Embodiment in Old Age
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest ukazanie cielesności w odniesieniu do czterech obszarów sprawczości człowieka. Prezentowane wyniki są częścią większego projektu dotyczącego uczenia się bycia osobą starą.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym problemem badawczym jest zrozumienie, jak różnicują się strategie, działania i postawy wobec własnej cielesności badanych osób w różnych obszarach sprawczości. Badania osadzone zostały w paradygmacie konstrukcjonistycznym i metodologii teorii ugruntowanej.
PROCES WYWODU: Przedstawiono cztery obszary sprawczości umieszczone na kontinuum, gdzie po jednej stronie znajdują się siły wpychające człowieka w zależność, a na drugim jego krańcu usytuowana jest niezależność jednostki. Obszary te wyłonione zostały w ramach prowadzonej analizy materiału empirycznego. Pozwalają one na oderwanie się od wartościujących ujęć starości i stanowią modelowe obszary funkcjonowania osoby starej. Obszary te posłużyły do prze- prowadzenia systematycznego namysłu nad cielesnością osób starych. Na końcu kategoria cielesności wpisana została w szersze struktury, jakimi są dyskursy, koncepcje i teoretyczna wiedza o starości i starzeniu się.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki analizy wskazują na wielowymiarowość starzejącego się ciała. W zależności od biograficznej sytuacji jednostki, a także społecznego jej usytuowania uruchamiane są różne strategie, działania i postawy wobec własnej cielesności.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Cielesność zajmuje szczególne miejsce w procesie uczenia się bycia osobą starą. Jest jednym z podstawowych regulatorów tego procesu. Jak się okazuje, autoidentyfikacja w dużej mierze odnosi się do cielesności. Co więcej, przedstawione wyniki badań pozwalają na zerwanie z wąskim pojmowaniem starości jedynie w kategoriach cielesnej deterioracji i rozpadu.
Bibliografia
Adams, W.C. (2015). Conducting semi-structured interviews. In J.S. Wholey, H.P. Hatry & K.E. Newcomer (Eds.), Handbook of practical program evaluation (pp. 365-377). Jossey-Bass.
Ahearn, L.M. (1999). Agency. Journal of Linguistic Anthropology, 9(1-2), 12-15.
Archer, M. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa (A. Dziuban, Trans.). Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Sage.
Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej (B. Komorowska, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cumming, E. & Henry, W.E. (1961). Growing old: The process of disengagement. Basic Books.
Dubas, E. (2008). Istnieją dwa sposoby starzenia się: piękny i brzydki. Uroda życia przedmiotem badań andragogiki i gerontologii. In R. Konieczna-Woźniak (Ed.), Dorosłość wobec starości. Oczekiwania – radości – dylematy (pp. 71-82). Wydawnictwo Naukowe UAM.
Elder Jr, G.H. (1994). Time, human agency, and social change. Perspectives on the life course. Social Psychology Quarterly, 57(1), 4-15.
Featherstone, M. & Hepworth, M. (1991). The mask of ageing and the postmodern life course. In M. Featherstone, B.S. Turner & M. Hepworth (Eds.), The body. Social process and cultural theory (pp. 371-389). Sage.
Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia (T. Komendant, Trans.). Fundacja Aletheia.
Giddens, A. (1984). The constitution of society. Polity Press.
Gubrium, J.E. & Holstein, J.A. (2008). Constructionist perspectives on aging. In M. Silverstein, V.L. Bengtson, N. Putney & D. Gans (Eds.), Handbook of theories of aging (pp. 287-305). Springer.
Hetmański, M. (2021). Metafory i ich ucieleśnienie. Wprowadzenie do problematyki. In M. Hetmański & A. Zykubek (Ed.), Metafory ucieleśnione (pp. 7-24). Academicon.
Kacperczyk, A. (2016). Społeczne światy. Teoria – empiria – metody badań. Na przykładzie społecznego świata wspinaczki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Koralewicz, J. & Ziółkowski, M. (1990). Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym w końcu lat osiemdziesiątych. „Nakom”.
Powell, J.L. (2006). Social theory of aging. Rowman & Littlefield.
Rowe, J.W. & Kahn, R.L. (1987). Human aging: Usual and succesfull. Science, 237, 143-149.
Szarota, Z. (2013). Wartości służące pomyślnemu starzeniu się. In I. Adamek, Z. Szarota & E. Żmijewska (Eds.), Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej (pp. 33-49). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Copyright (c) 2023 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: