Aksjologiczny wymiar pracy w procesie wychowania. Szkoła miejscem wychowania do pracy i przez pracę
Abstract
Podjęcie nowej roli społecznej, jaką bez wątpienia jest dla dzieckaw wieku sześciu/siedmiu lat rola ucznia, wiąże się z szeregiem zmian w jego życiu. Wejście w nowe, szkolne środowisko skutkuje nie tylko doświadczaniem innego rodzaju wpływów społecznych, lecz wiąże się także z podejmowaniem aktywności sterowanej przez obowiązki i normy społeczne. Znaczące miejsce w budżecie czasu dziecka zaczyna odgrywać praca. Postrzegana w kategoriach dobra, praca staje się wartością wychowawczą, stąd też wspierający dziecko w procesie jego rozwoju nauczyciel prowadzi je drogą wychowania do pracy i przez pracę.
References
Jamiński A., Wychowanie przez pracę. Z doświadczeń „Szkoły Dziesiątej” w Lublinie, WSiP, Lublin 1974.
Komar W., Wychowanie przez pracę w szkole ogólnokształcącej, WSiP, Warszawa 1986.
Kozak W., Wychowanie do pracy przez pracę w szkolnictwie podstawowym, w: Kształcenie i wychowanie do pracy przez pracę uczniów szkół ogólnokształcących, red. M. Rataj, Instytut Programów Szkolnych MEN, Warszawa 1988.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1997.
Marszałek L., Wychowanie do pracy procesem integrującym prawa i obowiązki dziecka przedszkolnego, „Seminare” 2010, nr 28.
Nalaskowski A., Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, WSiP, Warszawa 1998.
Oborski P., Z psychologii szkolnego lenistwa, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1948.
Psychologia rozwojowa, red. P. Bryant, A.M. Colman, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1995.
Psychologia rozwoju człowieka, red. J. Trempała, PWN, Warszawa 2011.
Stefańska-Klar R., Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, w: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Witkowski L., Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Wydawnictwo Wit-Graf, Toruń 2000.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: