Educological Principles of Training Experts for the Education System of Ukraine: Achievements and Prospects
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Problem wprowadzenia eksperckiego egzaminu z zarządzania oświatą jest dla Ukrainy aktualny i naglący w kontekście oceny jakości edukacji na wszystkich poziomach. Celem artykułu jest uzasadnienie skuteczności modelu kształcenia ekspertów w dziedzinie edukacji napodstawie edukacji na Uniwersytecie Kijowskim im. Borysa Hrinczenki.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Przy przetwarzaniu uzyskanych danych empirycznych wykorzystano metody statystyczne do porównania wskaźników ankiety magisterskiej studentów przed i po kursie edukacyjnym według kryteriów Pearsona, testu Fishera oraz diagramu Venna testu Manna‑Whitneya‑U.
PROCES WYWODU: Kształcenie ekspertów w zakresie edukacji opiera się na modelu: 1) opanowanie podstaw edukologii i jej komponentów; 2) opanowanie metodyki badania i standardów etycznych jego realizacji; oraz 3) opanowanie specyfiki segmentu edukacyjnego podlegającego ekspertyzie.
WINIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Badanie potwierdza skuteczność opracowanego modelu szkolenia ekspertów w zakresie edukacji. Edukologia zapewnia system, celowość i skuteczność takiego szkolenia.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wyniki badania dają możliwość zobaczenia wykonalności pierwszego poziomu modelu, który obejmuje opanowanie podstaw edukacji; drugi poziom, który ma na celu opanowanie elementów programu edukacyjnego, które ujawniają metodologię i specyfikę działań eksperckich; oraz trzeci poziom, który pozwala wyróżnić proponowane kierunki takiego szkolenia, a mianowicie: pomiar i monitorowanie jakości edukacji, zarządzanie oświatą, ekonomikę oświaty i prawo oświatowe.
Bibliografia
Altrichter, H. (2010). Theory and Evidence on Governance: Conceptual and Empirical Strategies of Research on Governance in Education. European Educational Research Journal, 9(2), 147‑158.
Batechko, N. (2017). Metodolohiia osvtiolohii: synerhentychnyi aspect [Methodology of osvitology: synergetic aspect]. Osvitolohichnyi Dyskurs, 1‑2, 16‑17, 1‑3.
Beywl, W. & Speer, S. (2004). Das A‑B‑C der wirkungsorientierten Evaluation. Institut für Evaluation.
Brandt, T. (2009). Evaluation in Deutschland. Professionalisierungsstand und ‑perspektiven.Waxmann.
Cronbach, L.J. (1980). Toward Reform of Programme Evaluation: Aims, Methods and Institutional Arrangements. Jossey‑Bass.
Klieme, E. (2004). Was sind Kompetenzen und wie lassen sie sich messen? Pädagogik, 4(6), 10‑13.
Machynska, N. (2016). Mizhdystsyplinarnyi dyskurs pidhotovky maibutnoho vykladacha v umovakh mahistratury [Іnterdisciplinary discourse of the future teachers training in the magistracy]. Neperervna Profesiina Osvita:Teoria ta Praktyka, 3‑4, 48‑49, 35‑38.
Maritzen, N. (1996). Sich selbst und anderen Rechenschaft geben. Pädagogik, 1, 25‑29.
Ogneviuk, V. & Sysoieva, S. (2015). Training of education experts in Ukraine: experimental interdisciplinary program. The Advanced Science Journal, 6, 98‑103.
Ogneviuk, V. & Sysoieva, S. (eds.). (2017). Vstup do osvitolohii: Navchalnyi posibnyk [Introduction to educоlogy: a textbook].VP Edelveis.
Ponomarenko, N.H. (2015). Ekspertna diyalnist v haluzi shkilnoyi osvity: dosvid Nimechchyny ta Avstriyi [Expert activities in the field of school education: the experience of Germany and Austria]. Pedahohichnyy Protsess:Teoriya i Praktyka, 5‑6, 125‑129.
Posch, P. & Altrichter, H. (1997). Möglichkeiten und Grenzen der Qualitätssicherung und Qualität‑sentwicklung im Schulwesen. (Bildungsforschung des Bundesministeriums für Unterricht und kulturelle Angelegenheiten 12). Studienverlag.
Sysoieva, S. (2012). Sfera osvity yak obyekt doslidzhennya [The field of education as an object of study]. Osvitologiya, 1, 22‑29.
Sysoieva, S. (ed.). (2020). Yevropejskyj prostir vyshhoyi osvity: parametry yakosti ta ekspertyzy: navchalnyj posibnyk [The European area of higher education: quality parameters and expertise: a textbook]. Ministerstvo osviti i nauki Ukraїni.
Tryhub, I. (2019). Pidhotovka ekspertiv u haluzi osvity: dosvid Skhidnoi Yevropy [Training of experts in the field of education: the experience of East Europe]. Neperervna Profesiina Osvita: Teoria i Praktyka, 1, 88‑92.
Copyright (c) 2021 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: