Shaping Entrepreneurial Attitudes among Secondary School Students in Preparation for the Labor Market Activity
Abstract
The School is, in the twenty-first century, geared not only for teaching, but also to develop skills useful in a society based on knowledge. The aim of the article is to show the importance of developing entrepreneurial attitudes among secondary school students in relation to the current requirements of the labor market. In the first part of the article the author describes what characterizes the attitude of entrepreneurship - what qualities a man enterprising, what is the formation of such an attitude, and what is an effect. Then the author analyzed ways to promote entrepreneurial attitudes by school pupils and the practical skills they acquire during the course and during participation in school life. In the following part of the paper the author presents ways of shaping entrepreneurial attitudes, the role of the teacher in this process and an entrepreneurial approach to education. An important element is to identify the obstacles that stand in the formation of such attitudes - the restrictions resulting from the curriculum, poor attitude of the teacher in relation to the learner and the learning process, or the marginalization basics of entrepreneurship. The last part of the article is devoted to the skills currently most desirable in the labor market and are offered guidance as to how the school could effectively implement the students to actively participate in it.
References
Brzozowski T., „Przedsiębiorczość” – pojęcie polisemiczne czy niewłaściwie rozumiane? Próba systematyzacji, „Przedsiębiorczość-Edukacja” (2007) 3, s. 196-203.
Brzozowski T., Status przedsiębiorczości w warunkach kryzysu edukacji, „Przedsiębiorczość-Edukacja” (2013) 9, s. 258-272.
Cotton J., Enterprise Education Experience, Durham University Business School. Materiały na kurs, Durham 1996.
Heinonen J., Poikkijoki S.A., An Entrepreneurial Directed Approach to Entrepreneurship Education: Mission Impossible?, “Journal of Management Development, 25 (2006) 1, s. 80-94.
Kilar W., Kurek S., Rachwał T., Kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych w szkolnictwie zawodowym dla sektora handlu detalicznego w świetle opinii partnerów społecznych, „Przedsiębiorczość-Edukacja”(2013) 9, s. 273-288.
Kurek S., Rachwał T., Szubert M., Kształtowanie kompetencji biznesowych uczniów gimnazjum w świetle opinii nauczycieli na podstawie wyników badań prowadzonych w ramach europejskiego projektu FIFOBI, „Przedsiębiorczość-Edukacja” (2012) 8, s. 24-36.
Niesłuchowski M., Program nauczania podstaw przedsiębiorczości w zakresie podstawowym dla szkół ponadgimnazjalnych – Krok w przedsiębiorczość, http://www.nowaera.pl/index2.php?option=com_pomoce&format=raw&task=ajax&id=6&pid=12817 pobrano dnia 13.05.2014.
Pielak E., Przedsiębiorczość w edukacji szkolnej, w: W kręgu wychowania i pracy, red. L. Marszałek, A. Solak, Wyd. LABOR, Warszawa 2010.
Rachwał T., Jestem przedsiębiorczy – kształtowania postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży z wykorzystanie innowacyjnych metod i narzędzi. O projekcie, Poznań 2013.
Rachwał T., Ocena projektu zmian podstawy programowej podstaw przedsiębiorczości (przedstawionej przez MEN w 2008 roku w ramach reformy systemu edukacji), „Przedsiębiorczość – Edukacja” (2009) 5, s. 349-371.
Rożnowski B., Przechodzenie młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy w Polsce. Analiza kluczowych pojęć dotyczących rynku pracy u młodzieży, Wyd. KUL. Lublin 2009.
Tracz M., Rola i znaczenie podstaw przedsiębiorczości w kształceniu ogólnym, „Przedsiębiorczość-Edukacja” (2006) 2, s. 222-225.
Wach K., Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, „Przedsiębiorczość-Edukacja” (2013) 9, s. 246-257.
Wąsik H., Nauczanie przedsiębiorczości w kontekście integracji europejskiej, w: Przedsiębiorczość w warunkach integracji europejskiej, „Przedsiębiorczość-Edukacja” (2010) 6, s. 486-492.
Zioło Z., Miejsce przedsiębiorczości w edukacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” (2012) 8, s. 10-23.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: