Niepokoje edukacji zawodowej
Abstract
W artykule przedstawiono podstawowe zagrożenia, jakie występują w obszarze edukacji zawodowej. Szczególną uwagę zwrócono na znaczenie pracy w systemie wartości społecznych i relacje między pozycją pracy w hierarchii wartości a postrzeganiem edukacji zawodowej. Omówiono także zagrożenia natury kadrowej, infrastrukturalnej i programowej oraz niepokoje związane z realizacją procesu kształcenia i doradztwem edukacyjno-zawodowym.
References
Furmanek W., Zarys humanistycznej teorii pracy, Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych, Warszawa 2006.
Kwiatkowski S.M., Kształcenie pozaformalne i nieformalne jako wyzwanie edukacyjne i gospodarcze, „Ruch Pedagogiczny” 2013, nr 3.
Kwiatkowski S.M., Kształcenie zawodowe w formach szkolnych – wyzwania edukacyjne i gospodarcze, „Debata Edukacyjna” 2013, rocznik 6.
Kwiatkowski S.M., Standardy kwalifikacji i kompetencji zawodowych, „Studia Pedagogiczne” 2012, nr LXV.
Szymański M.J., Praca jako wartość społeczna i edukacyjna, „Ruch Pedagogiczny” 2014, nr 4.
Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: