Depression and Emotional Consequences of Deprecating and Enhancing Self-Presentation

  • Weronika Juroszek University of Silesia Faculty of Theology Department of Family Sciences e-mail: weronikajuroszek@interia.pl
Keywords: self-presentation, social anxiety, success, failure

Abstract

The aim of the study was to compare the level of anxiety of participants with different levels of depression symptoms in four different experimental conditions: deprecating self-presentation in the situation of failure, enhancing self-presentation in the situation of failure, deprecating self-presentation in the situation of success, enhancing self-presentation in the situation of success. 220 secondary school students completed two questionnaires: Beck Depression Inventory (BDI) and The State-Trait Anxiety Inventory (STAI). Participants with depressive tendencies in comparison to the non-depressed ones experienced a fall of situational anxiety after enhancing self-presentation in the situation of success (primarily) and in the situation of failure. Other kinds of experimental conditions did not cause diversified changes in the level of anxiety of participants with different level of depressing symptoms.

 

References

Alloy L., Abramson L., Judgment of contingency in depressed and nondepressed students: sadder but wiser, „Journal of Experimental Psychology” 1979, nr 108, s. 441-485.

Amies P., Gelder M., Shaw P., Social phobia: A comparative clinical study, „British Journal of Psychiatry” 1983, nr 142, s. 174-179.

Baumgardner A., Kaufman C., Levy P., Regulating affect interpersonally: When low esteem leads to greater enhancement, „Journal of Personality and Social Psychology” 1989, nr 56, s. 907-921.

Beck A., Steer R., Epstein N., Self-concept dimensions of clinically depressed and anxious outpatients, „Journal of Clinical Psychology” 1992, nr 48, s. 423-432.

Bidzińska E., Cechy osobowości przedchorobowej chorych z zaburzeniami afektywnymi, „Psychiatria Polska” 1984, nr 4, s. 313-318.

Chlewiński Z., Dojrzałość: osobowość, sumienie, religijność, Wydawnictwo „W drodze”, Poznań 1991.

Creed A., Funder D., Shining the light on private self-consciousness: A response to Silva (1999), „European Journal of Personality” 1999, nr 13, s. 539-542.

Fenigstein A., Scheier M., Buss A., Public and private self-consciousness: Assessment and theory, „Journal of Consulting and Clinical Psychology” 1975, nr 43, s. 522-527.

Frey D., Reactions to success and failure in public and in private conditions, „Journal of Experimental Social Psychology” 1978, nr 14, s. 172-179.

Jones E., Pitman T., Toward a general theory of strategic self-presentation, w: Psychological perspectives on the self, red. W. Suls, Erlbaum: Hillsdale, New York 1982.

Juroszek W., Autoprezentacja młodzieży szkolnej. Emocjonalne i poznawcze konsekwencje deprecjonującej i faworyzującej autoprezentacji u młodzieży z wysokim i niskim lękiem społecznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Kofta M., Doliński D., Poznawcze podejście do osobowości, w: Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, t. III, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006, s. 581.

Komorowska M., Depresja u dzieci i młodzieży, „Remedium” 2010, nr 6, s. 9.

Lake A., Arkin R., Reactions to objective and subjective interpersonal evaluation: the influence of social anxiety, „Journal of Social and Clinical Psychology” 1985, nr 2, s. 143-160.

Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, przekł. A. Kacmajor, M. Kacmajor, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.

Marszał-Wiśniewska M., Poznawcze strategie regulacji emocji w trudnych sytuacjach życiowych: modyfikująca rola właściwości temperamentalnych i depresyjnych, „Przegląd Psychologiczny” 2006, nr 3, s. 323-340.

Moran G., Diamond G., Generating nonnegative attitudes among parents of depressed adolescents: The power of empathy, concern, and positive regard, „Psychotherapy Research” 2008, nr 18, s. 97-107.

Nolen-Hoeksema S., Parker L., Larson J., Ruminative coping with depressed mood following loss, „Journal of Personality and Social Psychology” 1994, nr 67, s. 92-104.

Nowicka-Sauer K., Gotowość do komunikowania się i autoprezentacja jako wybrane aspekty funkcjonowania społecznego pacjentów z depresją, „Psychiatria Polska” 2000, nr 4, s. 533-541.

Parnowski T., Jernajczyk W., Inwentarz Depresji Becka w ocenie nastroju osób zdrowych i chorych na choroby afektywne, „Psychiatria Polska” 1977, nr 11, s. 417-421.

Pilarska A., Cechy samoświadomości a nasilenie symptomów depresji, „Roczniki Psychologiczne” 2010, nr 2, s. 183-199.

Rothbaum F., Morling B., Rusk N., How goals and beliefs lead people into and out of depression, „Review of General Psychology” 2009, nr 13, s. 302-314.

Schlenker B., The self and social life, Mc Graw–Hill Book Company, New York 1985.

Seligman M., Walker E., Rosenhan D., Psychopatologia, przekł. J. Gilewicz, A. Wojciechowski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003.

Stojanowska E., Opisywanie siebie w warunkach autoprezentacji oraz prywatnie. Style autoprezentacji, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 1998.

Surbey M., Adaptive significance of low levels of self-deception and cooperation in depression, „Evolution and Human Behavior” 2011, nr 32, s. 29-40.

Tomczak-Witych A., Struktura osobowości pacjentek depresyjnych, „Nowiny Psychologiczne” 2005, nr 3, s. 19-29.

Trumpeter N., Watson P., O’Leary B., Weathington B., Self-functioning and perceived parenting: Relations of parental empathy and love inconsistency with narcissism, depression, and self-esteem, „The Journal of Genetic Psychology” 2008, nr 169, s. 51-71.

Wilson J., Rapee R., Self-concept certainty in social phobia, „Behaviour Research and Therapy” 2006, nr 44, s. 113-136.

Wrześniewski K., Sosnowski T., Inwentarz stanu i cechy lęku ISCL: polska adaptacja STAI, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1987.

Zakrzewski J., Strzałkowska A., Dyspozycyjna koncentracja na sobie. Teoria i pomiar (polska adaptacja), w: Techniki kwestionariuszowe w diagnostyce psychologicznej, red. R. Drwal, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1987, s. 189-209.

Published
2013-12-30
How to Cite
Juroszek, W. (2013). Depression and Emotional Consequences of Deprecating and Enhancing Self-Presentation. HORIZONS OF EDUCATION, 12(24), 197-218. Retrieved from https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/467