„Tworzę i śpiewam dla Ciebie” – songwriting jako technika muzykoterapeutyczna wspierająca matki i dzieci przedwcześnie urodzone na oddziale intensywnej terapii noworodka
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest poznanie subiektywnych znaczeń zawartych w tekstach piosenek tworzonych przez matki wcześniaków podczas hospitalizacji dziecka na oddziałach OITN i neonatologicznym. Skupiono się na emocjonalnych i relacyjnych aspektach zastosowania songwriting.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Badanie przeprowadzono w podejściu jakościowym, wykorzystując analizę hermeneutyczną. Materiał empiryczny stanowiły trzy piosenki powstałe podczas indywidualnych sesji muzykoterapii prowadzonych na oddziałach szpitalnych. Procedura miała charakter interpretatywny i pozwalała uchwycić znaczenia obecne w tekstach utworów.
PROCES WYWODU: Analiza obejmowała przygotowanie danych, rozumienie wstępne, analizę szczegółową – dokładną interpretację fragmentów tekstów oraz próbę uchwycenia ukrytych znaczeń. Proces interpretacji był prowadzony w sposób iteracyjny, z uwzględnieniem kontekstu emocjonalnego i sytuacyjnego, w jakim znajdowały się uczestniczki procesu. Uwzględniono kontekst emocjonalny i sytuacyjny uczestniczek oraz sposób, w jaki tworzenie piosenek pomagało im nadać znaczenie doświadczeniom macierzyństwa w warunkach szpitalnych.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Zidentyfikowano trzy obszary: (1) budowanie więzi z dzieckiem, (2) samoregulacja emocjonalna za pomocą muzyki, (3) wzmacnianie poczucia sprawczości rodzica. Dokonane interpretacji tworzą spójną strukturę znaczeń, odzwierciedlającą doświadczenie wczesnego macierzyństwa w warunkach stresu i niepewności.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Uzyskane wyniki wskazują, że tworzenie piosenek może stanowić ważne wsparcie emocjonalne dla matek wcześniaków, ułatwiać budowanie więzi z dzieckiem i integrowanie trudnych doświadczeń. Songwriting sprzyja wyrażaniu emocji oraz odbudowie poczucia sprawczości w czasie hospitalizacji noworodka.
Bibliografia
Bieleninik, Ł., Ettenberger, M., Epstein, S., Elefant, C. i Arnon, S. (2021). Potential psychological and biological mechanisms underlying the effectiveness of neonatal music therapy during kangaroo mother care for preterm infants and their parents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 8557. https://doi.org/10.3390/ijerph18168557
De Witte, M., da Silva Pinho, A., Stams, G.J., Moonen, X., Bos, A.E. i van Hooren, S. (2022). Music therapy for stress reduction: a systematic review and meta-analysis. Health Psychology Review, 16(1), 134–159. https://doi.org/10.1080/17437199.2020.1846580
Ettenberger, M. i Ardila, Y.M.B. (2018). Music therapy song writing with mothers of preterm babies in the Neonatal Intensive Care Unit (NICU) – A mixed-methods pilot study, The Arts in Psychotherapy, 58, 42–52. https://doi.org/10.1016/j.aip.2018.03.001
Filippa, M. i Kuhn, P. (2024). Early parental vocal contact in neonatal units: Rationale and clinical guide lines for implementation, Frontiers in Neurology, 15, 1441576, 1-12. https://doi.org/10.3389/ fneur.2024.1441576
Haslbeck, F. (2017). Three little wonders: Music therapy with families in neonatal care. W: S.L. Jacobsen i G. Thompson (red.), Music therapy with families: Therapeutic approaches and theoretical perspectives (s. 19–44). Jessica Kingsley Publishers.
Haslbeck, F.B., Mueller, K., Karen, T., Loewy, J., Meerpohl, J.J. i Bassler, D. (2023). Musical and vocal interventions to improve neurodevelopmental outcomes for preterm infants. Cochrane Database of Systematic Reviews, 9, CD013472. https://doi.org/10.1002/14651858.CD013472.pub2
Poćwierz-Marciniak, I., Bieleninik, Ł., Cruz, J.B., Beltran Ardila, Y.M., Jassem-Bobowicz, J., Malaver, S.A.H., Díaz, A.M., Munetones Reina, N.N., de la Barrera, L.I.M., Gaona, A.J.C. i Ettenberger, M. (2024). Short-term effectiveness of music therapy songwriting for mental health outcomes of at-risk parents in the NICU: a study protocol of an international multicenter mixed-methods trial. Health Psychology Report, 12(3), 260–274. https://doi.org/10.5114/hpr/190886
Shoemark, H. (2017). Empowering parents in singing to hospitalized infants: The role of the music therapist. W: M. Filippa, P. Kuhn i B. Westrup (red.), Early vocal contact and preterm infant brain development: Bridging the gaps between research and practice (s. 205–215). Springer International Publishing.
Yue, W., Han, X., Luo, J., Zeng, Z. i Yang, M. (2021). Effect of music therapy on preterm infants in neonatal intensive care unit: Systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Advanced Nursing, 77(2), 635–652. https://doi.org/10.1111/jan.14630
Copyright (c) 2025 Horyzonty Wychowania

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych:
