CHILDREN’S RIGHTS IN LITERATURE FOR THE YOUNGEST
Abstract
The author analyzes and interprets literary texts for young children devoted to children’s rights. She especially focuses on the most representative book in this area, that is Mam prawo! czyli nieomal wszystko, co powinniście wiedzieć o prawach dziecka, a nie macie kogo zapytać! [I Have the Right! or Almost Everything You Should Know About Children’s Rights but You Have Nobody to Ask!] by Grzegorz Kasdepke. The article answers the following questions: What do children get to know about the existence and realization of children’s rights in the contemporary world from literature written for them? What has changed (if anything) in the way of writing about children’s rights from Korczak’s times till now? What is the way of presenting rights by narrators in children’s books? What is the role of the visual image (so important in contemporary culture) in the analyzed book? What is the implicit message regarding children’s rights in the latest children’s literature?
References
Literatura dziecięca:
Brykczyński M., O prawach dziecka, <http://czasdzieci.pl/czytanki/id,479a5-marcin_brykczynski_o.html> (dostęp: 30.01.2014).
Despres B., Sauliere D., Zły dotyk, nie!, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2005.
Kasdepke G., Mam prawo! czyli nieomal wszystko, co powinniście wiedzieć o prawach dziecka, a nie macie kogo zapytać!, il. M. Szymanowicz, National Geographic, Warszawa 2007.
Korczak J., Kajtuś Czarodziej, il. G. Rechowicz, Nasza Księgarnia, Warszawa 1973.
Korczak J., Prawidła życia, Pedagogika dla młodzieży i dorosłych, il. A. Cieślikowska, Agencja Edytorska Ezop, Warszawa 2012.
Stalfelt P., Twoje prawa ważna sprawa, przeł. I. Jędrzejewska, Czarna Owieczka, Warszawa 2011.
Tibo-Zau G., Dziewczynka, która przestała się uśmiechać, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Zubrzycka E., Powiedz komuś. Co każde dziecko powinno wiedzieć, il. A. Żelewska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Zubrzycka E., Trzy pytania do dobrej wróżki, il. G. Rigall, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Zubrzycka E., Dobre i złe sekrety, il. A. Fonfara, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.
Literatura przedmiotu:
Cackowska M., Ideologie dzieciństwa a tabu w książkach obrazkowych dla dzieci, w: Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci, red. B. Sochańska, J. Czechowska, Duński Instytut Kultury. Media Rodzina, Warszawa–Poznań 2012, s. 55-75.
Konwencja o prawach dziecka, <http://biurose.sejm.gov.pl/teksty/i-684.htm> (dostęp: 30.01.2014).
Korczak J., Jak kochać dziecko, Wydawnictwo Jacek Santorski & Co., Warszawa 2004.
Lewin A., Korczak znany i nieznany, Agencja Edytorska Ezop, Warszawa 1999.
Mach E., Jesteśmy dziećmi, mamy swoje prawa – scenariusz zajęć, <http://www.edukacja.edux.pl/p-10738-jestesmy-dziecmi-mamy-swoje-prawa-scenariusz.php> (dostęp: 30.01.2014).
Matysiuk R., Prawa dziecka w wychowaniu rodzinnym. Aspekty filozoficzne, pedagogiczne i prawne, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2007.
Panicz A., „Dziecko i jego prawa” – scenariusz lekcji wychowawczej, <http://www.profesor.pl/publikacja,2099,Scenariusze,Dziecko-i-jego-prawa-scenariusz-lekcji-wychowawczej> (dostęp: 30.01.2014).
Prawa dziecka. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli, red. E. Falkowska, M. Miłowska, M. Połowniak, A Skrabska, Polski Komitet Narodowy UNICEF, Warszawa 2012.
Prawa dziecka w roku Janusza Korczaka, oprac. A. Hordyj, D. Barczyński, Zielonogórskie Towarzystwo Edukacyjne „Civitas”, Zielona Góra 2012.
Scenariusze cyklu zajęć edukacyjnych o prawach dziecka dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, <http://www.brpd.gov.pl/uploadfiles/publikacje/scenariusze/komos_beata.pdf> (dostęp: 30.01.2014).
Smolińska-Theiss B., Rok Janusza Korczaka. Społeczno-pedagogiczne wyzwania, oczekiwania, działania, s.18, <http://recesja.icm.edu.pl/ips/problemyps/pps19/PPS19-2012Smolinska-Theiss.pdf> (dostęp: 28.01.2014).
Socha E., Prawa dziecka we współczesnej szkole, w: Prawa dziecka. Wybrane aspekty, red. I. Marczykowska [et al.], Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.
Socha-Kołodziej K., Korczakowskie prawa dziecka i ich aktualność, w: Reminiscencje myśli Janusza Korczaka wykorzystywane w nowoczesnych modelach kształcenia, red. M. Juszczyk, Wydawnictwo WSP, Częstochowa 1996, s. 188-194.
Szczepska-Pustkowska M., Prawa dziecka, w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 123-157.
Szymańczak J., Konwencja o prawach dziecka ONZ. Uwagi o realizacji konwencji przez Rzeczpospolitą Polską, <http://biurose.sejm.gov.pl/teksty/i-684.htm> (dostęp: 29.01.2014).
Waksmund R., Literatura pokoju dziecinnego, Nasza Księgarnia, Warszawa 1986.
Wolny-Hamkało A., Powiedzieć dzieciom o ich prawach, 15 X 2008, <http://www.polityka.pl/kultura/ksiazki/220204,1,recenzja-ksiazki-grzegorz-kasdepke-mam-prawo.read> (dostęp: 29.01.2014).
Zalewska B., Na wesoło o rzeczach poważnych, <http://www.egodziecka.pl/Na-wesolo-o-rzeczach-powaznych-%E2%80%93-recenzja-ksiazki-Mam-prawo-Czyli-nieomal-wszystko-co-powinniscie-wiedziec-o-prawach-dziecka-a-nie-macie-kogo-zapytac.html> (dostęp: 29.01.2014).
<http://achyochyzksiazka.blogspot.com/2010/04/mam-prawo-grzegorz-kasdepke.html> (dostęp: 29.01.2014).
<http://nie-tylko-moimi-oczami.blogspot.com/2013/10/mam-prawo-grzegorz-kasdepke.html> (dostęp: 29.01.2014).
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: