Współczesne problemy wielokulturowości
Abstrakt
Abstract: The article discusses issues connected with current multiculturalism. The paper is divided into several, general sections including discussion about the presence of multiculturalism in a modern world. The terms of multiculturalism and interculturalism are explained. Also, focusing on problems, occuring due to misunderstanding or different understanding of concept, with defying these phenomen. Considerations are based on attempt to answer questions that are usually asked by intercultural education: ?Who are we?? , ?How we live together?? , ?how we cooperate together?? Further parts of article contain definition of basic terms and determination of their ranges. Highlighting the relation between multiculturalism and identity while taking into consideration different perceptions of muliticultural and intercultural education. Including experiences from other countries in multicultural area. Thus, while introducing this issues various sources of multicultularism are presented. FromCanada,United States andAustralia to European experiences. Remembering about directions and trends of multiculturalism occuring inEurope as well as to paying attention to a contemporary problem, that one can see different response to otherness. Including current phenomenon like development of of separatist movements, politicization of cultural identity or increasing social, cultural and political role of all minorities. Finally, reference was made to occurrence of national and ethnic minorities inPoland and to local experiences fromLubuszLand.
Bibliografia
W. J. Burszta, Ideologia różnicy i tożsamość zbiorowa, „Sprawy Narodowościowe”, 1999, z. 14-15
M. Głowacka –Grajper, Mniejszościowe grupy etniczne w systemie szkolnictwa w Polsce. Przekaz kulturowy a więź etniczna, Warszawa 2009
M. Golka, Imiona wielokulturowości, Warszawa 2010
E. Gonet, Wielokulturowość jako problem jednoczącej się Europy, znze.wsiz.rzeszow.pl/z07/7_Edyta_Gonet_Wielokulturowosc.pdf
P.P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – przewodnik. Pojęcia – literatura - adresy, Impuls, Kraków 2008
K. Kamińska, W stronę edukacji wielokulturowej w wychowaniu przedszkolnym, Warszawa 2005
K. Kamińska, A. Kwiatkowska, Jesteśmy tacy sami. Sztuka w edukacji międzykulturowej, Warszawa 2009
R. Kapuściński, Podróże z Herodotem, Kraków 2004
L. Karporowicz, Wielokulturowość a międzykulturowość: od reakcji do interakcji, [w:] U progu wielokulturowości, red. M. Kempy, A. Kapciak, S. Łodziński, Warszawa 1997,
J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa, kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2007
J. Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka, Białystok 2005
J. Nikitorowicz, Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Białystok 2005
Oświata etniczna w Europie Środkowej, pod red. Zenona Jasińskiego i Tadeusza Lewowickiego, Opole 2001
W. Rabczuk, Polityka edukacyjna Unii Europejskiej wobec imigrantów oraz mniejszości narodowych i etnicznych, Warszawa 2002
J. Rycerska, Grupy narodowościowe i etniczne w systemie politycznym Kanady, Kielce 2003
J. Smolicz, Globalizacja, suwerenność państwa i wielokulturowość, [w:] Władza, naród, tożsamość, red. K. Gorlach, M. Niezgoda, Z. Seruga, Kraków 2004
B. Waldenfels, Topografia obcego, Warszawa 2002
http://kikinki.soup.io/post/43836401/Tw-j-Chrystus-ydem-Twoje-auto-Japo
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: