The Educational and Health Impact of COVID-19 on Children With Special Needs: A Systematic Review
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Rządy na całym świecie zostały zmuszone do nałożenia środków dystansowania społecznego i izolacji, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby COVID-19 wywołanej przez koronawirusa SARS-CoV-2, który pojawił się w grudniu 2019 r. Po wydaniu oświadczenia uznającego COVID-19 za pandemię wprowadzono wiele środków ograniczających, takich jak zamykanie szkół, które miały poważny wpływ na zdrowie fizyczne, emocjonalne i psychiczne wszystkich ludzi, zwłaszcza dzieci ze specjalnymi potrzebami. Dane obrazujące sytuację były nieliczne, zwłaszcza w krajach o niskich i średnich dochodach. Istniejąca literatura wywodzi się głównie z krajów za- chodnich, stąd potrzeba dokonania kompleksowego przeglądu tego zagadnienia.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym celem przeglądu systematycznego literatury jest zrozumienie wpływu pandemii COVID-19 i wprowadzonych w związku z nią środków ograniczają- cych, takich jak zamykanie szkół, na wyniki w nauce oraz zdrowie fizyczne i psychiczne dzieci ze specjalnymi potrzebami szkolnymi.
PROCES WYWODU: W przeglądzie systematycznym wykorzystano listę kontrolną PRISMA 2020, w ramach której przeanalizowano cztery bazy danych oraz tzw. szarą literaturę pod kątem artykułów pełnotekstowych i recenzowanych publikacji w języku angielskim, które ukazały się w okresie od stycznia 2019 r. do grudnia 2021 r.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W rezultacie badań wyłoniono 1294 publikacje, spośród których wybrano 25 kluczowych. Badania podejmowane w analizowanych publikacjach dotyczą wpływu restrykcji pandemicznych na dzieci ze specjalnymi potrzebami na całym świecie, przy czym większość artykułów pochodzi z Europy. Ustaliliśmy, że pandemia COVID-19 i cyfryzacja szkolnictwa miały poważny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne dzieci ze specjalnymi potrzebami oraz ich rodziców/opiekunów.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Przeprowadzone badania podkreślają potrzebę stworzenia włączającego środowiska szkolnego, które zapewni dzieciom na całym świecie osiągnięcie efektów uczenia się. Co więcej, model hybrydowy obejmujący naukę w klasie z wykorzystaniem nowatorskich, wynalazczych metod byłby korzystny dla dzieci ze specjalnymi potrzebami.
Bibliografia
Aishworiya, R., & Kang, Y.Q. (2021). Including children with developmental disabilities in the equation during this COVID-19 pandemic. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(6), 2155–2158. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04670-6
Asbury, K., Fox, L., Deniz, E., Code, A., & Toseeb, U. (2021). How is COVID-19 affecting the mental health of children with special educational needs and disabilities and their families? Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(5), 1772–1780. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04577-2
Canning, N., & Robinson, B. (2021). Blurring boundaries: The invasion of home as a safe space for families and children with SEND during COVID-19 lockdown in England. European Journal of Special Needs Education, 36(1), 65–79. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1872846
Cardona-Reyes, H., Muñoz-Arteaga, J., Villalba-Condori, K., & Barba-González, M.L. (2021). Alean UX process model for virtual reality environments considering ADHD in pupils at elementary school in COVID-19 contingency. Sensors, 21(11), Article 11. https://doi.org/10.3390/s21113787
Castro-Kemp, S., & Mahmud, A. (2021). School closures and returning to school: Views of parents of children with disabilities in England during the COVID-19 pandemic. Frontiers in Education, 6. https://www.frontiersin.org/article/10.3389/feduc.2021.666574
Daulay, N. (2021). Home education for children with autism spectrum disorder during the COVID19 pandemic: Indonesian mothers experience. Research in Developmental Disabilities, 114, 103954. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.103954
Davis, K., & Gavidia-Payne, S. (2009). The impact of child, family, and professional support characteristics on the quality of life in families of young children with disabilities. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 34(2), 153–162. https://doi.org/10.1080/13668250902874608
Di Marino, E., Tremblay, S., Khetani, M., & Anaby, D. (2018). The effect of child, family and environmental factors on the participation of young children with disabilities. Disability and Health Journal, 11(1), 36–42. https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2017.05.005
Dondi, A., Fetta, A., Lenzi, J., Morigi, F., Candela, E., Rocca, A., Cordelli, D.M., & Lanari, M. (2021). Sleep disorders reveal distress among children and adolescents during the COVID-19 first wave: Results of a large web-based Italian survey. Italian Journal of Pediatrics, 47(1), 130. https://doi.org/10.1186/s13052-021-01083-8
Dovigo, L., Caprì, T., Iannizzotto, G., Nucita, A., Semino, M., Giannatiempo, S., Zocca, L., & Fabio, R.A. (2021). Social and cognitive interactions through an interactive school service for RTT patients at the COVID-19 time. Frontiers in Psychology, 12. https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2021.676238
Dursun, O.B., Turan, B., Gulsen, M., Karayagmurlu, A., Tugce Mustan, A., Kutlu, A., Rodopman Arman, A., Gokcen, C., Dogru, H., Esin, I.S., Kaya, I., Coskun, M., Soylu, N., Erbilgin, S., & Tanır, Y. (2021). Caring for the most vulnerable: A model for managing maladaptive behavior in children with mental special needs during the COVID-19 pandemic. Telemedicine and E-Health, 27(9), 1068–1073. https://doi.org/10.1089/tmj.2020.0380
Greenway, C.W., & Eaton-Thomas, K. (2020). Parent experiences of home-schooling children with special educational needs or disabilities during the coronavirus pandemic. British Journal of Special Education, 47(4), 510–535. https://doi.org/10.1111/1467-8578.12341
Habib Alshamri, K. (2021). The challenges of online learning for teachers of children with intellectual disability in the COVID-19 pandemic: Qualitative method. Journal of Education, 85, 77–94. https://doi.org/10.21608/edusohag.2021.164347
Harzing, A.-W. (2007). Publish or Perish. Harzing.Com. https://harzing.com/resources/publish-or-perish
Jesus, T., Bhattacharjya, S., Papadimitriou, C., Bogdanova, Y., Bentley, J., Arango-Lasprilla, J., Kamalakannan, S., & The Refugee Empowerment Task Force, International Networking Group of the American Congress of Rehabilitation Medicine. (2021). Lockdown-related disparities experienced by people with disabilities during the first wave of the COVID-19 pandemic: Scoping review with thematic analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(12), 6178. https://doi.org/10.3390/ijerph18126178
Johns Hopkins University. (2021). Ongoing Johns Hopkins COVID-19 Resources. Johns Hopkins Coronavirus Resource Center. https://coronavirus.jhu.edu/
Jones, N., Sanchez Tapia, I., Baird, S., Guglielmi, S., Oakley, E., Yadete, W.A., Sultan, M., & Pincock, K. (2021). Intersecting barriers to adolescents’ educational access during COVID-19: Exploring the role of gender, disability and poverty. International Journal of Educational Development, 85, 102428. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102428
Karst, J.S., & Van Hecke, A.V. (2012). Parent and family impact of autism spectrum disorders: Areview and proposed model for intervention evaluation. Clinical Child and Family Psychology Review, 15(3), 247–277. https://doi.org/10.1007/s10567-012-0119-6
Khanna, R., & Kareem, J. (2021). Creating inclusive spaces in virtual classroom sessions during the COVID pandemic: An exploratory study of primary class teachers in India. International Journal of Educational Research Open, 2, 100038. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100038
Larsen, L., Helland, M.S., & Holt, T. (2022). The impact of school closure and social isolation on children in vulnerable families during COVID-19: Afocus on children’s reactions. European Child & Adolescent Psychiatry, 31, 1–11. https://doi.org/10.1007/s00787-021-01758-x
Levstek, M., Barnby, R.M., Pocock, K.L., & Banerjee, R. (2021). “It all makes us feel together”: Young people’s experiences of virtual group music-making during the COVID-19 pandemic. Frontiers in Psychology, 12. https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2021.703892
MOSPI. (2018). Persons with disabilities in India, NSS 76th round (2017–2018). Ministry of Statistics and Programme Implementation. https://www.mospi.gov.in/documents/213904/301563/Report_583_Finalm
Murphy, A., Pinkerton, L.M., Bruckner, E., & Risser, H.J. (2021). The impact of the novel coronavirus disease 2019 on therapy service delivery for children with disabilities. The Journal of Pediatrics, 231, 168–177. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2020.12.060
Ng, K., Klavina, A., Ferreira, J.P., Barrett, U., Pozeriene, J., & Reina, R. (2021). Teachers’ preparedness to deliver remote adapted physical education from different European perspectives: Updates to the European standards in adapted physical activity. European Journal of Special Needs Education, 36(1), 98–113. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1872848
Ray, D., & Sreenivasan, S. (2020). India’s lockdown: An interim report. Indian Economic Review. https://www.nber.org/system/files/working_papers/w27282/w27282.pdf
Resch, J.A., Mireles, G., Benz, M.R., Grenwelge, C., Peterson, R., & Zhang, D. (2010). Giving parents a voice: A qualitative study of the challenges experienced by parents of children with disabilities. Rehabilitation Psychology, 55(2), 139–150. https://doi.org/10.1037/a0019473
Ressa, T.W. (2021). The COVID-19 pandemic, its Consequences, and the Recovery: Implementation of disaster education and management is key to the schooling of children with disabilities. International Journal of Modern Education Studies, 5(1), 22–48. https://doi.org/10.51383/ijonmes.2021.62
Sakız, H. (2021). Delayed educational services during COVID-19 and their relationships with the mental health of individuals with disabilities. Journal of Community Psychology, 50(6), 2562–2577. https://doi.org/10.1002/jcop.22676
Scarpellini, F., Segre, G., Cartabia, M., Zanetti, M., Campi, R., Clavenna, A., & Bonati, M. (2021). Distance learning in Italian primary and middle school children during the COVID-19 pandemic: Anational survey. BMC Public Health, 21(1), 1035. https://doi.org/10.1186/s12889-021-11026-x
Schuck, R.K., & Lambert, R. (2020). “Am I doing enough?” Special educators’ experiences with emergency remote teaching in spring 2020. Education Sciences, 10(11), Article 11. https://doi.org/10.3390/educsci10110320
Srinivasan, R., Kulkarni, V., Smriti, S., Teplicky, R., & Anaby, D. (2021). Cross-cultural adaptation and evaluation of the participation and environment measure for children and youth to the Indian context – a mixed-methods study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), Article 4. https://doi.org/10.3390/ijerph18041514
Supratiwi, M., Yusuf, M., & Anggarani, F.K. (2021). Mapping the challenges in distance learning for students with disabilities during COVID-19 pandemic: Survey of special education teachers. International Journal of Pedagogy and Teacher Education, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.20961/ijpte.v5i1.45970
Sutter, E.N., Francis, L.S., Francis, S.M., Lench, D.H., Nemanich, S.T., Krach, L.E., Sukal-Moulton, T., & Gillick, B.T. (2021). Disrupted access to therapies and impact on well-being during the COVID-19 pandemic for children with motor impairment and their caregivers. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation, 100(9), 821–830. https://doi.org/10.1097/PHM.0000000000001818
Swanwick, R., Oppong, A.M., Offei, Y.N., Fobi, D., Appau, O., Fobi, J., & Frempomaa Mantey, F. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on deaf adults, children and their families in Ghana. Journal of the British Academy, 8, 141–165.
Tokatly Latzer, I., Leitner, Y., & Karnieli-Miller, O. (2021). Core experiences of parents of children with autism during the COVID-19 pandemic lockdown. Autism, 25(4), 1047–1059. https://doi.org/10.1177/1362361320984317
UDISE. (2021). UDISE report. Department of School Education & Literacy Ministry of Education Government of India. https://udiseplus.gov.in/#/page/publications
Wanigasinghe, J., Jayawickrama, A., Hewawitharana, G., Munasinghe, J., Weeraratne, C.T., Ratnayake, P., Wijesekara, D.S., Fernando, S., & Rupasinghe, P. (2021). Experience during COVID-19 lockdown and self-managing strategies among caregivers of children with epilepsy: A study from low middle income country. Seizure, 84, 112–115. https://doi.org/10.1016/j.seizure.2020.12.001
Xiang, M., Zhang, Z., & Kuwahara, K. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on children and adolescents’ lifestyle behavior larger than expected. Progress in Cardiovascular Diseases, 63(4), 531–532. https://doi.org/10.1016/j.pcad.2020.04.013
Copyright (c) 2023 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: