The Situation of Entrepreneurship in the Educational System of France and its Influence on the Economic Activation of Regions. The Idea of l’Esprit d’Entreprise
Abstract
The intention of the following article is to present the situation and role of entrepreneurship in the educational system of France. It has been recently noted that entrepreneurship education was reserved for higher education only. By means of the découverte professionnelle module in troduced in 2004 in lower secondary classes, it was decided to acquaint its participants with contemporary economic conditions and prepare them for their future professional activity. France was traditionally not perceived as having stong entrepreneurship. To examine the issue clos- er, the determinants of entrepreneurship development have been ana- lyzed in terms of its teaching as well as regional differences in attitudes of enterprising Frenchmen in relation to the number of new companies. Have these efforts boosted the spirit of French entrepreneurship? In the following article the authors used the statistical data provided by French scientific institutions: Agence pour la création d’entreprises (APCE) and Institut National de la Statistique et des Études Économiques (INSEE).
References
Bécard F., Panorama National de l’enseignement de l'entrepreneu-riat–innovation et de l’entrepreneuriat étudiant 2011, „Panorama CGE – Enseignement Entrepreneuriat & Entrepreneuriat Etudiant” 2011, <http://www.letudiant.fr/static/uploads/tp3/media/Enquete_CGE_2012_Entrepreneuriat.pdf>.
Bechard J-P., L’enseignement en entrepreneurship à travers le monde: vali-dation d’une typologie, „Management International” 1998,3(1), s. 25-34.
Borowiec M., Dorocki S., Jenner B., Wpływ zasobów kapitału ludzkiego na kształtowanie społeczeństwa informacyjnego i innowacyjności struktur przemysłowych, w: Funkcje przemysłu w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego, red. Z. Zioło, T. Rachwał, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficz
nego, nr 13, Warszawa–Kraków 2009, s. 95-109.
Chauffaut D., Lensing-Hebbenet C., Noya A., L’entrepreneuriat social en France. Réflexions et bonnes pratiques, La Documentation française. Rapports & Documents, Paris 2013.
Davezies L., La crise qui vient:Lanouvelle fracture territorial, Seuil, Paris 2012.
Dorocki S., Kształtowanie się regionów przemysłowych Francji, w: Procesy transformacji układów przestrzennych przemysłu na tle zmieniającego się otoczenia, red. Z. Zioło, T. Rachwał, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, nr 10, Warszawa–Kraków 2008, s. 45-54.
Dorocki S., Wpływ kryzysu gospodarczego na przemiany struktur regionalnych Francji, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, nr 17, s. 67-86.
Dorocki S., Jenner B., Regionalne zróżnicowanie rozwoju ekonomicznego Francji, w: Przekształcenia regionalnych struktur funkcjonalno przestrzennych. Europa bez granic –nowa jakość przestrzeni, red. S. Dołzbłasz, A. Raczyk, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego, nr 4, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008, s. 69-74.
Dorocki S., Kilar W., Rachwał T., Założenia i cele Projektu „Krok w przedsiębiorczość” dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, w: Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji, red. Z. Zioło, T. Rachwał,
„Przedsiębiorczość – Edukacja” 2011, nr 7, s. 308-320.
Fayolle A., L’enseignement de l’entrepreneuriat dans le système éducatif supérieur français: un regard sur la situation actuelle, „Gestion” 2000, 17(2), s. 77-95.
Kilar W., Zatrudnienie w działalności badawczej i rozwojowej jako czynnik rozwoju gospodarki opartej o wiedzę, w: Rola przedsiębiorczości w gospodarce opartej na wiedzy, red. Z. Zioło, T. Rachwał, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2008, nr 4, s. 60-69.
Kudełko J., Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego województw Polski. Zeszyty Naukowe. Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 651, Kraków 2004, s. 75-90.
Kurek S., Rachwał T., Założenia i wstępne wyniki europejskiego projektu badawczego FIFOBI w zakresie kształtowania kompetencji uczniów gimnazjum do prowadzenia działalności gospodarczej, w: Przedsiębiorczość w warunkach integracji europejskiej, red. Z. Zioło, T. Rachwał, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2010, nr 6, s. 472-485.
Lee S.Y., Florida R., Acs Z., Creativity and Entrepreneurship: a Regional Analysis of New Firm Rormation, „Regional Studies” 2004, 38(8), s. 879-891.
Marchesnay M., Trente ans d’entrepreneuriat et PME en France: naissance, connaissance, reconnaissance, „Revue internationale P.M.E.: économie et gestion de la petite et moyenne entreprise” 2008, 21 (2), s. 145-168.
Naudé W., Entrepreneurship in Economic Development, „Research Paper” 2008, 20, s. 1-47.
Phelps E., Zoega G., Entrepreneurship, Culture and Openness, w: Entrepreneurship and Openness:Theory and Evidence, red. D.B. Audretsch, R. Litan, R. Strom, Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2009, s. 101-130.
Planhol X., Claval P., Géographie historique de la France, Fayard, Paris 1988.
Rachwał T., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w edukacji szkolnej, w: Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, t. II, red. B. Suchacka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006, s. 427-434.
Rachwał T., Kształtowanie postaw uczniów na lekcjach przedsiębiorczości, w: Przedsiębiorczość a współczesne wyzwania cywilizacyjne, red. Z. Zioło, T. Rachwał, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2005, nr 1, s. 137-144.
Rachwał T., Podstawy przedsiębiorczości. Słownik, Nowa Era, Warszawa 2006.
Raźniak P., Pozycja gospodarcza polskich miast na arenie międzynarodowej i krajowej, w: Miasta, aglomeracje, metropolie – uwarunkowania i perspektywy rozwoju, red. K. Kuć-Czajkowska, M. Sidor, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin 2014, s. 24-65.
Raźniak P., Winiarczyk-Raźniak A., Spatial Distribution and Differences in Migration Patterns and Revenues of Gminas in the Kraków Metropolitan Area, „Bulletin of Geography. Socio-Economic Series” 2013, nr 19, s. 73-86.
Tounés A., Un cadre d’analyse de l’enseignement de l’entrepreneuriat en France, Cahier de recherche du réseau Entrepreneuriat de l’AUF, Rouen 2003, s. 1-15.
Tracz M., Rachwał T., Przedmiot podstawy przedsiębiorczości – założenia realizacji a przygotowanie nauczycieli, w: Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej, red. Z. Zioło, T. Rachwał, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2007, nr 3, s. 286-296.
Visot M., Fleur Pellerin: „Je souhaite créer une école de l’entrepre-neuriat”, 26.08.2013, „Le Figaro.fr”, <http://www.lefigaro.fr/entrepreneur/2013/08/26/09007-20130826ARTFIG00434-fleur-pellerin-
je-souhaite-creer-une-ecole-de-l-entrepreneuriat.php>.
Wach K., Kierunki ewolucji polityki Unii Europejskiej na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorczości, „Horyzonty Polityki” 2011 2(2), s. 195-214.
Zioło Z., Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, w: Rola przedsiębiorczości w gospodarce opartej na wiedzy, red. Z. Zioło, T. Rachwał, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2008, nr 4, s. 12-23.
Zioło Z., Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej – zarys modelu, w: Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej, red. Z. Zioło, T. Rachwał, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2007, nr 3, s. 10-17.
Zioło Z., Rola przedsiębiorczości w podnoszeniu konkurencyjności społeczeństwa i gospodarki, w: Rola przedsiębiorczości w podnoszeniu konkurencyjności społeczeństwa gospodarki, red. Z.Zioło,T.Rachwał,
„Przedsiębiorczość – Edukacja” 2006, nr 2, s. 10-17.
leaders phosphorent sur l’emploi de demain, „L’Hebdo” 24.05.2006,<http://www.hebdo.ch/leaders_phosphorent_sur_lemploi_de_demain_23054_.html>.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: