The Study of Entrepreneurial Attitudes among Young. People as the Foundation of Shaping Attitudes Corresponding to the Challenges of the Modern World
Abstract
The dynamic pace of contemporary changes in our environment constitutes a challenge for every participant of the socio-economic system. Facing such a challenge requires particular skills and competencies, and initiative and entrepreneurship are among the key ones. A well-functioning education system is necessary in developing these competencies. Entrepreneurship education should play a vital role at every stage of education. The aim of the article is to analyse the role of entrepreneurship education in shaping entrepreneurial attitudes and to investigate young people's attitudes towards entrepreneurship (the perception of an entrepreneur, willingness to start one's own business, discovering entrepreneurial incentives). The article presents the results of the survey conducted among secondary school students.
References
Domurat A., Przedsiębiorczość a kreatywność i innowacyjność, w: Innowacyjna przedsiębiorczość. Teorie. Badania. Zastosowania praktyczne. Perspektywa psychologiczna, red. A. Strzałecki, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2011.
Drucker P., Innowacja i Przedsiębiorczość – praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992.
Gibb A.A., Enterprenurship and Intrapreneurship – Exploring the differences, w: New findings and perspectives in Entrepreneurship, red. R. Donckels, A. Miettinen, Aldershot, Avebary 1990, cyt. za: B. Piasecki, Przedsiębiorczość i mała firma. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1997.
Glinka B., Gudkova S., Przedsiębiorczość, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011
Gruszecki T., Przedsiębiorca w teorii ekonomii, Wydawnictwo CEDOR, Warszawa 1994.
Komisja Europejska/EACEA/Eurydice, Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy. (Rozwijanie kompetencji kluczowych w Szkołach w Europie. Wyzwania i możliwości tworzenia polityki edukacyjnej), Raport Eurydice, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg 2012.
Kosała M., Pichur A., Analiza działań przedsiębiorczych i postrzeganie prowadzenia działalności gospodarczej wśród młodego pokolenia – wybrane aspekty, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2008/4.
Kurek S., Rachwał T., Założenia i wstępne wyniki europejskiego projektu badawczego FIFOBI w zakresie kształtowania kompetencji uczniów gimnazjum do prowadzenia działalności gospodarczej, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2010/6, s. 472-485.
Moreno J.J., Wach K., The Entrepreneurial Profile of Students Participating in the Academic Entrepreneurship Course: Pilot Study Results, „Horyzonty Wychowania” 2014, vol. 13, nr 26, s. 11-32.
Najda-Janoszka M., Wach K., Lifelong Learning in the Field of Tourism in the European Union taking Poland into Special Consideration, w: Entrepreneurship in Tourism and Sport Business, red. M. Bednarczyk, Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. 45-58.
Piasecki B., Przedsiębiorczość i mała firma – teoria i praktyka, Uniwersytet Łódzki, Łódź 1997.
Rachwał T., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w edukacji szkolnej, w: Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, red. B. Muchacka, t. II, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006, s. 427-434.
Targalski J., Kosała M., Pichur A., Postawy przedsiębiorcze wśród studentów kierunku ekonomia Akademii Ekonomicznej w Krakowie – analiza wyników badań, w: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007.
Targalski J., Kosała M., Pichur A., Entrepreneurial attitudes among students of economics At the Cracow University of Economics. Analysis of research findings, w: Enterprises in the Face of 21st Century Challenges. Development – Management – Entrepreneurship, red. R. Borowiecki, A. Jaki, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2008.
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, Dz. U. z 2004 roku, Nr nr 173 poz. 1807 z późn. zm.
Wach K., Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2013/9.
Wach K., Entrepreneurship Education in Poland, „ERENET Profile” 2008, vol. III, no. 3 (11).
Wach K., Europeanisation of Entrepreneurship Education in Europe – Looking Back and Looking Forward, „Horyzonty Wychowania” 2014, vol. 13, nr 26.
Wach K., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w programach nauczania. Stan obecny i proponowane kierunki zmian w: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007.
Wach K., Paradygmat gospodarki przedsiębiorczej a polityka wspierania przedsiębiorczości (rozdział 1), w: Formy i przejawy współczesnej przedsiębiorczości w Polsce, red. K. Zieliński, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014, s. 13-30.
Zioło Z., Miejsce przedsiębiorczości w edukacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2012/8.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: