Metoda harcerska w wychowaniu

  • Łukasz Hajduk Uniwersytet Jagielloński; Wydział Filozoficzny; Instytut Pedagogiki

Abstract

W artykule 'Młodzież wobec wartości' Anna Błasiak pisze:
Zachowanie i postępowanie młodzieży od zawsze było, jest
i będzie obszarem zainteresowań ludzi dorosłych, bowiem młode
pokolenie stanowi przyszłość społeczeństwa i zarazem jego
ogromną szansę. Tymczasem dzisiaj wśród młodych ludzi dostrzegamy zjawisko apatii, frustrację, brak inicjatyw, kult konsumpcji, wycofanie z życia społecznego, pogardę dla etosu
pracy i autorytetów, co często prowadzi do dewiacji w wymiarze
indywidualnym i społecznym. Zjawiska te budzą niepokój
ludzi dorosłych.' Rzeczywiście powyższe zjawiska przypisane młodym ludziom nie są dzisiaj odosobnione i budzą niepokój. Zadaniem dorosłychjest zatem tak pokierować wychowaniem dzieci i młodzieży, aby zanurzeni w świecie wartości – potrafili dokonywać dobrych wyborów, by kierowani zaszczepionymi ideałami nie zatracili świata kultury tworzonego latami przez naszych przodków. Mimo licznych przemian społecznych i pułapek błędnie pojmowanej wolności nie pozostajemy bezradni. W  wychowaniu „do” i „przez” wartości wiele metod nadal zachowało swoją skuteczność. Jedną z nich jest – dzisiaj może trochę zapomniana, choć nadal żywa – metoda harcerska...
Published
2007-12-31
How to Cite
Hajduk, Łukasz. (2007). Metoda harcerska w wychowaniu. HORIZONS OF EDUCATION, 6(11), 251-258. Retrieved from https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/454