Niepokoje edukacji zawodowej
Abstract
W artykule przedstawiono podstawowe zagrożenia, jakie występują w obszarze edukacji zawodowej. Szczególną uwagę zwrócono na znaczenie pracy w systemie wartości społecznych i relacje między pozycją pracy w hierarchii wartości a postrzeganiem edukacji zawodowej. Omówiono także zagrożenia natury kadrowej, infrastrukturalnej i programowej oraz niepokoje związane z realizacją procesu kształcenia i doradztwem edukacyjno-zawodowym.
References
Furmanek W., Zarys humanistycznej teorii pracy, Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych, Warszawa 2006.
Kwiatkowski S.M., Kształcenie pozaformalne i nieformalne jako wyzwanie edukacyjne i gospodarcze, „Ruch Pedagogiczny” 2013, nr 3.
Kwiatkowski S.M., Kształcenie zawodowe w formach szkolnych – wyzwania edukacyjne i gospodarcze, „Debata Edukacyjna” 2013, rocznik 6.
Kwiatkowski S.M., Standardy kwalifikacji i kompetencji zawodowych, „Studia Pedagogiczne” 2012, nr LXV.
Szymański M.J., Praca jako wartość społeczna i edukacyjna, „Ruch Pedagogiczny” 2014, nr 4.
Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: