The Issue of the Educational Presence of Teachers at School

Słowa kluczowe: obecność wychowawcza, nauczyciel, relacja, spotkanie, takt pedagogiczny

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie autorskiej, wstępnej wykładni i struktury obecności wychowawczej nauczycieli wraz z uzasadnieniem potrzeby oddziaływań wychowawczych wysokiej jakości w szkole w rozumieniu osoby ucznia i osoby nauczyciela.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem podjęty w artykule jest następujący: Jakimi drogami można kształtować obecność wychowawczą nauczycieli w szkole? Wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa, gdyż podstawę przemyśleń jako materiał badawczy stanowią teksty źródłowe.

PROCES WYWODU: W artykule zaprezentowano rolę trzech, powiązanych kategorii w budowaniu obecności wychowawczej nauczycieli; są nimi: relacja, takt pedagogiczny, spotkanie.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Obecność wychowawcza nauczycieli ujmuje zainteresowanie źródłami problemów dzieci i młodzieży i potwierdza ich profesjonalną działalność w szkole.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Podjęta problematyka wymaga prowadzenia dalszych studiów teoretycznych i opracowania struktury badań empirycznych. Zostało sformułowanych w tym zakresie kilka propozycji działań.

Bibliografia

Bińczycka, J. (1993), Pedagogiczny sens dialogu i spotkania. In J. Radziewicz (Ed.), Nauka demokracji (pp. 57–63). Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Fontana, U. (2002). Relacja sekretem wszelkiego wychowania (J. Krykowski, Trans.). Wydawnictwo Salezjańskie.

Gurycka, A. (2004). Nauczyciel mistrzem wychowania w dzisiejszej szkole. Psychologia w Szkole, 4, 27–38.

Rubacha, K. (2021), Poczucie skuteczności wychowawczej kandydatów na nauczycieli. In J.M. Łukasik, I. Nowosad & M.J. Szymański (Eds.), Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych (pp. 215–223). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Ruciński, S. (1988). Wychowanie jako wprowadzanie w życie wartościowe. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Savoir-vivre. (n.d.). Brak taktu i nietakt. Savoir-vivre. http://www.savoir-vivre.com.pl/?brak-taktu-i-nietakt,969

Śliwerski, B. (1991). Inkontrologia a alternatywne kształcenie studentów pedagogiki na przykładzie spotkań kręgu Nauczycieli Akademickich Polskiego Komitetu Korczakowskiego. In M. Ochmański (Ed.), Teoria i praktyka pedagogicznego kształcenia nauczycieli (pp. 177–189). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Opublikowane
2023-09-29
Jak cytować
Michalski, J. (2023). The Issue of the Educational Presence of Teachers at School. Horyzonty Wychowania, 22(63), 101-110. https://doi.org/10.35765/hw.2023.2263.11