Relationships in a Family with High Academic Achievement Students
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Osiągnięcia szkolne to ważny wymiar ludzkiego życia I są uwarunkowane czynnikami wewnętrznymi I zewnętrznymi do których nalezy rodzina. Celem niniejszych badan była próba odpowiedzi na pytanie jak uczniowie z wysokimi osiągnięciami postrzegają swoje relacje w rodzinie.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Zastosowano Kwestionariusz Relacji Rodzinnych w wersji “Moja Rodzina”, “Mój Ojciec” i “Moja Matka” autorstwa Plopy I Połomskiego. Grupę badana stanowili uczniowie w wieku 16 lat (N=155), którzy otrzymali wysoki wynik w teście gimnazjalnym i grupa porównawcza z przeciętnym wynikiem w tym teście (N=161).
PROCES WYWODU: Uczniowie oceniali relacje w rodzinie w następujących wymiarach: komunikacja, spójność, tożsamość i autonomia-kontrola.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Stwierdzono, że dla uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi spójność w relacji z ojcem jest ważniejsza niż dla grupy porównawczej.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Ponadto, stwierdzono różnice w percepcji relacji rodzinnych ze względu na płeć. Chłopcy ocenili spójność I komunikację z ojcem na wyższym poziomie niż dziewczęta. Ciekawym wynikiem badania jest wyższa ocean tożsamości rodzinnej przez chłopców niż dziewczęta.
Bibliografia
Baniak, J. (2010). Małżeństwo i rodzina w świadomości młodzieży gimnazjalnej na tle kryzysu jej tożsamości osobowej. Kraków: NOMOS.
Białecki, I., Siemieńska, R. (2007). Wpływ rodziny i grup rówieśniczych na wyniki egzaminów zewnętrznych. Egzamin. Biuletyn badawczy. 2007, 12, 10-46.
Błasiak, A. (2012). Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Braun-Gałkowska, M. (2009). Poznawanie systemu rodzinnego. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Burusic, J., Babarovic, T., Seric, M. (2012). Differences in elementary school achievement between girls and boys: Does the teacher gender play a role? European Journal of Psychology of Education, 27, 4, 523-538.
Czerniawska, E. (2008). Poziom funkcjonowania intelektualnego a aktywność strategiczna i osiągnięcia w uczeniu się – doniesienia empiryczne. W: W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Zdolności Talent Twórczość Tom I. (s. 53-70). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Czerniawska, E. Zawadzki, B. (2010). Aktywność strategiczna jako czynnik pośredniczący w relacji osobowość – osiągnięcia w nauce. W: A. Sękowski, W. Klinkosz (red.), Zdolności człowieka w ujęciu współczesnej psychologii. (s. 15-31). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Davidson, J. E. (2012). Is giftedness truly a gift? Gifted Education International. 28, 252-267.
Dryll, E. (2014). Narracje rodzinne. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny. (s. 73-95). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Dubis, M. (2013). Świat wartości i plany życiowe licealistów. Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie.
Dysarz, Z. (2003). Mowa dziecka a więzi uczuciowe w rodzinie. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Gorbaniuk, J., Parysewicz, B. (2009). Rodzina wobec współczesnych wyzwań społeczno-kulturowych. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Gulla, B. (2010). Wielowymiarowe funkcjonowanie rodziny. Aspekty psychologiczne. W: A. Świerczek (red.), Różne oblicza rodziny. (s. 200-231). Kraków: WYDAWNICTWO ŚW. STANISŁAWA BM.
Harwas-Napierała, B. (2014). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny. (s. 47-72). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
John-Borys, M. (2004). Spójność rodziny a jej obraz w oczach dorastających dzieci. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kaleta, K. (2011). Struktura rodziny a społeczne funkcjonowanie dorastających dzieci. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego.
Kalus, A. (2009). Illness in the Family Empirical Viability of Selected Theoretical Models. Polish Journal of Social Science. IV, 1, 77-99.
Kozera-Mikuła, P. (2015). Dialogue with child in adolescence. W: B. Parysiewicz, M. Wyżlic, K. Komsta-Tokarzewska (red.), Dialog w rodzinie- dobre praktyki. (s. 61-74). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Lachowska, B. (2012). Praca i rodzina konflikt czy synergia? Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi – uwarunkowania i znaczenie dla jakości życia kobiet i mężczyzn. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Landau, E. (2003). Twoje dziecko jest zdolne. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Landau, E., Weissler, K. (1993). Parental Environment in Families With Gifted and Nongifted Children. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied. 127, 2, 129-142.
Lorenzo-Blanco, E., Bares, C. B., Delva, J. (2013). Parenting, Family Processes, Relationships, and Parental Support in multiracial and multiethnic Families: An Exploratory Study of Youth Perceptions. Family Relations. 62, 125-139.
Moon, S. M., Jurich, J. A., Feldhusen, J. F. (1998). Families of Gifted Children: Cradles of Development. W: R. C. Friedman, K. B. Rogers (red.), Talent in context: Historical and social perspectives on giftedness. (s. 81-99). Washington, DC, US: American Psychological Association.
Pfeiffer, S. I. (2013). Serving the Gifted. Evidence-Based Clinical and Psychoeducational Practice. New York, London: Routledge Taylor & Francis Group.
Pilipczuk, B., Misior, K. (2013). Rozpoznawanie i wspomaganie zdolności dzieci w wieku wczesnoszkolnym w środowisku wiejskim. W: M. Jabłonowska (red.), Środowisko edukacyjne uczniów zdolnych. (s. 163-174). Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva.
Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Kraków: Impuls.
Plopa, M. (2011). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Impuls.
Plopa, M., Połomski, P. (2010). Kwestionariusz Relacji Rodzinnych. Wersje dla młodzieży. Warszawa: VIZJA PRESS & IT.
Poznaniak, W. (2011). Rodzina szkołą wsparcia emocjonalnego. W: A. Pryba (red.), Rodzina szkołą wartości. (s. 95-112). Poznań: Uniwersytet Adama Mickiewicza.
Pufal-Struzik, I. (2013). Opieka nad dzieckiem zdolnym w rodzinie – diagnoza i wsparcie. W: M. Jabłonowska (red.), Środowisko edukacyjne uczniów zdolnych. (s. 59-71). Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva.
Reichenberg, A., Landau, E. (2009). Families of Gifted Children. In: L.V. Shavinina, (red.), International Handbook on Giftedness. (s. 873-883). Springer Science+Business Media B.V.
Rostowska, T. (2009). The Psychosocial Functioning of Men Brought up without a Father Model. Polish Journal of Social Science. IV, 1, 139-159.
Satir, V. (2000). Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sękowski, A. E. (2009). Wybitne zdolności- wyjątkowość czy codzienność? Czasopismo Psychologiczne. 15, 2, 267-276.
Sękowski, A. E., Łubianka, B. (2015). Education of gifted students in Europe. Gifted Education International, 31, 1, 73-90.
Sękowski, A. E., Siekańska, M., Klinkosz, W. (2009). On Individual Differences in Giftedness. W: L. Shavinina, L.V. (red.), International Handbook on Giftedness. (s. 467 – 485). Springer Verlag.
Sikorski, W. (2011). Psychologia osiągnięć szkolnych uczniów. Czynniki konwencjonalne i niekonwencjonalne. Nysa: Oficyna Wydawnicza PWSZ.
Śliwińska, K., Limont, W., Dreszer, J. (2008). Perfekcjonizm a osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych. W: W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Zdolności Talent Twórczość Tom I. (s. 103-118). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Copyright (c) 2020 Sylwia Gwiazdowska-Stańczak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: