Self-Esteem and Loneliness in Secondary School Students - The Moderating Role of Anxiety
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the designed study is to analyze the relationship between self-esteem and the sense of loneliness of secondary school students, taking into account the moderating role of anxiety.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research question is: Does anxiety moderate the relationship between self-esteem and loneliness among adolescents attending secondary schools, and if so, how? Data collection was used: Rosenberg Loneliness Scale, Revised R-ULCA Loneliness Scale and the STAI State-Trait Anxiety Inventory.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The decision to undertake research resulted, from the high degree of social importance of the issues described, and – what is equally important – the lack of comprehensive studies in the available literature exploring this matter, which could constitute at least a partial remedy in the context of the issues described. Moreover, the discussed topic is highly topical due to the common dynamism of the described anxiety processes in the context of self-esteem or loneliness (where the factor dynamizing anxiety are currently intensified social threats in the form of escalation of armed conflicts, progressive digital threats and the post-pandemic state).
RESEARCH RESULTS: The results indicate that as the level of self-esteem increases, the level of loneliness among secondary school students decreases in terms of breaking the sense of contact with others and breaking social bonds in all respondents, regardless of the level of anxiety.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATION AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: The obtained results suggest the need to develop appropriate programs for students with a high sense of loneliness, which would include raising their own self-esteem as well as working on anxiety, which may allow them to acquire behaviors that help them overcome social isolation and the feeling of loneliness.
References
Bach-Olasik, T. (1999). Lęk dzieci jako rezultat modelującego wpływu rodziców. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5(6), 66–74.
Baumeister, R.F. i Tice, D.M. (1990). Anxiety and social exclusion. Journal of Social and Clinical Psychology, 9(2), 165–195. https://doi.org/10.1521/jscp.1990.9.2.165
Cattell, R.B. i Scheier, I.H. (1961). The meaning and measurement of neuroticism and anxiety. Ronald.
Chałas, K. (2005). Samotność siłą kreacji osobowej wychowanka. W: E.A. Zwolińska (red.), Edukacja kreatywna (s. 52–56). Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Cichocki, Ł. i Karbownik, M. (2020). Nowe technologie a zdrowie psychiczne — szanse i trudności. Psychiatria, 17(1), 41–48. https://doi.org/10.5603/psych.2020.0007
Cudak, H., (2003), Sieroctwo emocjonalne. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (s. 730). Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Daszykowska-Tobiasz, J. (2023). Lęki egzystencjalne młodzieży. W: R. Polak (red.), Świat emocji młodzieży (s. 141–159). Instytut Badań Edukacyjnych.
Daszykowska-Tobiasz, J. i Babicki, Z. (2022). Jakość życia studentów w związku z wojną w Ukrainie w ich opiniach. Roczniki Nauk Społecznych, 14(50/4), 187–205. https://doi.org/10.18290/rns22504.9
Dollard, J. i Miller, N.E. (1967). Osobowość i psychoterapia. Analiza w terminach uczenia się, myślenia i kultury (A. Firkowska i in., tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Freund, B. (2023). Zarządzanie szkołą w kontekście zdrowia psychicznego uczniów w obliczu kryzysu wywołanego pandemią COVID-19. Zarządzanie Publiczne, 3–4(60), 163–177. https://doi.org/10.4467/20843968ZP.23.012.19082
Grzegorzewska, I. i Felińska, A. (2020). Dziecko i młody człowiek w obliczu cyfryzacji życia. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska i A.R. Borkowska, (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 721–737). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Isıklar, A. Examining multi-dimensional life satisfaction as a predictor of loneliness and self-esteem. Croatian Journal of Education, 15(4), 1013–1032.
Keerthika, K. i Joy, M. (2023). Relationship between Internet addiction and self esteem. International Journal of Indian Psychology, 11(2), 1823–1828.
Kuncewicz, D.S. (2023). W niewoli samopoczucia. W: R. Polak (red.), Świat emocji młodzieży (s. 121–125). Instytut Badań Edukacyjnych.
Kwiatkowska, M.M., Rogoza, R. i Kwiatkowska, K. (2018). Analysis of the psychometric properties of the Revised UCLA Loneliness Scale in a Polish adolescent sample. Current Issues in Personality Psychology, 6(2), 164–170. https://doi.org/10.5114/cipp.2017.69681
Lee, J., Sung, M.-J., Song, S.-H., Lee, Y.-M., Lee, J.-J., Cho, S.-M., Park, M.-K. i Shin, Y.-M. (2018). Psychological factors associated with smartphone addiction in South Korean adolescents. The Journal of Early Adolescence, 38(3), 288–302. https://doi.org/10.1177/0272431616670751
Łaguna, M., Lachowicz-Tabaczek, K. i Dzwonkowska, I. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody. Psychologia Społeczna, 2(4), 164–176.
Nowak, K. (2022). Poziom samooceny wychowanków młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Paedagogia–Psychologia, 35(3), 171–191.
Olearczyk, T. (2022), Samotność człowieka jako doświadczenie osobowe. Próba typizacji zjawiska. Teologia i Moralność, 2(32), 295–315. https://doi.org/10.14746/TIM.2022.32.2.17
Peplau, L.A. i Perlman D. (2016), Perspectives of loneliness. W: L.A. Peplau i D. Perlman (red.), Loneliness: A sourcebook of current theory, research, and therapy (s. 81–104). John Wiley & Sons.
Polivanova, K.N. (2018). Modern parenthood as a subject of research. Russian Education & Society, 60(4), 334–347. https://doi.org/10.1080/10609393.2018.1473695
Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press.
Singh, S. i Kunal. (2023). Internet addiction in relation to self-esteem among the PG students of CUPB. International Journal of Applied Research, 9(1), 255–259.
Wołk, K. (2019). Odpowiedzialne rodzicielstwo w kontekście zmiany społecznej. Roczniki Pedagogiczne, 11(4), 109–121. https://doi.org/10.18290/rped.2019.11.4-8
Wosik-Kawala, D. (2020). Samoocena młodzieży stojącej u progu dalszego kształcenia lub tranzycji na rynek pracy – na przykładzie uczniów lubelskich szkół ponadpodstawowych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(2), 243–257. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.2.243-257
Wójtowicz-Szefler, M., Grzankowska, I. i Deja, M. (2023). Stan psychiczny polskiej młodzieży w czasie pandemii COVID-19 i wojny na Ukrainie. Frontiers in Public Health, 11, 1257384. https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1257384
Wrótniak, J. (2024). Samoocena a poczucie samotności młodych dorosłych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 43(1), 107–124. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.1.107-124
Wrześniewski, K., Sosnowski T. i Matusik, D. (2002). Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI. Polska adaptacja STAI. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Zubrzycka-Maciąg, T. (2013). Psychospołeczne uwarunkowania stresu nauczycielek szkół podstawowych i gimnazjów. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Copyright (c) 2024 HORIZONS OF EDUCATION

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: