Kompetencje i motywacje studentów zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest rozpoznanie i ocena kompetencji miękkich studentów I roku zarządzania na Uniwersytecie Łódzkim, które mają kluczowe znaczenie dla ich przyszłych karier oraz osiągnięć zawodowych.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem badawczym jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy polski system oświaty kształci kompetencje młodego pokolenia pożądane z punktu widzenia ekonomii XXI wieku. Wyniki badań ilościowych przeprowadzone na próbie 260 studentów pomogą odpowiedzieć na to pytanie.
PROCES WYWODU: Czas efektywnego kształcenia kompetencji miękkich przypada na okres szkoły podstawowej i szkoły średniej. Socjalizacja młodych ludzi pod tym względem dopiero na późniejszym etapie edukacji jest mniej efektywna. Pasja jako jedna z kompetencji miękkich jest głównym motywatorem i siłą napędową zachowań przedsiębiorczych. Aby odkrywać i rozwijać pasje u młodych ludzi musi istnieć równowaga między obowiązkami szkolnymi a czasem, przeznaczonym na inne aktywności zaspakajające ich potrzeby emocjonalne i społeczne.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: System oświaty w Polsce nie sprzyja kształceniu kompetencji miękkich młodego pokolenia na miarę oczekiwań gospodarki XXI wieku. Studenci pochodzący z rodzin przedsiębiorczych mają lepiej rozwinięte kompetencje miękkie, co świadczy o sile socjalizacji w rodzinach przedsiębiorczych i jej słabości w środowisku szkolnym.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: System oświaty w Polsce wymaga pilnej reformy programowej, która powinna polegać na radykalnej redukcji treści kognitywnych, werbalnych na rzecz kształcenia kompetencji miękkich i umiejętności praktycznych.
SŁOWA KLUCZOWE: kompetencje miękkie, pasja, zachowania przedsiębiorcze, system oświaty
Bibliografia
Berger, P.L. i Luckmann, T. (1991). The Social Construction of Reality. New York: Penguin Books.
Cardon, M.S., Wincent, J., Singh, J. i Drnovsek, M. (2009). The Nature and Experience of Entrepreneurial Passion. Academy of Management Review, Vol. 34, No. 3.
Deci, E.L. i Ryan, R.M. (2000). The „what” and „why” of goal pursuits: Human needs and the self‑determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11.
Dudzikowa, M., Jaskulska, S. i Bochno, E. (2016). Szkoła w metafazie militarnej. Co w zamian? Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Dziewońska, E. (2016). Wybrane aspekty kształtowania kompetencji miękkich na przykładzie absolwentów kierunku kosmetologia. Horyzonty Wychowania, Vol. 15, No. 34.
Huppert, F.A. (2009). Psychological well‑being: Evidence regarding its cause and consequences. Applied Psychology: Health and Well‑Being. Pozyskano z: https://pdfs.semanticscholar.org/7af6 (dostęp: 08.03.2018).
Kwieciński, Z. i Śliwerski, B. (2003). Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Koźmiński, A.K. (2002). Jak zbudować gospodarkę opartą na wiedzy?, W: G.W. Kołodko (red.), Rozwój polskiej gospodarki – perspektywy i uwarunkowania. Warszawa: Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego.
Popczyk, W. (2013). Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym. Łódź: WUŁ.
Popczyk, W. (2016). Rola systemu oświaty w kreowaniu warunków rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w Polsce. Horyzonty Wychowania, Vol. 15, No. 34.
Smółka, P. (2007). Generator Charyzmy. Kreowanie osobowości menedżera. Gliwice: Sensus.
Śliwerski, B. (2012). Krytycznie o polskiej oświacie. Pozyskano z: http://sliwerski‑pedagog.blogspot.com/2012/04/ (dostęp: 10.03.2018).
Śliwerski, B. (2013). Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka w edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Tubbs, S.L. i Schulz, E. (2006). Exploring a Taxonomy of Global leadership Competencies and Meta‑competencies. The Journal of American Academy of Business, Vol. 8, No. 2.
Vallerand, R.J. (2008). On the Psychology of Passion: In Search of What Makes People’s Lives Most Worth Living. Canadian Psychology, Vol. 49, No. 1.
Witkowski, L. (2013). Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Copyright (c) 2018 Wojciech Popczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: