Creation of Family Atmosphere by the Media

Keywords: Media, family, Media Ethics, Family Atmosphere, Francis

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE:

The importance of media opportunities, challenges and threats to the family still seem to be hardly considered, not only in the media message itself, but also in the minds of contemporary families. The scientific goal of this article is to attempt to show selected aspects of media influence on the family from the perspective of modern ethical discourse.

RESEARCH PROBLEM and METHODS:

The main research problem of the article is the analysis of the consequences of media effects on family environments. The research problem was formulated in the title of the article as the creation of family atmosphere by the media. In our analyzes, we refer to the source literature of the teaching of Popes John Paul II and Francis on the role of the media in relation to the family in the context of contemporary civilization processes. .

PROCESS OF THE ARGUMENTATION:

In these analyzes, we try to show selected aspects of family atmosphere created mainly by the active presence of the media in family environments. The basic perspective of the analysis will be the personalistic perspective, constituting a broad dialogue platform for various orientations and ethical arguments.

RESEARCH RESULTS:

The scientific analyzes contained in the article show the fields of ethical obligations of caring for the family in the world of multiple media interactions. The main dimensions of this concern are: adherence to the principles of responsibility and respect for human dignity in creating media content, education for responsible media use, seeking defensive mechanisms for the family in the face of media threats.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS:

We need to rely on the ethics of the media, which allows us to shape a true conscience as the basic regulator of human choices and media activities, both of the creators, broadcasters and recipients.

References

Bartnik, Cz. (1983). Osoba i Kościół według Kard. K. Wojtyły, Colloquium salutis, 15, s. 83-101.

Benedykt XVI. (2007). Dzieci i środki przekazu jako problem wychowawczy, L’Osservatore Romano: wyd. polskie, 3, s. 5-7.

Bogucka, T. (2000). Polska bieda: Polis, 1-2, s. 20-25.

Borne, E. (1968). Bóg nie umarł. Studium o współczesnym ateizmie, Paris: Editions du Dialogue.

Brozi, K. (1992). Ludzie i kryzys cywilizacji. Szkice antropologiczne, Lublin: Norbertinum, s. 14n.

Bukowski, K. (1984). Filozof osoby i miłości – Maurice Nédoncelle, Colloquium salutis, 16, s. 239-256.

Burakowska, K. (1996). Cywilizacja w procesie przemian, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Burszta, W. J. (1999). Wirtualizacja kultury i co z tego wynika. W: M. Kempny, G. Woroniecka (red.), Religia i kultura w globalizującym się świecie, Kraków: NOMOS, s. 25-38.

Buttiglione, R. (1991). L’uomo e la famiglia, Roma: Dino Editore.

Buttiglione, R. (1991a). La crisi della morale, Roma: Dino Editore.

Buttiglione, R. (1995). Ekonomia a etyka: chrześcijańska doktryna społeczna w zmieniającym się świecie, Znak, 1, nr 476, s. 95-103.

Cofty, R. (1968). Bóg niewierzących, Paris.

Crosby, J. (2004). Czy rzeczywiście wszelkie zło jest tylko brakiem?, Ethos, 65-66, s. 12-20.

Czarnik, T. (1996). Status wartości w czasach przemian współczesnych. W: Z. Sareło (red.), Moralność i etyka w ponowoczesności, Warszawa: Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej, s. 55-61.

Czarny, J. (1983). Człowiek odkupiony przez Chrystusa – kim jest? (Nauczanie Kard. K. Wojtyły), Colloquium salutis, 15, s.173-199.

Czerwiński, M. (1999). Kultura elitarna a kultura masowa, W: Encyklopedia socjologii, t. 2, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 110-116.

Dec, I. (1983). Podmiotowość osoby w ujęciu Kardynała K. Wojtyły. Z filozoficznego zaplecza encyklik Jana Pawła II, Colloquium salutis, 15, s. 153-172.

Dec, I. (1984). Ontyczne racje danych samodoświadczenia człowieka w ujęciu św. Tomasza z Akwinu, Col-loquium salutis, 16, s. 293-298.

De Lubac, H. (1969). Ateizm i sens człowieka, Paris: Editions du Dialogue.

Drożdż, A. (1998). Konsumizm, Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, s. 24n.

Drożdż, M. (2005). Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.

Drożdż, M. (2006). Media w przestrzeni odpowiedzialności za rodzinę. W: E. Osewska, J. Stala (red.), Rodzina. Bezcenny dar i zadanie, Radom: Polwen Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, s. 771-808.

Dyczewski, L. (2001). Najważniejsze są wartości. W: L. Dyczewski (red.), Kultura w kręgu wartości, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, s. 311.

Echarren, R. (1970). Przekazywanie wiary z punktu widzenia uwarunkowań struktur społecznych w obecnej dobie, Concilium 1-5, s. 159-168.

Garello, J. (2002). Wolność i uczestnictwo w ujęciu Karola Wojtyły, Ethos, 59-60, s. 355-369.

Góralczyk, P. (2000). Sumienie a prawda i wolność, Communio, 1, s. 100.

Goban-Klas, T. (2005). Społeczeństwo masowe, informacyjne, sieciowe czy medialne?, Ethos, 69-70 s. 10-114.

Jan Paweł II, (1993). Encyklika „Veritatis splendor”, Watykan, nr 34.

Jan Paweł II, (1998), Encyklika „Fides et ratio”, Watykan, nr 14.

Jan Paweł II. (2002). Komunikacja społeczna pomostem między wiara i kultura. W: Orędzia Papieskie na Światowy Dzień Komunikacji Społecznej 1967-2002, oprac. M. Lis, Częstochowa, s. 90-96.

Jan Paweł II. (2002). Komunikacja społeczna pomostem między wiara i kultura. W: Orędzia Papieskie na Światowy Dzień Komunikacji Społecznej 1967-2002, oprac. M. Lis, Częstochowa, s. 120-127.

Jan Paweł II. (2002). Komunikacja społeczna w służbie chrześcijańskiej promocji młodzieży, W: Orędzia Pa-pieskie na Światowy Dzień Komunikacji Społecznej 1967-2002, oprac. M. Lis, Częstochowa, s. 128-138.

Jan Paweł II. (2002). Komunikacja społeczna w służbie odpowiedzialnej wolności człowieka, W: Orędzia Pa-pieskie na Światowy Dzień Komunikacji Społecznej 1967-2002, oprac. M. Lis, Częstochowa, s. 97-105.

Jan Paweł II, (2002). Komunikacja społeczna w służbie pokoju, W: Orędzia Papieskie na Światowy Dzień Komunikacji Społecznej 1967-2002, oprac. M. Lis, Częstochowa, s. 114-119.

Jan Paweł II. (2005). List Apostolski o mediach „Szybki rozwój”, Watykan.

Jędraszewski, M. (1992). Domem wolności jest prawda, W Drodze, 10, s. 8-14.

Krąpiec, M. A. (1965). Przeżycie moralne a etyka, Znak, 17, s. 1129-1146.

Konferencja Episkopatu Polski. (2009). Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie, Warszawa, nr 162.

Konferencja Episkopatu Polski. (2009). Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie, Warszawa, nr 163.

Kowalczyk, S. (1984). Koncepcja wolności odpowiedzialnej Jakuba Maritaina, Colloquium salutis, 16, s. 279-292.

Krupa, O. A. (1983). Człowiek w tajemnicy Chrystusa, Maryi i Kościoła – nauka Kard. K. Wojtyły, Colloquium salutis, 15, s. 51-72.

Kupczak, J. (1999). W stronę wolności. Szkice o antropologii Karola Wojtyły, Kraków: KAIROS, s. 99.

Laun, A. (1991). Aktuelle Probleme der Moraltheologie, Wien: Herder.

Lepa, A. (2001). Media i postawy, Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, s. 97-131.

Łukaszyk, R. (1971). Osobowy charakter wiary religijnej, W: B. Bejze (red.), W kierunku człowieka, pod red. Warszawa, s. 143-167.

Majka, J. (1983). Człowiek w encyklikach Jana Pawła II, Colloquium salutis, 15, s. 33-49.

Melina, L. (1991). Sumienie – wolność – Magisterium, Ethos, 15-16, s. 94-112.

Piłat, R. (2001). Miejsce wartości moralnych w ocenach historycznych, Ethos, 56, s. 251-259.

Popielski, K. (1987). Człowiek pytanie otwarte, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, s.23n.

Popielski, K. (1996). Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji. Logoteoria i nooteoria. Logoterapia i nooterapia, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, s.86n.

Po stronie sensu. Ze Stanisławem Barańczakiem rozmawia Magdalena Ciszewska oraz Roman Bąj i Paweł Kozacki, (1995), W Drodze, 10, s. 51-65.

Półtawski, A. (2004). Wartości a osoby. Wartości – podstawowa kategoria bytu czy wyraz ontologicznej bez-radności?, Ethos, 65-66, s. 41-51.

Prężyna, W. (1981). Funkcja postawy religijnej w osobowości człowieka, Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubel-ski, s. 20.

Rodziny, żyjcie radością wiary. (2013). http://papiez.wiara.pl/doc/1754972.Rodziny-zyjcie-radoscia-wiary/2, (dostęp: 20.01.2013).

Seifert, J. (1991). Sumienie, poznanie, prawda, Ethos, 15-16, s. 38-48.

Stróżewski, W. (1965). Filozofia wartości, Znak, 17, s. 399-407.

Styczeń, T. (1991). Osoba ludzka: wolność przeciw naturze?, Ethos, 15-16, s. 15-24.

Szostek, A. (1990). Natura – rozum – wolność. Filozoficzna analiza koncepcji twórczego rozumu we współcze-snej teologii moralnej, Rzym: Fundacja Jana Pawła II.

Zawsze ufajcie Bogu. (2013). http://papiez.wiara.pl/doc/1729063.Spotkanie-Papieza-z-mlodzieza, (dostęp: 20.01.2013).

Published
2020-04-29
How to Cite
Drożdż, M. (2020). Creation of Family Atmosphere by the Media. HORIZONS OF EDUCATION, 19(49), 63-77. https://doi.org/10.35765/hw.1846
Section
Thematic Articles