Zagadnienia z zakresu wychowania ekologicznego na III i IV etapie edukacyjnym katechezy

  • Artur Niechwiej Jezuickie Centrum Edukacji w Nowym Sączu

Abstrakt

W artykule poddano analizie Podstawę programową do nauczania religii w Polsce z 2010 roku pod kątem obecności treści edukacji ekologicznej na III i IV etapie edukacyjnym. Zbadano to zagadnienie w odniesieniu do programów i podręczników przygotowanych dla Wydawnictwa WAM. Zarówno wytyczone przez podstawę programową zadania katechezy, jak i wymagania szczegółowe w postaci wiadomości i umiejętności zawierają elementy mające na celu zwiększenie świadomości ekologicznej katechizowanych. Świadomość ta budowana jest na fundamencie etyki katolickiej oraz prawd wiary i postaw moralnych wynikających z objawienia chrześcijańskiego i nauczania Kościoła katolickiego. Odnosi się to zarówno do zagadnienia ochrony środowiska naturalnego, jak i do szeroko pojętej kwestii poszanowania życia ludzkiego, indywidualnego i wspólnotowego. Percepcja proponowanych treści w środowisku katechizowanych wymaga dalszych badań empirycznych.

The article analyses the core curriculum introduced in 2010 which defines religious instruction in Poland paying special attention to the presence of ecological education issues at the third and fourth stage of education. This issue has been examined with reference to the programmes and books prepared by the WAM publishing house. Both the objectives of religious education set by the core curriculum and the particular requirements in the form of knowledge and skills contain elements aimed at broadening ecological awareness of those subject to religious instruction. This awareness is shaped on the basis of catholic ethics, truths of the faith and moral attitudes which result from the Christian Revelation and the teaching of the Catholic Church. It refers both to the protection of the natural environment and the broader issue of  respect for human life (individual and community). The perception of the proposed contents among those subject to religious instruction requires further empirical research. 

Bibliografia

Buchcic E., Edukacja ekologiczna priorytetem wykształcenia współczesnego człowieka, „Studia Ecologiae et Bioeticae” 2009, 7 (1).

Chodźmy razem, podręcznik do nauki religii dla klasy III gimnazjum, opracowanie zbiorowe pod red. ks. W. Kubika SI, T. Czarneckiej, ks. G. Łuszczaka SI, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.

Dziekoński S., Znaczenie katechezy w edukacji ekologicznej, „Paedagogia Christiana” 2011, 2/28.

Jan Paweł II, Centesimus annus, Rzym 1991.

Jestem z Wami, podręcznik do nauki religii dla klasy II gimnazjum, opracowanie zbiorowe pod red. ks. W. Kubika SI, T. Czarneckiej, ks. G. Łuszczaka SI, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallotinum, Poznań 2009.

Krebs Ch.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, przekł. A. Kozakiewicz, M. Kozakiewicz, J. Szacki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, dokument przyjęty podczas 351 zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie w dniu 8 marca 2010 r.

Przybyłowski J., Ekologia w powołaniu chrześcijańskim. Refleksja pastoralna z nauczania Jana Pawła II, w: Studia Pastoralne 2, Warszawa 2006.

Szukam Was, podręcznik do nauki religii dla klasy I gimnazjum, opracowanie zbiorowe pod red. ks. W. Kubika SI, T. Czarneckiej, ks. G. Łuszczaka SI, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.

W Kościele, podręcznik i notes ucznia dla klasy I liceum i technikum, opracowanie zbiorowe pod redakcją ks. Z Marka SI, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.

W świecie, podręcznik i notes ucznia dla klasy II liceum oraz II i III technikum, opracowanie zbiorowe pod redakcją ks. Z Marka SI i A. Walulik CSFN, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.

Wolter E., Szacunek dla życia wartością ekologiczną – pedagogiczne implikacje, (dostęp: kwiecień 2013).

Opublikowane
2014-09-30
Jak cytować
Niechwiej, A. (2014). Zagadnienia z zakresu wychowania ekologicznego na III i IV etapie edukacyjnym katechezy. Horyzonty Wychowania, 13(27), 131-143. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/54