Intercultural Education as a Chance for the Integration of Refugee Children
Abstract
This article sheds light on the relevance of intercultural education for the integration of refugee children. Modern man has witnessed immense changes with the rise of globalization, migration, refugee emigration, all of which implicate the growth of national multi-ethnicity and associated issues of multi-cultural society. In order to avoid the conflicts resulting from societies' heterogeneous structure, each society requires an infusion of knowledge and education directed toward attitudes of openness to cultural differences. An important part of this process belongs to the Polish school system, not only in educating, but also upbringing. The author of this publication provides an example of intercultural education in practice, built on the experience of a small elementary school with Chechen refugee children. Highlighted in this example is the integration practice “step after step,” aimed at strengthening ties and building positive relationships.
Artykuł przybliża istotę i znaczenie edukacji międzykulturowej w procesie integrowania dzieci uchodźców. Współczesny człowiek jest świadkiem zachodzących i nieuniknionych zmian typu: globalizacja, migracja, uchodźstwo, które implikują wzrastającą liczbę wieloetniczności państw i z tym związane problemy wielokulturowości. Aby zapobiec konfliktom wynikającym ze struktury heterogenicznych społeczeństw, należy upowszechniać wiedzę i edukować społeczeństwo w kierunku postaw otwartości wobec odmienności kulturowych. Istotne zadanie w wymienionym procesie ma do wykonania Polska szkoła, nie tylko w obszarze edukacji, ale i wychowania. Autorka artykułu podaje przykład realizacji edukacji międzykulturowej w praktyce na przykładzie małej szkoły podstawowej, w której uczą się dzieci uchodźców z Czeczenii. Szczególnie mocno został podkreślony sposób integrowania ,,krok po kroku”, który utrwala więzi i buduje pozytywne relacje.
References
Grzymała-Moszczyńska H., Uchodźcy – podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2000.
Karwowski K., Jedność w różnorodności, “Edukacja i Dialog”, 177 (2006), p. 135.
Convention related to the Status of Refugees, 28 July 1951, Art. 1.
Kosowicz A., Uchodźca, in: Uchodźca mój dobry sąsiad, ed. P. Dziliński, Znak, Warszawa 2009, pp. 49-50.
Koszewska K., Zrozumieć innych, czyli jak uczyć o uchodźcach, CODN Publishing House, Warsaw 2001.
Lewowicki T., Szkic do teorii zachowań tożsamościowych, in: W poszukiwaniu teorii przydatnych w badaniach międzykulturowych, eds. T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, University of Silesia in Cieszyn, Cieszyn 2001, p. 17.
Malczewska M., Uchodźcy – broszura informacyjna, Poznań 2001, p. 26.
Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura tożsamości i edukacja. Migotanie znaczeń, IMPULS Publishing House, Kraków 1998, p. 76.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Academic and Professional Publishing, Warszawa 2009, p. 269.
Nikitorowicz J., Od podmiotowości do międzykulturowości i z powrotem. Próba interpretacji niektórych perspektyw teoretycznych, in: W poszukiwaniu teorii przydatnych w badaniach międzykulturowych, eds. T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, University of Silesia in Cieszyn, Cieszyn 2001, p. 17.
Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo zmieniająca się kategoria społeczna, “Problemy opiekuńczo-wychowawcze”, 4(2002), p. 5.
Stech K., Ratuś B., Covenants on Human Rights in the process education, [b.w.], Zielona Góra 1994.
The Act of granting protection to foreigners within the territory of the Republic of Poland, 13 June 2003, Art. 3 and Art. 15, Journal of Lows No. 128, item 1175.
The core curriculum for preschool and general education in particular types of schools, 23 December 2008, Journal of Lows No. 4, item 17.
The Social Assistance Act of 12 March 2004, Art. 92, Journal of Lows No. 64, item 593.
Wojakowski D., Wielokulturowość pogranicza, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2002.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: