Praca w tradycji protestanckiej w perspektywie pedagogicznej
Abstract
Artykuł prezentuje podstawy teologiczne protestanckiej etyki pracy i jej implikacje pedagogiczne. Po pierwsze, przedstawia genezę specyficznego rozumienia pracy w tradycji teologicznej reformacji. Po drugie, rekonstruuje proces uświadomienia dotyczący pracy w środowisku protestanckim. Po trzecie, odczytuje protestancką etykę pracy z perspektywy pedagogicznej i jest wkładem do nowoczesnej teorii kształcenia i wychowania religijnego.References
Gennerich C., Empirische Dogmatik des Jugendalters. Werte und Einstellungen Heranwachsender als Bezugsgrößen für religionspädagogische Reflexionen, Kohlhammer Verlag, Stuttgart 2010.
Litt Th., Protestantisches Geschichtsbewußtsein. Eine geschichtsphilosophische Besinnung, Klotz Verlag, Leipzig 1939.
Luther M., An den christlichen Adel deutscher Nation von des christlichen Standes Besserung, w: Luthers Werke. Kritische Gesamtausgabe, t. 6, Böhlau Verlag, Weimar 1888, s. 381‑469.
Luther M., Von der Freiheit eines Christenmenschen, w: Luthers Werke. Kritische Gesamtausgabe, Böhlau Verlag, Weimar 1897, t. 7, s. 12‑38.
Marek Z., Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014.
Melanchton Ph., Wyznanie augsburskie, w: Księgi wyznaniowe Kościoła luterańskiego, Wydawnictwo Augustana, Bielsko-Biała 1999, s. 143‑163.
Norris P., Inglehart R., Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie, przekł. R. Babińska, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2006.
Nowicka E., Majewska M., Obcy u siebie. Luteranie warszawscy, Oficyna Naukowa, Warszawa 1993.
Ossowska M., Socjologia moralności. Zarys zagadnień, PWN, wyd. 3, Warszawa 1986.
Schweitzer F., Pädagogik und Religion. Eine Einführung, Kohlhammer Verlag, Stuttgart 2003.
Spranger E., Kultur und Erziehung. Gesammelte pädagogische Aufsätze, Quelle & Meyer Verlag, wyd. 4, Leipzig 1928.
Troeltsch E., Religia, kultura, filozofia, wybór pism, wstęp i przekł. A. Przyłębski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006.
Walulik A., Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.
Weber M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu, przekł. J. Miziński, Wydawnictwo Test, Lublin 1994.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: