Edukacja spersonalizowana a rozwijanie potrzebnych współcześnie kompetencji społecznych wśród studentów uczelni wyższych
Abstract
Niniejsze opracowanie jest analizą współczesnych wyzwań w zakresie rozwijania kompetencji społecznych w toku kształcenia akademickiego. Celem opracowania jest wykazanie potencjalnych słabości modelu opartego na z góry narzuconym, płytkim i instrumentalnym kształtowaniu kompetencji społecznych i przedstawienie zalet kształcenia personalistycznego opartego o paradygmat humanistyczny i personalistyczny, stawiający osobę w centrum, jako jednostkę rozumną i wolną. Zaproponowany w opracowaniu trójstopniowy model kształtowania kompetencji społecznych w kontekście edukacji spersonalizowanej oparty jest na odkrywaniu, przyjmowaniu i doświadczaniu wartości, które są podstawą rozwijania kompetencji społecznych człowieka. Podkreślona została rola poszanowania autonomii jednostki oraz kształcenia w kierunku samoświadomości, samosterowalności i samodzielności. Wnioskiem płynącym z rozważań jest teza, że głębokie procesy kognitywne i intenalizacja wartości stanowią solidna podstawę rozwijania kompetencji społecznych, tak aby znalazły trwałe odzwierciedlenie w działaniu, podejmowaniu decyzji i dobroczynnym uczestniczeniu w życiu społecznym i zawodowym.
References
Adamski, F. 2005 Personalizm – filozoficzny nurt myślenia o człowieku i wychowaniu, w: Wychowanie personalistyczne, F. Adamski red., Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 9-23.
Analiza kwalifikacji i kompetencji kluczowych dla zwiększenia szans absolwentów na rynku pracy. Raport NCBiR, Warszawa, 2014.
Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN.
Bobrowska-Jabłońska, K. (2003). Znaczenie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych w kształceniu w SGH - raport z badań. E-Mentor, 2, 22-27.
Borkowski, J. (2003). Podstawy psychologii społecznej. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
Cichoń, W. (1996). Wartości, człowiek, wychowanie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gadacz, T. (2005). Wychowanie jako spotkanie osób, w: Wychowanie personalistyczne, F. Adamski (red.), Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 214-221.
Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań.
Jagielska, D. & Kostkiewicz, J. (2015). Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kaczmarek, K. & Gadacz, T. (2005) Racje za personalistyczną filozofią wychowania, w: Wychowanie personalistyczne, F. Adamski (red.), Kraków, Wydawnictwo WAM, s. 155-169.
Kurczewska, A. (2016). Entrepreneurship Education built upon the concepts of experience and responsibility. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego.
Light, G., Cox, R. & Calkins, S. (2009). Learning and Teaching in Higher Education, SAGE.
Locke, E. A. (2009). Jak uczyć się efektywnie, Poznań: Wydawnictwo Nakom
Matczak, A. (2005). Uwarunkowania inteligencji emocjonalnej i kompetencji społeczno-emocjonalnych. Raport końcowy z realizacji projektu 2H01F06223 w latach 2002-2005.
Matulka, Z. (2005). Wartości u podstaw wychowania personalistycznego. w: Wychowanie personalistyczne, F. Adamski (red.), Kraków, Wydawnictwo WAM, s. 225-237.
Okoń, W. (1998). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Semków, J. (2003). Tożsamość uniwersytetu wobec kryzysu wartości świata ponowoczesnego, w: Uniwersytet – miedzy tradycją a wyzwaniami współczesności, Ładyżyński, A. & Raińczuk, J (red.), Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 45-53.
Szewczyk, K. (2013). Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Szymański, M. J. (2014). Edukacyjne problemy współczesności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań́ cywilizacyjno-gospodarczych, Przedsiębiorczość-Edukacja, 9, 246-258.
Wach, K. (2014). Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową, Horyzonty Wychowania, 13(28), 11-33.
Wach, K. (2015). ́Środowisko biznesu rodzinnego jako stymulanta intencji przedsiębiorczych młodzieży akademickiej, Przedsiębiorczość i Zarzadzanie, 16(7): 25–40.
Winkler, M. (2009). Pedagogika Społeczna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Woźniak, W. G. (2015). Od Gospodarki Ekonów do zintegrowanego rozwoju poprzez nowa edukację ekonomiczną, w: Edukacja dla zrównoważonego i trwałego rozwoju oraz społecznie odpowiedzialnego biznesu, Pollok, A. (red.), Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: