New Paths to Enlighten Passion for Education in Challenging Times: DigiSEL and Creative Education
Abstrakt
CEL BADAWCZY: Artykuł analizuje postawy nauczycieli wobec uczenia się społeczno-emocjonalnego (SEL) i technologii cyfrowej w erze postpandemicznej, ze szczególnym uwzględnieniem projektu DigiSEL. Projekt ten miał na celu integrację narzędzi cyfrowych i SEL w celu wspierania dobrego samopoczucia uczniów i sukcesów w nauce, podnosząc umiejętności nauczycieli szkół podstawowych w tych obszarach.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: W badaniu uczestniczyły kraje partnerskie prowadzące analizy jakościowe i ilościowe w celu określenia potrzeb nauczycieli czynnych i przygotowujących się do pracy. Analiza potrzeb włoskiego zespołu, przeprowadzona za pośrednictwem grupy fokusowej i sondażu dotyczącego kreatywności, ujawniła wgląd w postawy i doświadczenia nauczycieli w zakresie cyfrowego nauczania i rozwoju umiejętności kreatywnych.
PROCES ARGUMENTACJI: Autorzy przedstawiają projekt DigiSEL, szczegółowo opisując, w jaki sposób jest on zgodny z ich badaniami dotyczącymi modułów kursów online.
WYNIKI BADAŃ: Wyniki grupy fokusowej włoskiego zespołu zwróciły uwagę na innowacyjne rozwiązania wyzwań edukacyjnych. Początkowa frustracja związana z technologią przekształciła się w satysfakcjonującą transformację, gdy nauczyciele opanowali jej wykorzystanie. Kursy online zostały uznane za motywujące i zapewniające nowatorskie podejście do rozwiązywania różnorodnych problemów uczniów, takich jak trudności z koncentracją i wyrażaniem emocji.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Mimo wyzwań projekt skutecznie wspierał edukatorów w ich rolach i podtrzymywał ich entuzjazm do nauczania. Czerpiąc inspirację z wcześniejszych europejskich badań nad kreatywnością i technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w nauczaniu, badanie to było zgodne z postrzeganiem przez nauczycieli kreatywności jako kluczowej dla rozwoju uczniów i wykazało, w jaki sposób technologia może udoskonalić metody nauczania. Podsumowując, projekt DigiSEL pokazał potencjał połączenia SEL i narzędzi cyfrowych w celu wzmocnienia pozycji nauczycieli i wspierania rozwoju uczniów w zmieniających się środowiskach edukacyjnych. Więcej badań powinno uwzględniać znaczenie SEL i kreatywności w rozbudzaniu pasji w nauczaniu za pomocą nowych i inspirujących metod.
Bibliografia
Almuzara, A., López-Belmonte, J., Marín-Marín, J.A., & Moreno-Guerrero, A.J. (2021). COVID-19 in the field of education: State of the art. Sustainability, 13(10), 5452. https://doi.org/10.3390/su13105452
Anderson, H.H. (1972). La creatività e le sue prospettive. La Scuola.
Bavarian, N., Lewis, K.M., DuBois, D.L., Acock, A., Vuchinich, S., Silverthorn, N., Snyder, F.J., Day, J., Ji, P., & Flay, B.R. (2013). Using social-emotional and character development to improve academic outcomes: A matched-pair, cluster-randomized trial in low-income, urban schools. Journal of School Health, 83(11), 771–779. https://doi.org/10.1111/josh.12093
Bear, G.G., & Minke, K.M. (2006). Children’s needs III: Development, prevention, and intervention. National Association of School Psychologists.
Bertin, G.M. (1998). Il principio di creatività nel pensiero di Mario Mencarelli e l’educazione permanente. In S.S. Macchietti (Ed.), Mario Mencarelli per una pedagogia di frontiera. Bulzoni.
Bierman, K.L., Nix, R.L., Greenberg, M.T., Blair, C., & Domitrovich, C.E. (2008). Executive functions and school readiness intervention: Impact, moderation, and mediation in the Head Start REDI program. Development and Psychopathology, 20(3), 821–843, https://doi.org/10.1017/S0954579408000394
Bradley, R.T., Galvin, P., Atkinson, M., & Tomasino, D. (2012). Efficacy of an emotion self-regulation program for promoting development in preschool children. Global Advances in Health and Medicine, 1(1), 36–50. https://doi.org/10.7453/gahmj.2012.1.1.010
Cachia, R., & Ferrari, A. (2010). Creativity in schools: A survey of teachers in Europe. Publications Office of the European Union. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC59232
Caldarella, P., Christensen, L., Kramer, T.J., & Kronmiller, K. (2009). Promoting social and emotional learning in second grade students: A study of the Strong Start curriculum. Early Childhood Education Journal, 37(1), 51–56. https://doi.org/10.1007/s10643-009-0321-4
Castillo, R., Salguero, J.M., Fernández-Berrocal, P., & Balluerka, N. (2013). Effects of an emotional intelligence intervention on aggression and empathy among adolescents. Journal of Adolescence, 36(5), 883–892. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.07.001
Coelho, V.A., Marchante, M., & Sousa, V. (2015). “Positive Attitude”: A multilevel model analysis of the effectiveness of a Social and Emotional Learning Program for Portuguese middle school students. Journal of Adolescence, 43(1), 29–38. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.05.009
Delors, J. (1997). Nell’educazione un tesoro. Rapporto all’Unesco della Commissione internazionale sull’educazione per il Ventunesimo Secolo. Armando.
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ for character, health and lifelong achievement. Bantam Books.
Greenberg, M.T., Weissberg, R.P., O’Brien, M.U., Zins, J.E., Fredericks, L., Resnik, H., & Elias, M.J. (2003). Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. American Psychologist, 58(6–7), 466–474. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.58.6-7.466
Huh, S. (2020). How to train health personnel to protect themselves from SARS-CoV-2 (novel coronavirus) infection when caring for a patient or suspected case. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 17. https://doi.org/10.3352/jeehp.2020.17.10
Humphrey, N., Kalambouka, A., Wigelsworth, M., & Lendrum, A. (2010). Going for goals: An evaluation of a short, social-emotional intervention for primary school children. School Psychology International, 31(3), 250–270. https://doi.org/10.1177/0143034309352578
Jung, J., Horta, H., & Postiglione, G.A. (2021). Living in uncertainty: The COVID-19 pandemic and higher education in Hong Kong. Studies in Higher Education, 46(1), 107–120.
Lewis, L.R., Searle, A.K., Sawyer, M.G., Baghurst, P.A., & Hedley, D. (2013). Resource factors for mental health resilience in early childhood: An analysis with multiple methodologies. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 7, 1–23.
McClelland, M.M., Tominey, S.L., Schmitt, S.A., & Duncan, R. (2017). SEL interventions in early childhood. The Future of Children, 27(1), 33–47. http://dx.doi.org/10.1353/Foc.2017.0002
Muratori, P., Bertacchi, I., Giuli, C., Lombardi, L., Bonetti, S., Nocentini, A., Manfredi, A., Polidori, L., Ruglioni, L., Milone, A., & Lochman, J.E. (2015). First adaptation of Coping Power program as a classroom-based prevention intervention on aggressive behaviors among elementary school children. Prevention Science, 16(3), 432–439. http://dx.doi.org/10.1007/s11121-014-0501-3
Pendry, P., Carr, A.M., Smith, A.N., & Roeter, S.M. (2014). Improving adolescent social competence and behavior: A randomized trial of an 11-week equine facilitated learning prevention program. The Journal of Primary Prevention, 35(4), 281–293. http://dx.doi.org/10.1007/s10935-014-0350-7
Schonert-Reichl, K.A., Oberle, E., Lawlor, M.S., Abbott, D., Thomson, K., Oberlander, T.F., & Diamond, A. (2015). Enhancing cognitive and social-emotional development through a simple-to-administer mindfulness-based school program for elementary school children: A randomized controlled trial. Developmental Psychology, 51(1), 52–66. http://dx.doi.org/10.1037/a0038454
School Education Gateway. (n.d.). School Education Gateway. Europe’s online platform for school education. https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/latest.htm
Torrance, E.P. (1988). The nature of creativity as manifest in testing. In R.J. Sternberg (Ed.), The nature of creativity. Contemporary psychological perspectives (pp. 43–75). Cambridge University Press.
UNESCO. (n.d.). Education: from school closure to recovery. COVID-19 Recovery. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
Zins, J.E., Bloodworth, M.R., Weissberg, R.P., & Walberg, H.J. (2007). The scientific basis linking social and emotional learning to school success. Journal of Educational and Psychological Consultation, 17(2–3), 191–210. https://doi.org/10.1080/10474410701413145
Copyright (c) 2023 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: