Gender Differences in Communication Styles. A Systematic Review Using the PRISMA Protocol
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Głównym celem niniejszego opracowania jest wskazanie aktualnych różnic i podobieństw w stylach komunikacji kobiet i mężczyzn, ze szczególnym uwzględnieniem cech komunikacyjnych pokolenia Z.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Artykuł podejmuje problematykę wpływu różnic płciowych i pokoleniowych na styl komunikacji. Aby odnieść się do tej kwestii, przeprowadzono systematyczny przegląd literatury z wykorzystaniem protokołu PRISMA. Przegląd obejmował recenzowane artykuły open‑access opublikowane od 2013 roku, pochodzące z baz Web of Science i Scopus, a po zastosowaniu kryteriów włączenia w przeglądzie uwzględniono 25 artykułów.
PROCES WYWODU: Proces argumentacji w tym artykule oparty jest na szczegółowej analizie istniejącej literatury dotyczącej różnic płciowych w komunikacji.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza zidentyfikowanych badań ujawnia utrzymujące się różnice w stylach komunikacji między kobietami a mężczyznami. Komunikacja kobiet jest bardziej emocjonalna i ukierunkowana na budowanie relacji, podczas gdy komunikacja mężczyzn jest bardziej bezpośrednia, konkretna i skoncentrowana na asertywności w kwestii władzy i statusu. Niemniej jednak badania, które zostały przeanalizowane, koncentrowały się głównie na komunikacji interpersonalnej, a nie na kontekstach zawodowych, z ograniczoną uwagą poświęconą pokoleniu Z.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Przegląd literatury wskazuje na istotną lukę badawczą dotyczącą komunikacji ze względu na płeć w kontekstach zawodowych oraz stylów komunikacji pokolenia Z. Zaleca się przeprowadzenie dalszych badań w tych obszarach, zwłaszcza w świetle rosnącej obecności pokolenia Z na rynku pracy oraz ewoluujących wzorców komunikacyjnych.
Bibliografia
Angelakis, A., Inwinkl, P., Berndt, A., Ozturkcan, S., Zelenajova, A., Rozkopal, V. (2024). Gender differences in leaders’ crisis communication: A sentiment-based analysis of German higher education leaderships’ online posts. Studies in Higher Education, 49(4), 609–622. https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2246505
Balt, E., Mérelle, S., van Bergen, D., Gilissen, R., van der Post, P., Looijmans, M., Creemers, D., Rasing, S., Mulder, W., van Domburgh, L., & Popma, A. (2021). Gender differences in suicide--related communication of young suicide victims. PLoS ONE, 16(5), e0252028. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0252028
Barnett, M.D., Maciel, I.V., Johnson, D.M., & Ciepluch, I. (2020). Social anxiety and perceived social support: Gender differences and the mediating role of communication styles. Psychological Reports, 124(1), 70–87. https://doi.org/10.1177/0033294119900975
Dash, K.K., Dash, S.K., & Satpathy, S.A. (2021). Study on gender differences in workplace communication across organizations. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 13(3), 1– 10. https://doi.org/10.21659/rupkatha.v13n3.15
DeJesus, J.M., Umscheid, V.A., & Gelman, S.A. (2021). When gender matters in scientific communication: The role of generic language. Sex Roles, 85, 577–586. https://doi.org/10.1007/s11199-021-01240-7
Fereydooni, A., Ramirez, J.L., Morrow, K.L., Sorondo, S., Lee, J.T., Coleman, D.M., & Chandra, V. (2022). Interview experience, post-interview communication, and gender-based differences in the integrated vascular surgery residency match. Journal of Vascular Surgery, 75(1), 316–322. https://doi.org/10.1016/j.jvs.2021.05.060
Graf, J., Smolka, R., Simoes, E., Zipfel, S., Junne, F., Holderried, F., Wosnik, A., Doherty, A.M., Menzel, K., & Herrmann-Werner, A. (2017). Communication skills of medical students during the OSCE: Gender-specific differences in a longitudinal trend study. BMC Medical Education, 17, 75–83. https://doi.org/10.1186/s12909-017-0913-4
Gray, J. (1992). Men are from Mars, women are from Venus. Harper Collins.
Gutiérrez-Santiuste, E., & Ritacco-Real, M. (2024). Gender perspective on intercultural competence: Communication and student self-perceptions in higher education. European Journal of Education Research, Development and Policy, 59(4), e12699. https://doi.org/10.1111/ejed.12699
Iosub, D., Laniado, D., Castillo, C., Fuster-Morell, M., & Kaltenbrunner, A. (2014). Emotions under discussion: Gender, status and communication in online collaboration. PLoS ONE, 9(8). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0104880
Janssen, D., & Carradini, S. (2021). Generation Z workplace communication habits and expectations. IEEE Transactions on Professional Communication, 64(2), 137–153. https://doi.org/10.1109/TPC.2021.3069288
Johnson, K., Caskey, M., Rand, K., Tucker, R., & Vohr, B. (2014). Gender differences in adult--infant communication in the first months of life. Pediatrics, 134(6), 1603–1610. https://doi.org/10.1542/peds.2013-4289
Joshi, P.D., Wakslak, C.J., Appel, G., & Huang, L. (2020). Gender differences in communicative abstraction. Journal of Personality and Social Psychology, 118(3), 417–435. https://doi.org/10.1037/pspa0000177
Kapadia-Kundu, N., Tamene, H., Ayele, M., Dana, F., Heliso, S., Velu, S., Berhanu, T., Alemayehu, G., Leslie, L., & Kaufman, M. (2022). Applying a gender lens to social norms, couple communication and decision making to increase modern contraceptive use in Ethiopia, a mixed methods study. Reproductive Health, 19, 138–151. https://doi.org/10.1186/s12978-022-01440-8
Kloch, Z. (2000). Język i płeć: różne podejścia badawcze. Pamiętnik Literacki, 91(1), 141–160.
Koçak, A., & Vergiveren, Ö.Y. (2019). Group-based communication: Contents and practices of WhatsApp group use by generations and genders. Online Journal of Communication and Media Technologies, 9(4), e201922. https://doi.org/10.29333/ojcmt/5900
Lim, J., Paek, M., & Shon, E. (2015). Gender and role differences in couples communication during cancer survivorship. Cancer Nursing, 38(3), E51-E60. https://doi.org/10.1097/NCC.0000000000000191
Löffler-Stastka, H., Seitz, T., Billeth, S., Pastner, B., Preusche, I., & Seidman, C. (2016). Significance of gender in the attitude towards doctor-patient communication in medical students and physicians. Wien Klinische Wochenschrift, 128, 663–668. https://doi.org/10.1007/s00508-016-1054-1
Maximova, О.B., & Lukyanova, G.O. (2020). Gender differences online: Self-representation and involvement in political communication on Facebook. Heliyon, 6(12), e05613. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05613
Mayuga, E., & Petrosyan, G. (2022). Speech aggression in corporate communication: The gender aspect in the philosophy of culture. WIDSOM, 3(2), 124–136. https://doi.org/10.24234/wisdom.v3i2.837
Mazzi, M.A., Rimondini, M., Deveugele, M., Zimmermann, C., Deledda, G., & Bensing, J. (2014). Does gender matter in doctor–patient communication during standard gynaecological consultations? An analysis using mixed methods. Communication and Medicine, 11(3), 285–298. https://doi.org/10.1558/cam.v11i3.24806
Messyasz, K. (2021). Pokolenie Z na rynku pracy – strukturalne uwarunkowania i oczekiwania. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 76, 97–114. https://doi.org/10.18778/0208-600X.76.06
Moher, D., Shamseer, L., Clarke, M., Ghersi, D., Liberati, A., Petticrew, M., Shekelle, P., Stewart, A.L., & PRISMA-P Group. (2015). Preferred reporting items for systematic review and meta-analysis protocols (PRISMA-P) 2015 statement: Elaboration and explanation. BMJ, 349, 1–9. https://doi.org/10.1136/bmj.g7647
Morejón-Llamas, N., Álvaro, R.R., & Cristòfol, F.J. (2024). Institutional and political communication on TikTok: Systematic review of scientific production in Web of Science and Scopus. Comunicacion y Sociedad, 37(2), 159–177. https://doi.org/10.15581/003.37.2.159-177
Mulac, A., Bradac, J.J., & Gibbons, P. (2001). Empirical support for the gender-as-culture hypothesis: An intercultural analysis of male/female language differences. Human Communication Re search, 27(1), 121–152. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2001.tb00778.x
Opperman, K., & Weber, E. (2000). Język kobiet – język mężczyzn. Jak porozumieć się w miejscu pracy (J. Mańkowska, Trans.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Öztunc, M., & Yildirim, G. (2021). Gender communication and leadership: Qualitative research in managerial level. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 38, 477–496. https://doi.org/10.17829/turcom.930886
Page, M.J., McKenzie, J.E., Bossuyt, P.M., Boutron, I., Hoffmann, T.C., Mulrow C.D., Shamseer, L., Tetzlaff, J.M., Akl, E.A., Brennan, S.E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J.M., Hróbjartsson, A., Lalu, M.M., Li, T., Loder, E.W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., …, Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372. https://doi.org/10.1136/bmj.n71
Rabab’ah, G., & Belgrimet, S. (2020). Postgraduate instructors’ formative feedback on EFL students’ assignments in email communication: A gender-based study. The Jalt Call Journal, 16(2), 85–105. https://doi.org/10.29140/jaltcall.v16n2.188
Rathi, S., & Kumar, P. (2023). Differences in work value, communication style, and leadership style among generational cohorts at the workplace: An overview. In C. Dogru (Ed.), Role of human resources for inclusive leadership, workplace diversity, and equity in organizations (pp. 233-254). IGI Global Scientific Publishing.
Roter, D.L., Erby, L.H., Adams, A., Buckingham, C.D., Vail, L., Reaple, A., Larson, S., & Hall, J.A. (2014). Talking about depression: An analogue study of physician gender and communication style on patient disclosures. Patient Education and Counseling, 96(3), 339–345. https://doi.org/10.1016/j.pec.2014.05.006
Sabater, C.P. (2017). Linguistic accommodation in online communication: The role of language and gender. Revista Signos, 50(94), 265–286. https://doi.org/10.4067/S0718-09342017000200265
Salgado-Moreno, A.L., Forero, J.A.M., Revilla, R.G., & Moure, O.M. (2024). Research trends in communication and tourism: A systematic review and a bibliometric analysis. Administrative Sciences, 14(9), 208. https://doi.org/10.3390/admsci14090208
Santoso, N.R., Dewi, E.A.S.K., Arviani, H., & Achmad, Z.A. (2021). Public relations professionals’ communication strategies in responding to the COVID-19 pandemic based on gender. Plardiel, 18(1), 295–315. https://doi.org/10.52518/2021.18.1-08saderac
Schlamp, S., Gerpott, F.H., & Voelpel, S.C. (2021). Same talk, different reaction? Communication, emergent leadership and gender. Journal of Managerial Psychology, 36(1), 51–74. https://doi.org/10.1108/JMP-01-2019-0062
Scull, T.M., Carl, A.E., Keefe, E.M., & Malik, C.V. (2022). Exploring parent-gender differences in parent and adolescent reports of the frequency, quality, and content of their sexual health communication. The Journal of Sex Research, 59(1), 122–134. https://doi.org/10.1080/00224499.2021.1936439
Skubalanka, T. (1976). Założenia analizy stylistycznej. In H. Markiewicz & J. Sławiński (Eds.), Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa (pp. 250–273). Wydawnictwo Literackie.
Spahn, C., Kranz, S., Teismann, T., Forkmann, T., Schönfelder, A., Rath, D., Paashaus, L., Stengler, K., & Glaesmer, H. (2022). Gender-specific aspects of suicide-related communication in a high risk sample of psychiatric inpatients. Journal of Men’s Health, 18(9), 188–199. https://doi.org/10.31083/j.jomh1809188
Stawicka, E. (2023). Zmiany w komunikacji wewnętrznej w organizacjach w dobie postpandemicznej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 67(5), 237–246. https://doi.org/10.15611/pn.2023.5.19
Suryanarayana Reddy, M.R.S. (2024). Workplace expectations of Gen-Z: An empirical study. In S.S. Senguputa, P. Jyothi, S. Kalagnanam & B. Charumathi (Eds.). Organization, purpose and values. Integrating diversity, equality and inclusion (pp. 508–537). Routledge.
Wilkoń, A. (1987). Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Zuber, M. (1999). Komunikowanie międzykulturowe. In B. Dobek-Ostrowska (Ed.), Studia z teorii komunikowania masowego (pp. 24–36). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Copyright (c) 2024 Horyzonty Wychowania

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych:
