Polish Family as the Setting for Life and Upbringing in the 21st Century – Individual Experiences and Interpretations

  • Renata Doniec Jagiellonian University Department of Philosophy Institute of Education e-mail: renata.doniec@uj.edu.pl
Keywords: family as the setting for life and upbringing, development and upbringing opportunities of the family, trends in the transformations of the Polish family in the 21st century, individual experiences and interpretations, perception of the family

Abstract

The aim of this article is to show Polish family as the setting for life and upbringing in the first decade of the 21st century on an example of individual experiences and interpretations. The article consists of two parts. The first part presents the characteristics of the family as the setting for life, its potential for development and upbringing in contemporary society and culture as well as the main trends in the transformation of the Polish family in the 21st century. The second part of the article constitutes an analysis of the written statements published in the press showing various interpretations of certain aspects of family life based on their authors’ own experiences in relation to such issues as: understanding family, its meaning and appeal, the conditions of a successful married and family life, difficulties and problems related to upbringing, the transfer of values, family crises. In conclusion, we compared the tendencies resulting from the subjective perception of changes taking place in a family, including their objective presentation over the past ten years.

 

References

Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.

Baker M., Families: Labour and Love, UBC Press, Vancouver 2001.

Bakiera L., Wartość małżeństwa w rozwoju człowieka, w: B. Harwas-Napierała, Rodzina jako wartość, Wydawnictwo UAM, Poznań 2012.

Biernat T., Sobierajski W., Młodzież wobec małżeństwa i rodziny. Raport z badań, Wydawnictwo UMK, Toruń 2007.

CBOS, BS/53/2000; CBOS, BS/98,2004; CBOS, BS/52/2006;

CBOS,BS/77/2006; CBOS, BS/40/2008; CBOS, BS/129/ 2009;

CBOS, BS/99/2010; CBOS, BS/161/2010;.CBOS, BS/4/2010.

Dyczewski L., Rodzina. Społeczeństwo. Państwo, Wydawnictwo Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1994.

„Dziennik”, luty 2007, cykl artykułów „Jak być dobrym rodzicem?”. Dziewiecki M., Władza nadawania znaczeń, <http://marekdziewiecki.pl./wybrane artykuły/27-wladza–nadawania-znaczen.htm> (dostęp: 31.08.20120).

Jan Paweł II, List do rodzin, Sandomierz 1994.

Janke A., Kawula S., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń 2004.

Kwak A., Rodzicielstwo między domem, prawem, służbami społecznymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008.

Lasch Ch., Haven in a Heartless World: The Family Besieged, Basic Books, New York 1977.

Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008.

Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.

Przecławska A., Relacje między ludźmi jako podmiot badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1993.

Przecławska A., Theiss W., Pedagogika społeczna: nowe zadania i szanse, „ Forum Oświatowe” 1995.

Slany K., Definicje pojęć „małżeństwo” i „rodzina” w obliczu pojawienia się alternatywnych form życia małżeńsko- rodzinnego, „Małżeństwo i Rodzina” 4(4), X-XI 2002, s. 3-8.

Szafraniec K., Raport „Młodzi 2011”, Raport „Młodzi o sobie”, Warszawa 2011.

Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Szlendak T., Zaniedbana Piaskownica. Style wychowywania dzieci a nierówność szans edukacyjnych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2003.

Świda-Ziemba H., Młodzież końca tysiąclecia. Obraz świata i bycia w świecie, ISNS, Warszawa 2000.

„Znak”, nr 2/597, s. 60-83.

Published
2013-12-30
How to Cite
Doniec, R. (2013). Polish Family as the Setting for Life and Upbringing in the 21st Century – Individual Experiences and Interpretations. HORIZONS OF EDUCATION, 12(24), 163-195. Retrieved from https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/465