ENTREPRENEURIAL UNIVERSITY – HERESY OR NEW ORIENTATION OF UNIVERSITY

  • Janusz Olearnik Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Wydział Wychowania Fizycznego
  • Mirosława Pluta-Olearnik Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Wydział Nauk Ekonomicznych
Keywords: university, entrepreneurship, entrepreneurial university

Abstract

The aim The aim of the article is to identify possible attitudes and activities of schools that reflect their reorientation towards the idea of an entrepreneurial university.Problem and research methodsIn this article we confront assumptions entrepreneurial university with well-established conservative concepts. The main problem is the search question: to what extent and in what areas, the idea of the entrepreneurial university may set new directions of development of Polish universities? The article is based on theoretical literature studies, which include domestic and foreign works, and studies based on field research of Polish universities and long-term participant observation academic community in Poland. ConsiderationWe show the main principles of the concept of entrepreneurial university, then we present our own proposal of the entrepreneurial university attributes, further, on the basis of empirical research – we describe several features of polish universities in context of model of entrepreneurial university, finally we compare features of models of traditional universities and entrepreneurial university.The results of the scientific analysisThe result of the research contains characteristics attributed to traditional and entrepreneurial university, and the assumption that modern universities will create mixed models that combine traditional roles and values of the features university entrepreneurial. ConclusionsFinally we indicate to what extent and in what areas, the idea of the entrepreneurial university may set new directions for development of Polish universities.

References

Antonowicz, D. (2005). Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Burawski, D. (red.). (2013). Uniwersytet trzeciej generacji. Stan i perspektywy rozwoju. Poznań: Wydawnictwo Europejskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości.

Clark, B.R. (1998). Creating Entrepreneurial University: Organizational pathways of transition. Paris: International Association of Universities.

Clark, B.R. (2004). Sustaining Change in Universities. Continuities in case studies and concepts. The Society for Research into Higher Education.

Denek, K. (2015). Edukacja jutra. Drogowskazy – aksjologia – osobowość. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.

Etzkowitz, H. i Leydesdorff, L. (1999, Summer). The future location of research and technology transfer. Journal of Technology Transfer, 24 (2-3),111-123.

Etzkowitz, H., Webster, A., Gebhart, C. i Terra, B.R.C. (2000). The future of the university and the university of the future: Evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm. Research Policy, 29, 313-330.

Etzkowitz, H. (2004). The evolution of the entrepreneurial university. International Journal of Technology and Globalisation, vol. 1, 78-91.

Etzkowitz, H., (2013, September). Anatomy of the entrepreneurial university. Social Science Information, vol. 52, 486-511.

Fayolle, A. i Redford, D.T. (Eds.). (2015). Handbook of the Entrepreneurial University, Cheltenham, UK: EE – Edward Elgar.

Gorzelak, G. (2009). Uniwersytet przedsiębiorczy. Forum Akademickie, 1. Pozyskano z: https://forumakademickie.pl/fa/2009/01/uniwersytet‑przedsiębiorczy.

Gumport, P.J. (2000). Academic restructuring: organizational change and institutional imperatives. Higher Education, 39.

Jóźwiak, J. (2003). Model uczelni przedsiębiorczej a model tradycyjny – doświadczenia polskie. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1.

Kizwalter, T. (2014). Wielka rewolucja uczelniana. Uniwersytety – 700 lat sporów. Polityka, wydanie specjalne, 4, 52-56.

Kozłowski, J. (2001). Przedsiębiorcze uniwersytety, Forum Akademickie, 2. Pozyskano z: http://www.forumakad./archiwum/2000/02/artykuly/09-agora.htm.

Krajewska‑‑ Smardz, A. (2012). Cele i korzyści budowania relacji szkoły wyższej z absolwentami. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 711, 383-398.

Kukliński, A. (2003). Gospodarka oparta na wiedzy – społeczeństwo oparte na wiedzy – trajektoria regionalna. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, vol. 2, 22, 55-61.

Melosik, Z. (2012). Uniwersytet a komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 1, 21-34.

Nowaczyk, G. i Sobolewski D. (red.). (2011). Marketing w szkole wyższej. Przemiany w orientacji marketingowej. Poznań: Wydawnictwo WSB.

Pluta‑Olearnik, M. (red.). (2009). Przedsiębiorcza uczelnia i jej relacje z otoczeniem. Warszawa: Difin.

Pluta‑Olearnik, M., International orientation in the strategy of scientific and research institutions. Marketing of Scientific and Research Organizations, Scientific Journal published by The Institute of Aviation, 226, 39-51.

Potulicka, E. i Rutkowiak, J. (2010). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls Oficyna Wydawnicza.

Przedsiębiorczość akademicka (rozwój firm spin‑off, spin‑out) – zapotrzebowanie na szkolenia służące jej rozwojowi. (2009). Badanie zrealizowane w ramach projektu własnego PARP, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.

The whole world is going to university. (2015, March 28). The Economist.

Wissema, J.G. (2005). Technostarterzy – dlaczego i jak? Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Woźnicki, J. (1999). Założenia ustrojowe publicznej instytucji akademickiej. W: J. Woźnicki (red.), Model zarządzania publiczną instytucją akademicką. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Published
2016-12-19
How to Cite
Olearnik, J., & Pluta-Olearnik, M. (2016). ENTREPRENEURIAL UNIVERSITY – HERESY OR NEW ORIENTATION OF UNIVERSITY. HORIZONS OF EDUCATION, 15(35), 55-71. https://doi.org/10.17399/HW.2016.153503
Section
Vol. 19, No. 51 (2020): Konferencja EDP 2020