abstract
In the knowledge society traditional division between science (focused on theoretical problems) and technology (focused on practical problems) has come to an end. Today, science is expected to display not only theoretical and methodological correctness but also a high degree of practical utility. Modern universities are, therefore, obliged to perform the so called third mission, in addition to their traditional didactic responsibility and scientific research. Entrepreneurial university is responsible for delivering scientific knowledge, which can be easily and efficiently used in order to solve practical problems of the society. The aim of the article is to present an in-depth analysis of political determinants of the transfer of scientific knowledge in Poland, including changes introduced by the 2010 science policy reform.
References
Bloom A., Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997.
Castells M., Wiek informacji: ekonomia, społeczeństwo i kultura, t. I: Społeczeństwo Sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Dąbrowa-Szefler M., Polityka naukowa i techniczna w gospodarce rynkowej. Instytucje i mechanizmy, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1993.
Dąbrowa-Szefler M., System nauki i szkolnictwa wyższego. Funkcjonowanie i elementy zarządzania. Podręcznik, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2003.
Dąbrowa-Szefler M., Jabłecka J., Szkolnictwo wyższe w Polsce. Raport dla OECD, MNiSW, Warszawa 2007.
Etzkowitz H., Leydesdorff L., The dynamics of innovation: from National Systems and ‘‘Mode 2’’ to a Triple Helix of university–industry–government relations, „Research Policy” 29 (2000), s. 109-123.
EUROSTAT, Total intramural R&D expenditure (GERD) by sectors of performance, <http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/science_technology_innovation/data/database> (dostęp: 28.07.2014).
Genua A., Muscio A., The Governance of University Knowledge Transfer: A Critical Review of the Literature, „Minerva” 47 (2009), s. 93-114.
Glikman P., Kwiatkowski S., Determinanty i kierunki polityki naukowej Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Łódź 1991.
GUS, Nauka i technika w 2011r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2012.
GUS, Rocznik statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2012, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2012.
GUS, Szkoły wyższe i ich finanse 2011, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2011.
Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o ustanowieniu programu pn. „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki”, z dnia 5 listopada 2010 r.;
<http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/5a901d642544581bf9e6dea1d2074c40.pdf> (dostęp: 05.09.2013).
Krajowy Program Badań. Założenia polityki naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa, Załącznik do uchwały nr 164/2011 Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 2011 r. <http://www.ncbir.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/bip/20110816_kpb.pdf> (dostęp: 07.09.2013).
Landry R., Amara N., Ouimet M., Determinants of knowledge transfer: evidence from Canadian university researchers in natural sciences and engineering, „Journal of Technology Transfer” 32 (2007), s. 561-592.
MNiSW, Reforma nauki w Polsce – budujemy na wiedzy, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2011.
MNiSW, Nauka w Polsce 2013, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2013.
M. Perkmann i in., Academic engagement and commercialisation: A review of the literature on university–industry relations, „Research Policy” 42 (2013), s. 423-442.
E. Stawasz, Innowacje i Regionalne Systemy Innowacji, w: Instrumenty transferu technologii i pobudzania innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw, red. E. Stawasz, J. Mertl, Fundacja Inkubator, Łódź 2005.
UNESCO World Report. Towards Knowledge Societies, UNESCO, Paris 2005.
UNESCO Global Observatory on Science, Technology and Innovation Policy Instruments GO SPIN Concept Paper, Paris, October 2011.
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 roku Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz.U. z 2010 r. Nr 96, poz. 620).
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. z 2010 r. Nr 96, poz. 615).
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz.U. z 2010 r. Nr 96, poz. 619).
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. z 2010 r. Nr 96, poz. 618).
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz.U. z 2010 r. Nr 96, poz. 617).
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz.U. z 2010 r. Nr 96, poz. 616).
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. 2005 Nr 164 poz. 1365 późn. zm.
Valimaa J., Hoffman D., Knowledge society discourse and higher education, „Higher Education” 56 (2008) 3, s. 265-285.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: