Praca w tradycji protestanckiej w perspektywie pedagogicznej
Abstract
Artykuł prezentuje podstawy teologiczne protestanckiej etyki pracy i jej implikacje pedagogiczne. Po pierwsze, przedstawia genezę specyficznego rozumienia pracy w tradycji teologicznej reformacji. Po drugie, rekonstruuje proces uświadomienia dotyczący pracy w środowisku protestanckim. Po trzecie, odczytuje protestancką etykę pracy z perspektywy pedagogicznej i jest wkładem do nowoczesnej teorii kształcenia i wychowania religijnego.References
Gennerich C., Empirische Dogmatik des Jugendalters. Werte und Einstellungen Heranwachsender als Bezugsgrößen für religionspädagogische Reflexionen, Kohlhammer Verlag, Stuttgart 2010.
Litt Th., Protestantisches Geschichtsbewußtsein. Eine geschichtsphilosophische Besinnung, Klotz Verlag, Leipzig 1939.
Luther M., An den christlichen Adel deutscher Nation von des christlichen Standes Besserung, w: Luthers Werke. Kritische Gesamtausgabe, t. 6, Böhlau Verlag, Weimar 1888, s. 381‑469.
Luther M., Von der Freiheit eines Christenmenschen, w: Luthers Werke. Kritische Gesamtausgabe, Böhlau Verlag, Weimar 1897, t. 7, s. 12‑38.
Marek Z., Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014.
Melanchton Ph., Wyznanie augsburskie, w: Księgi wyznaniowe Kościoła luterańskiego, Wydawnictwo Augustana, Bielsko-Biała 1999, s. 143‑163.
Norris P., Inglehart R., Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie, przekł. R. Babińska, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2006.
Nowicka E., Majewska M., Obcy u siebie. Luteranie warszawscy, Oficyna Naukowa, Warszawa 1993.
Ossowska M., Socjologia moralności. Zarys zagadnień, PWN, wyd. 3, Warszawa 1986.
Schweitzer F., Pädagogik und Religion. Eine Einführung, Kohlhammer Verlag, Stuttgart 2003.
Spranger E., Kultur und Erziehung. Gesammelte pädagogische Aufsätze, Quelle & Meyer Verlag, wyd. 4, Leipzig 1928.
Troeltsch E., Religia, kultura, filozofia, wybór pism, wstęp i przekł. A. Przyłębski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006.
Walulik A., Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.
Weber M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu, przekł. J. Miziński, Wydawnictwo Test, Lublin 1994.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: