Relationships in a Family with High Academic Achievement Students
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: School achievements are an important dimension of human life and are conditioned by internal and external factors, to which family belongs. The purpose of this investigation was to answer the question how of high academic achievement students perceive their relationships in the family.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The Family Questionnaire was used in the version “My Family, My Father and My Mother,” developed by Plopa and Połomski. The subjects were 16 year-old students (n = 155), who achieved high scores in the lower secondary school test, and a comparative group with the average score (n = 161).
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The students assessed relationships in their families in terms of the following dimensions: communication, cohesion, identity and autonomy-control.
RESEARCH RESULTS: It was found that for students with high school performance, cohesion in relation to father is more important than for the comparative group.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: In addition, it was found that there are differences in the perception of family relationships on the basis of the gender of the studied students. Boys assessed cohesion and communication with their father on a higher level than girls. An interesting result of the study is a higher assessment of family identity in the perceptions of boys than girls.
References
Baniak, J. (2010). Małżeństwo i rodzina w świadomości młodzieży gimnazjalnej na tle kryzysu jej tożsamości osobowej. Kraków: NOMOS.
Białecki, I., Siemieńska, R. (2007). Wpływ rodziny i grup rówieśniczych na wyniki egzaminów zewnętrznych. Egzamin. Biuletyn badawczy. 2007, 12, 10-46.
Błasiak, A. (2012). Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Braun-Gałkowska, M. (2009). Poznawanie systemu rodzinnego. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Burusic, J., Babarovic, T., Seric, M. (2012). Differences in elementary school achievement between girls and boys: Does the teacher gender play a role? European Journal of Psychology of Education, 27, 4, 523-538.
Czerniawska, E. (2008). Poziom funkcjonowania intelektualnego a aktywność strategiczna i osiągnięcia w uczeniu się – doniesienia empiryczne. W: W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Zdolności Talent Twórczość Tom I. (s. 53-70). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Czerniawska, E. Zawadzki, B. (2010). Aktywność strategiczna jako czynnik pośredniczący w relacji osobowość – osiągnięcia w nauce. W: A. Sękowski, W. Klinkosz (red.), Zdolności człowieka w ujęciu współczesnej psychologii. (s. 15-31). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Davidson, J. E. (2012). Is giftedness truly a gift? Gifted Education International. 28, 252-267.
Dryll, E. (2014). Narracje rodzinne. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny. (s. 73-95). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Dubis, M. (2013). Świat wartości i plany życiowe licealistów. Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie.
Dysarz, Z. (2003). Mowa dziecka a więzi uczuciowe w rodzinie. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Gorbaniuk, J., Parysewicz, B. (2009). Rodzina wobec współczesnych wyzwań społeczno-kulturowych. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Gulla, B. (2010). Wielowymiarowe funkcjonowanie rodziny. Aspekty psychologiczne. W: A. Świerczek (red.), Różne oblicza rodziny. (s. 200-231). Kraków: WYDAWNICTWO ŚW. STANISŁAWA BM.
Harwas-Napierała, B. (2014). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny. (s. 47-72). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
John-Borys, M. (2004). Spójność rodziny a jej obraz w oczach dorastających dzieci. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kaleta, K. (2011). Struktura rodziny a społeczne funkcjonowanie dorastających dzieci. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego.
Kalus, A. (2009). Illness in the Family Empirical Viability of Selected Theoretical Models. Polish Journal of Social Science. IV, 1, 77-99.
Kozera-Mikuła, P. (2015). Dialogue with child in adolescence. W: B. Parysiewicz, M. Wyżlic, K. Komsta-Tokarzewska (red.), Dialog w rodzinie- dobre praktyki. (s. 61-74). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Lachowska, B. (2012). Praca i rodzina konflikt czy synergia? Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi – uwarunkowania i znaczenie dla jakości życia kobiet i mężczyzn. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Landau, E. (2003). Twoje dziecko jest zdolne. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Landau, E., Weissler, K. (1993). Parental Environment in Families With Gifted and Nongifted Children. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied. 127, 2, 129-142.
Lorenzo-Blanco, E., Bares, C. B., Delva, J. (2013). Parenting, Family Processes, Relationships, and Parental Support in multiracial and multiethnic Families: An Exploratory Study of Youth Perceptions. Family Relations. 62, 125-139.
Moon, S. M., Jurich, J. A., Feldhusen, J. F. (1998). Families of Gifted Children: Cradles of Development. W: R. C. Friedman, K. B. Rogers (red.), Talent in context: Historical and social perspectives on giftedness. (s. 81-99). Washington, DC, US: American Psychological Association.
Pfeiffer, S. I. (2013). Serving the Gifted. Evidence-Based Clinical and Psychoeducational Practice. New York, London: Routledge Taylor & Francis Group.
Pilipczuk, B., Misior, K. (2013). Rozpoznawanie i wspomaganie zdolności dzieci w wieku wczesnoszkolnym w środowisku wiejskim. W: M. Jabłonowska (red.), Środowisko edukacyjne uczniów zdolnych. (s. 163-174). Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva.
Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Kraków: Impuls.
Plopa, M. (2011). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Impuls.
Plopa, M., Połomski, P. (2010). Kwestionariusz Relacji Rodzinnych. Wersje dla młodzieży. Warszawa: VIZJA PRESS & IT.
Poznaniak, W. (2011). Rodzina szkołą wsparcia emocjonalnego. W: A. Pryba (red.), Rodzina szkołą wartości. (s. 95-112). Poznań: Uniwersytet Adama Mickiewicza.
Pufal-Struzik, I. (2013). Opieka nad dzieckiem zdolnym w rodzinie – diagnoza i wsparcie. W: M. Jabłonowska (red.), Środowisko edukacyjne uczniów zdolnych. (s. 59-71). Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva.
Reichenberg, A., Landau, E. (2009). Families of Gifted Children. In: L.V. Shavinina, (red.), International Handbook on Giftedness. (s. 873-883). Springer Science+Business Media B.V.
Rostowska, T. (2009). The Psychosocial Functioning of Men Brought up without a Father Model. Polish Journal of Social Science. IV, 1, 139-159.
Satir, V. (2000). Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sękowski, A. E. (2009). Wybitne zdolności- wyjątkowość czy codzienność? Czasopismo Psychologiczne. 15, 2, 267-276.
Sękowski, A. E., Łubianka, B. (2015). Education of gifted students in Europe. Gifted Education International, 31, 1, 73-90.
Sękowski, A. E., Siekańska, M., Klinkosz, W. (2009). On Individual Differences in Giftedness. W: L. Shavinina, L.V. (red.), International Handbook on Giftedness. (s. 467 – 485). Springer Verlag.
Sikorski, W. (2011). Psychologia osiągnięć szkolnych uczniów. Czynniki konwencjonalne i niekonwencjonalne. Nysa: Oficyna Wydawnicza PWSZ.
Śliwińska, K., Limont, W., Dreszer, J. (2008). Perfekcjonizm a osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych. W: W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Zdolności Talent Twórczość Tom I. (s. 103-118). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Copyright (c) 2020 Sylwia Gwiazdowska-Stańczak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: