Platforma edukacyjna SEIPA. Czy przedsiębiorczości można nauczyć?
Abstract
Cel naukowy. Celem artykułu jest opis metod i narzędzi przydatnych w nauczaniu przedsiębiorczości w środowisku akademickim na przykładzie Sieci Edukacyjnej Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej SEIPA – cyfrowej platformy edukacyjnej wspierającej nauczanie przedsiębiorczości.
Problem i metody badawcze. W pracy postawiono pytanie: jak można nauczać przedsiębiorczości? Co stanowi efekt nauczania przedsiębiorczości (w zakresie wiedzy, umiejętności, postaw)? Jakie działania metody oraz środki doprowadzą do założonego celu? W pracy zastosowano studium przypadku – jakościową strategię badawcza, której celem jest całościowy opis i zrozumienie interesującego badaczy przypadku wraz z otaczającym go kontekstem.
Proces wywodu. W pracy przywoływano koncepcje gospodarki opartej na wiedzy zagadnienia przedsiębiorczości i innowacyjności. Tło rozważań stanowią obecne w Polsce i Europie programy kształcenia w zakresie przedsiębiorczości.
Wyniki analizy naukowej. W części empirycznej poddano analizie cyfrową platformę edukacyjną SEIPA oraz przedstawiono szczegóły realizacji w AGH w Krakowie powiązanego z SEIPA projektu edukacyjnego „Przedsiębiorczość Innowacyjna”.
Wnioski, innowacje, rekomendacje. Cyfrowa platforma edukacyjna w połączeniu ze stacjonarnymi zajęciami wydaje się dobrą metodą nauczania przedsiębiorczości, łącząc trzy elementy: wiedzę ekspercką, technologię i instytucję akademicką. Studenci zyskują wiedzę o biznesie, praktyczne umiejętności i stosowne kompetencje. Uczelnie wdrażające takie i podobne programy mogą być kuźnią przedsiębiorczych absolwentów potrzebnych gospodarce opartej na wiedzy. Jako że obecnie przedsiębiorczość nie istnieje jako osobny przedmiot na AGH, powinien być wdrożony; także przy wykorzystaniu platformy SEIPA.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: