Advancing Campus Sustainability. Practices in European Higher Education
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Badanie analizuje, w jaki sposób czołowe europejskie uczelnie integrują zasady zrównoważonego rozwoju w infrastrukturze kampusów, koncentrując się na Celach Zrównoważonego Rozwoju (SDG) 6, 7, 11, 12 i 13. Pomimo rosnącego zainteresowania zrównoważonym rozwojem strategie i infrastruktura na poziomie kampusów pozostają słabo zbadane. Badanie uwidacznia rozbieżność między deklarowanymi zobowiązaniami a praktycznymi działaniami.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Zastosowano podejście mieszane – wykorzystano rankingi Times Higher Education Impact Rankings oraz jakościowe badania danych zastanych do analizy sześciu wiodących uniwersytetów w Unii Europejskiej.
PROCES WYWODU: Szkoły wyższe odgrywają kluczową rolę w promowaniu zrównoważonego rozwoju, ale jednocześnie szkodzą środowisku przez zużycie zasobów, dojazdy oraz wysokie zużycie energii i wody. Ich rozbudowana infrastruktura generuje znaczne ilości odpadów organicznych, zwiększając emisje. Pomimo tego wiele uczelni osiąga sukcesy w dziedzinie zrównoważonego rozwoju.
WYNIKI BADAŃ: Stwierdzono, że SDG 11 (zrównoważone miasta i społeczności) jest najczęściej uwzględniany, podczas gdy SDG 6 (czysta woda i warunki sanitarne) jest raportowany najrzadziej. Uczelnie częściej wyrażają zamiary, niż przedstawiają konkretne wyniki, a brak informacji w języku angielskim ogranicza transparentność. Wiele wysoko ocenianych instytucji nie traktuje zrównoważonego rozwoju kampusu jako priorytetu z powodu niestandardowych wskaźników, fragmentarycznej komunikacji i niespójnego raportowania.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Autorzy sugerują poprawę dostępu do danych, standaryzację narzędzi pomiarowych oraz uwzględnienie w dalszych badaniach także uczelni spoza rankingów, aby uzyskać pełniejszy obraz zrównoważonego rozwoju w szkolnictwie wyższym. Ma to praktyczne znaczenie dla polityki, zarządzania i międzynarodowej współpracy w zakresie zrównoważonego rozwoju kampusów.
Bibliografia
Adjei, R., Addaney, M., & Danquah, L. (2021). The ecological footprint and environmental sustainability of students of a public university in Ghana: Developing ecologically sustainable practices. International Journal of Sustainability in Higher Education, 22(7), 1552–1572. https://doi.org/10.1108/IJSHE-08-2020-0318
Alcántara-Rubio, L., Valderrama-Hernández, R., Solís-Espallargas, C., & Ruiz-Morales, J. (2022). The implementation of the SDGs in universities: A systematic review, Environmental Education Research, 28(11), 1585–1615. https://doi.org/10.1080/13504622.2022.2063798
Bui, Q.H., Trinh, T.A., Le Thi, H.A., Phan, N.Q., & Nguyen Dinh, H.U. (2023). Towards a sustainable university transition model for emerging markets. Cogent Business & Management, 10(3). https://doi.org/10.1080/23311975.2023.2272372
Dave, M., Gou, Z., Prasad, D., & Li, F. (2014). Greening Universities Toolkit V2.0: Transforming universities into green and sustainable campuses: A toolkit for implementers. United Nations Environment Programme. https://wedocs.unep.org/bitstream/handle/20.500.11822/11964
Dlouhá, J., Heras, R., Mulà, I., Salgado, F.P., & Henderson, L. (2018). Competences to address SDGs in higher education – a reflection on the equilibrium between systemic and personal approaches to achieve transformative action. Sustainability, 11(13), 3664. https://doi.org/10.3390/su11133664
Duram, L.A., & Williams, L.L. (2015). Growing a student organic garden within the context of university sustainability initiatives. International Journal of Sustainability in Higher Education, 16(1), 3–15. https://doi.org/10.1108/IJSHE-03-2013-0026
European Environment Agency (2023), Water scarcity conditions in Europe (Water exploitation index plus). https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/use-of-freshwater-resources-in-europe-1
Fadhil, A., & Waheeb, R. (2021). A greenway for sustainable transportation of the university campus: Diyala University as a case study. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 754, 012013. https://doi.org/10.1088/1755-1315/754/1/012013
Falsini, S., Ristori, S., & Bardi, U. (2019). Taking the students to the landfill – the role of universities in disseminating knowledge about waste management. In W. Leal Filho, U. Bardi (Eds.) Sustainability on university campuses: Learning, skills building and best practices (pp. 549–558). Springer.
Filimonau, V. (2021). The prospects of waste management in the hospitality sector post COVID-19. Resources, Conservation and Recycling, 168, 105272. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2020.105272
Gadd, E. (2020). University rankings need a rethink. Nature, 587, 523. https://www.nature.com/articles/d41586-020-03312-2
Giurea, R., Carnevale Miino, M., Torretta, V., & Rada, E.C. (2024). Approaching sustainability and circularity along waste management systems in universities: An overview and proposal of good practices. Frontiers in Environmental Science, 12, 1363024. https://doi.org/10.3389/fenvs.2024.1363024
Kaplan, D.H. (2015). Transportation sustainability on a university campus. International Journal of Sustainability in Higher Education, 16(2), 173–186. https://doi.org/10.1108/IJSHE-03-2013-0023
Ketlhoilwe, M.J., Silo, N., & Velempini, K. (2019). Enhancing the roles and responsibilities of higher education institutions in implementing the sustainable development goals. In G. Nhamo & V. Mjimba (Eds.), Sustainable development goals and institutions of higher education (pp. 121-130). Springer International Publishing.
Lambert, M. & Cushing, K.K. (2017). How low can you go? Understanding ecological footprint reduction in university students, faculty and staff. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(7), 1142–1156. https://doi.org/10.1108/IJSHE-08-2015-0145
Mahdee, J., Abu Bakar N., & Oh Kim Seng V. (2022). Green campus universities: case studies on problems and prospects [version 1; peer review: 2 approved with reservations]. F1000Research, 11, 1200. https://doi.org/10.12688/f1000research.73381.1
Martins, P., Lopes, S.I., Rosado da Cruz, A.M., & Curado, A. (2021). Towards a smart & sustainable campus: An application oriented architecture to streamline digitization and strengthen sustainability in academia. Sustainability, 13(6), 3189. https://doi.org/10.3390/su13063189
Nguyen, G., & Truong, D. (2024). Evaluating the importance of ecosystem services in university campus. Civil Engineering Journal, 10, 234–248. https://doi.org/10.28991/CEJ-2024-010-01-015
O’Hara, S., & Naicker, S. (2022). Local commitment and global reach: Advancing sustainable capacity building in higher education. World, 3(4), 783–801. https://doi.org/10.3390/world3040044
Patil, G.N., & Tanavade, S.S. (2024). Eco-friendly energy efficient classrooms and sustainable campus strategies: A case study on energy management and carbon footprint reduction. International Journal of Energy Economics and Policy, 14(3), 188–197. https://doi.org/10.32479/ijeep.15712
Polin, K., Yigitcanlar, T., Limb, M., & Washington, T. (2023). The making of smart campus: A review and conceptual framework. Buildings, 13(4), 891. https://doi.org/10.3390/buildings13040891
Posner, S.M., & Stuart, R. (2013). Understanding and advancing campus sustainability using a systems framework. International Journal of Sustainability in Higher Education, 14(3), 264–277. https://doi.org/10.1108/IJSHE-08-2011-0055
Ribeiro, P., Fonseca, F., & Meireles, T. (2020). Sustainable mobility patterns to university campuses: Evaluation and constraints. Case Studies on Transport Policy, 8(2), 639–647. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2020.02.005
Ridgeway, N., & Matthews, J. (2015). Campus gardens: Food production or sense of place? Canadian Food Studies. La Revue canadienne des études sur l’alimentation, 2(1), 99–118. https://doi.org/10.15353/cfs-rcea.v2i1.23
Shishakly, R., Almaiah, M., Lutfi, A., & Alrawad, M. (2024). The influence of using smart technologies for sustainable development in higher education institutions. International Journal of Data and Network Science, 8(1), 77–90. https://doi.org/10.5267/j.ijdns.2023.10.015
Sonetti, G., Lombardi, P., & Chelleri, L. (2016). True green and sustainable university campuses? Toward a clusters approach. Sustainability, 8(1), 2–23. https://doi.org/10.3390/su8010083
Valls-Val, K., & Bovea, M.D. (2021). Carbon footprint in Higher Education Institutions: A literature review and prospects for future research. Clean Technology and Environmental Policy, 23, 2523–2542. https://doi.org/10.1007/s10098-021-02180-2
Velazquez, L., Munguia, N., Platt, A., & Taddei, J. (2006). Sustainable university: What can be the matter? Journal of Cleaner Production, 14(9–11), 810–819. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2005.12.008
Versteijlen, M., van Wee, B., & Wals, A. (2021). Investigating the travel behavior of higher education students in the Netherlands: Commuting choices and their impact on the carbon footprint. International Journal of Sustainability in Higher Education, 22(8), 146–166. https://doi.org/10.1108/IJSHE-10-2020-0400
Wright, T.S., & Wilton, H. (2012). Facilities management directors’ conceptualizations of sustain ability in higher education. Journal of Cleaner Production, 31, 118–125. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.02.030
Zhang, H., Liu, J., Wen, Z., & Chen, Y. (2017). College students’ municipal solid waste source separation behaviour and its influential factors: A case study in Beijing, China. Journal of Cleaner Production, 164, 444–454. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.06.224
Copyright (c) 2025 Horyzonty Wychowania

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych:
