Pobudzanie postaw przedsiębiorczych studentów jako determinanty konkurencyjności polskiej gospodarki: wstępne wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Abstract
CEL NAUKOWY: W artykule podjęto próbę oceny przedsiębiorczości studentów oraz dostrzeganej przez nich roli kształcenia uniwersyteckiego w zakresie pobudzania postaw przedsiębiorczych jako determinanty konkurencyjności gospodarki.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Zawarte wnioski zostały oparte na przeglądzie dorobku nauki, danych ze źródeł wtórnych, w tym w szczególności Global Competitiveness Index oraz Global Entrepreneurship Monitor, a także poparte wynikami badania ankietowego, przeprowadzonego wśród studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
PROCES WYWODU: Wywód oparto na analizie literatury przedmiotu, ale przede wszystkim na analizie własnych badań ankietowych przeprowadzonych wśród studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (ostateczna próba badawcza obejmowała 101 studentów).
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Relatywnie wysoki odsetek badanych studentów deklaruje chęć założenia w przyszłości własnej działalności gospodarczej. Jednakże dokonana przez nich ocena studiów w zakresie pobudzania przedsiębiorczych postaw i dostarczania specjalistycznej wiedzy ułatwiającej zakładanie własnego biznesu jest dosyć krytyczna. Studenci największą wartość z podjętych studiów dostrzegają w dyplomie uczelni i uważają, że w procesie edukacji akademickiej nie otrzymali wystarczającej wiedzy do rozpoczęcia i prowadzenia działalności biznesowej.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Obecna oferta programowa oraz system kształcenia nie sprzyjają rozwojowi postaw przedsiębiorczych wśród
References
Bieńkowski, W. (2000). Konkurencyjność gospodarki polskiej w przededniu wej¬ścia do Unii Europejskiej: Czy rząd może być bardziej aktywny? W: E. Latoszek (red.), Unia Europejska wobec procesów integracyjnych. Wyzwania dla Polski. Warszawa: WSHiFM.
Bombińska, E. (2013). Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki Polski na tle krajów Grupy Wyszechradzkiej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 756; Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 57.
Borowiecki, R. i Siuta Tokarska, B. (2015). Konkurencyjność przedsiębiorstw i konkurencyjność gospodarki Polski – zarys problemu. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 41 (1).
Dominiak, P. (2005). Sektor MSP w współczesnej gospodarce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Francik, A. i Targalski, J. (2009). Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą. Teoria i praktyka. Warszawa: C.H. Beck
Krugman, P. (1994). Competitiveness: A Dangerous Obsession. Foreign Affairs, vol. 7.
Lichniak, I. (2011). Determinanty rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Warsza¬wa: Wydawnictwo SGH.
Misala, J. (2002). Mierniki konkurencyjności gospodarki; aspekty teoretyczne i wnioski dla Polski. Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej, 12.
Misala, J. (2007). Międzynarodowa zdolność konkurencyjna i międzynarodowa konkurencyjność gospodarki narodowej. Podstawy teoretyczne. Radom: Politechnika Radomska.
Molendowski, E. i Polan, W. (2015). Handel wewnątrzgałęziowy – miernikiem międzynarodowej pozycji konkurencyjnej kraju. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 41.
Nowak, H. (2016). The Role of the Polish Higher Education System in the Development of Entrepreneurship. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(4), 43-59.
Porter, M.E. (1990). The Competitive Advantage of Nations. Harvard Business Review. Rachwał, T., Kurek, S. i Boguś, M. (2016). Entrepreneurship Education at Secondary Level in Transition Economies: A Case of Poland. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(1), 61-81.
Sadowska, M. (2014). Przedsiębiorczość a wzrost gospodarczy. Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości.
Schwab, K. (2010). The Global Competitiveness Report 2015-2016. Geneva: World Economic Forum.
Schwab, K. (2015). The Global Competitiveness Report 2015-2016. Geneva: World Economic Forum.
Targalski, J., Kosała, M. i Pichur, A. (2007). Postawy przedsiębiorcze wśród studentów kierunku ekonomia Akademii Ekonomicznej w Krakowie. W: M. Dąbrowski, B. Majewski i P. Wachowiak (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa, 90-99.
Tarnawa, A., Węcławska D., Nieć M. i Zbierowski P. (2015). Global Entrepreneurship Monitor – Polska 2014. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Turowski, J. (2001). Socjologia. Małe struktury społeczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Upława, S. (1996). Transformacja a międzynarodowa konkurencyjność polskiej. Warszawa: Instytut Rozwoju i Studiów Strategicznych.
Urbaniec, M. (2014). Współczesne wyzwania edukacji na rzecz przedsiębiorczości w szkolnictwie wyższym. Horyzonty Wychowania, 26, 209-230.
Wach, K. (2007). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w programach nauczania. Stan obecny i proponowane kierunki zmian. W: M. Dąbrowski, B. Majewski i P. Wachowiak (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa, 90-99.
Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno‑gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 246-257.
Wach, K. (2014). Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową. Horyzonty Wychowania, 28, 11-27.
Wach, K. i Wojciechowski, L. (2016). Entrepreneurial Intentions of Students in Poland in the View of Ajzen’s Theory of Planned Behaviour. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(1), 83-94.
Wach, K. (2015). Modelowanie międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa w naukach ekonomicznych (rozdział 1). W: K. Zieliński (red.), Problemy wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw. Warszawa: PWN.
Żukrowska, K. (1995). Umiędzynarodowienie produkcji a konkurencyjność. W: M. Lubiński i T. Smuga (red.), Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki Polski – uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: Instytut Rozwoju i Studiów Strategicznych.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: