Praca jako droga rozwoju i odpowiedzialności w autobiografii Alice von Hildebrand
Abstract
Głównym tematem autobiografii Alice von Hildebrand zatytułowanej A Happy Failure jest jej praca w charakterze akademickiego nauczyciela filozofii. W artykule zostanie poddana analizie droga jej rozwoju zawodowego w kontekście instytucjonalnym oraz jej rozumienie własnej odpowiedzialności wobec studentów. Drugim wątkiem tej niezwykłej biografii, ściśle splecionym z pierwszym, jest jej rozwój filozoficzny pod wpływem relacji z Dietrichem von Hildebrandem, jej nauczycielem, a później mężem, współpraca z nim w dziedzinie twórczości filozoficznej oraz poczucie odpowiedzialności za przekaz jego dziedzictwa. W tekście autobiografii jako kategoria podstawowa w pracy nauczyciela, warunkująca jego rozwój i będąca przedmiotem jego odpowiedzialności, jawi się kategoria prawdy.
References
Demetrio D., Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.
Hildebrand A. von, Memoirs of a Happy Failure, Saint Benedict Press, Charlotte 2014.
Kierkegaard S., The Journals of Kierkegaard, Harper Torchbooks, New York 1959.
Markie P.J., Professor’s Duties. Ethical Issues in College Teaching, Rowman & Littlefield Publishers, Inc., Lanham – London 1994.
Reichenbach R., Moral, Diskurs und Einigung. Zur Bedeutung und Konsens fur das Ethos des Lehrberufs, Peter Lang, Bern – Berlin – Franfurt a.M. – New York– Paris – Wien 1994.
Sertillanges A.G., The Intellectual Life. Its Spirit, Condition, Methods, The Newman Press, Westminster, Maryland 1960,
Uczenie się z biografii Innych, red. E. Dubas, W. Świtalski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: