Prawo wychowawcą do dobra wspólnego
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem opracowania jest wykazanie związku pomiędzy treścią prawa stanowionego oraz wychowaniem społeczeństwa do rozumienia dobra wspólnego i partycypacji w jego budowaniu.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy, którego rozwiązaniu służą rozważania, brzmi: w jaki sposób prawo stanowione wychowuje do dobra wspólnego i jakie warunki powinno w związku z tym spełniać? Jako metodę badawczą zastosowano analizę i syntezę systemową oraz badania literaturowe.
PROCES WYWODU: W toku rozważań poruszono zagadnienia istoty wychowania do dobra wspólnego, cech prawa stanowionego niezbędnych do przekazywania konstruktywnych treści wychowawczych oraz moralnych aspektów wychowania do dobra wspólnego wynikających z osobowo‑społecznej natury ludzkiej. Rozważania zostały osadzone na gruncie pedagogiki prawa, która zajmuje się wychowawczym oddziaływaniem prawa w życiu społecznym.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Na podstawie przeprowadzonych wywodów sformułowano następujące wnioski: dobro wspólne jest wartością konieczną w życiu społecznym; wychowanie do dobra wspólnego obejmuje przekaz wartości i postaw; prawo stanowione wychowuje do dobra wspólnego pod warunkiem zgodności z prawem naturalnym.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Z rozważań płynie wniosek wskazujący na konieczność stanowienia i stosowania prawa z poszanowaniem obiektywnych wartości moralnych, dzięki czemu prawo stanie się bardziej skutecznym środkiem wychowywania społeczeństwa do rozumienia i współdziałania na rzecz dobra wspólnego.
References
Bartnik, S.C. (1995). Personalizm. Lublin: „Czas”, 191.
Complak, K. (2007). Normy pierwszego rozdziału Konstytucji RP. Acta Universitatis Wratislaviensis, 2956, 51.
Gronowska, B. (2009).Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela. W: Z. Witkowski (red.), Prawo konstytucyjne, wyd. XII. Toruń: TNOiK „Dom Organizatora”, 152.
Kojder, A. (2001). Godność i siła prawa. Warszawa: Oficyna Naukowa. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz. U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 z późn. zm. (Konstytucja RP).
Krąpiec, M.A. (1999). Ja‑człowiek. Lublin: Wydawnictwo KUL, 341.
Krucina, J. (1972). Dobro wspólne. Teoria i jej zastosowanie. Wrocław: Wrocławska Księgarnia Archidiecezjalna, 70.
Kundera, E. (2006). Hegel. W: E. Kundera i M. Maciejewski (red.), Leksykon myślicieli politycznych i prawnych, wyd. II. Warszawa: C.H. Beck, 184-186.
Łączkowski, W. (2003). Ekonomiczne i socjalne prawa człowieka a dobro wspólne. W: Godność człowieka a prawa ekonomiczne i socjalne. Księga Jubileuszowa wydana w piętnastą rocznicę ustanowienia Rzecznika Praw Obywatelskich. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 38.
Nabzdyk, Z. (1996). Modlitwa błagalna jako kształt wiary chrześcijańskiej w świetle współczesnej teologii katolickiej. Opole: Redakcja Wydawnictw WT UO.
Radbruch, G. (2009). Filozofia prawa, przekł. E. Nowak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 244-254.
Sobór Watykański II. (2002). Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, AAS 58 (1966), 1025-1120, nr 26. W: M. Przybył (red.), Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje. Poznań: Pallotinum, 545.
Stadniczeńko, S.L (1997). Zarys pedagogiki prawa. Wybrane zagadnienia prawne dla pedagogów, wyd. II. Opole: Wydawnictwo UO, 23.
Tomasz z Akwinu. (1965). O wadach i grzechach. W: Tomasz z Akwinu, Suma Teologiczna, I-II, q. 85 a. 3, tom 12, przekł. F.W. Bednarski OP. Londyn: „Veritas”.
Tomasz z Akwinu. (1984). De regimine principum. W: Tomasz z Akwinu, Dzieła wybrane, przekł. J. Salij OP. Poznań: „W drodze”, 151.
Trybunał Konstytucyjny. (2015). Wyrok z dnia 12 maja 2015 r., p. III.8.3, sygn. Akt P 23/13, OTK ZU 2015 Nr 5A, poz. 62, Dz. U. z 2015 r., poz. 702.
Trzciński, J. (2005). Rzeczpospolita Polska dobrem wspólnym wszystkich obywateli. W: J. Góral, R. Hauser i J. Trzciński (red.), Sądownictwo administracyjne gwarantem wolności i praw obywatelskich 1980-2005. Warszawa: Naczelny Sąd Administracyjny, 452.
Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: TN KUL, 380.
Zamelski, P. (2014). Równowaga praw i obowiązków implikacją zasady dobra wspólnego. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 270-299.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: