Individualism of Academic Pedagogues: Threats and Perspectives
Abstract
Philosophical premises require thinking about the ancient origin of the category of human individualism. The development of ideas on human individualism goes back to the philosophy of politics and to the ethics of the Age of Enlightenment. That development has also inspired a parallel transformation of humanism in subsequent epochs. Certain values have been derived from the origin and assumptions of individualism on the ground and in the opposition to the sociology of a group and the psychology of an individual. These values lay at the roots of the characteristic features of academic teachers, affirming individual existence/behaviours and absolute freedom. These are connected with the scientific and creative function of an academic pedagogue: independent, distinct, distanced from norms, e.g. the moral ones, original in thinking, full of passion, creative and satisfied by their work at university. Both humanistic psychology and pedeutology of this particular variety of the humanistic view of an academic pedagogue – their personality and ways of acting, bring assumptions to express their individualism between socio-pedagogical threats and opportunities/perspectives.
References
Adair J., Anatomia biznesu. Motywacja, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
Beck U., Społeczeństwo ryzyka, przekł. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Bokszański Z., Indywidualizm a zmiana społeczna. Polacy wobec nowoczesności – raport z badań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Bourdieu P., Passeron J.C., Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1991.
Bourdieu P., Wacquant L.J.D., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Crozier M., Friedberg E., Człowiek i system: ograniczenia działania zespołowego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982.
Day C., Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.
Duraj-Nowakowa K., Kształtowanie profesjonalnej gotowości pedagogów, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
Duraj-Nowakowa K., Pisarstwo pedagogów między rzemiosłem a sztuką, Kraków 2013 (maszynopis tylko w archiwum autorki).
Duraj-Nowakowa K., Źródła podejść do pedagogiki: zarys problemów, Wydawnictwo ŚSW, Kielce 2005.
Hofstede G., Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
Kossowska M., Jamruż S., Witkowski T., Psychologia dla trenerów, Wydawnictwo AWF, Kraków 2008.
Koźmiński A.K., Piotrkowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
McKay G.D., Dinkmeyer D., To, jak się czujesz, zależy od Ciebie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Manterys A., Wielość rzeczywistości w teoriach socjologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Mądrzycki T., Deformacje w spostrzeganiu ludzi, WSiP, Warszawa 1986.
Miś A., Filozofia współczesna: główne nurty, Wydawnictwo IFiS, Warszawa 1995.
Misztal B., Teoria socjologiczna a praktyka społeczna, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2000.
Nauczyciele akademiccy w procesie kształcenia pedagogów u progu reformy systemu edukacji, red. K. Duraj-Nowakowa, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999.
Nowacki T., Praca ludzka, Wydawnictwo ITE, Radom 2009.
Nowacki T.W., Świat marzeń, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.
Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000.
Poraj G., Od pasji do frustracji: modele psychologiczne funkcjonowania nauczycieli, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2009.
Rozmus A., Indywidualny styl prowadzenia zajęć, w: Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego, red. A. Rozmus, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010.
Taylor Ch., Nowoczesne imaginaria społeczne, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2010.
Tocqueville de A., O demokracji w Ameryce, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1976.
Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
Wiatrowski Z., Dorastanie, dorosłość i starość człowieka w kontekście działalności i kariery zawodowej, Wydawnictwo ITE, Radom 2009.
Witwicki W., Sprężyny działania ludzkiego, Wydawnictwo UW, Warszawa 1936.
Wykładowca doskonały: podręcznik nauczyciela akademickiego, red. A. Rozmus, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010.
Vopel K.W., Zakłócenia – blokady – kryzysy: eksperymenty i ćwiczenia do nauki i pracy grupowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2005.
Zybertowicz A., Przemoc i poznanie, Wydawnictwo UMK, Toruń 1995.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: