Metoda harcerska w wychowaniu
Abstract
W artykule 'Młodzież wobec wartości' Anna Błasiak pisze:Zachowanie i postępowanie młodzieży od zawsze było, jest
i będzie obszarem zainteresowań ludzi dorosłych, bowiem młode
pokolenie stanowi przyszłość społeczeństwa i zarazem jego
ogromną szansę. Tymczasem dzisiaj wśród młodych ludzi dostrzegamy zjawisko apatii, frustrację, brak inicjatyw, kult konsumpcji, wycofanie z życia społecznego, pogardę dla etosu
pracy i autorytetów, co często prowadzi do dewiacji w wymiarze
indywidualnym i społecznym. Zjawiska te budzą niepokój
ludzi dorosłych.' Rzeczywiście powyższe zjawiska przypisane młodym ludziom nie są dzisiaj odosobnione i budzą niepokój. Zadaniem dorosłychjest zatem tak pokierować wychowaniem dzieci i młodzieży, aby zanurzeni w świecie wartości – potrafili dokonywać dobrych wyborów, by kierowani zaszczepionymi ideałami nie zatracili świata kultury tworzonego latami przez naszych przodków. Mimo licznych przemian społecznych i pułapek błędnie pojmowanej wolności nie pozostajemy bezradni. W wychowaniu „do” i „przez” wartości wiele metod nadal zachowało swoją skuteczność. Jedną z nich jest – dzisiaj może trochę zapomniana, choć nadal żywa – metoda harcerska...
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: