Jesuit Upbringing as Prevention Against Fundamentalism, Bigotry and Pharisaism

Słowa kluczowe: fanatyzm, fundamentalizm, faryzeizm, krytyczne myślenie, wychowanie jezuickie

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem pracy jest przedstawienie hipotezy pseudoreligii F, której autorem jest czeski teolog, socjolog i filozof Tomáš Halík. Druga część tekstu przedstawia wyzwania wychowania jezuickiego, które można rozumieć jako potencjalną strategię i profilaktykę wobec pseudoreligii F.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Pseudoreligia F to hipoteza, za pomocą której Tomáš Halík interpretuje podobieństwa między kilkoma patologicznymi zjawiskami współczesnej kultury społecznej, a także religijności chrześcijańskiej. Kluczowym rozwiązaniem jest krytyczna edukacja i dialog. To właśnie system wychowania jezuickiego można rozumieć jako sprawdzoną strategię profilaktyczną. Krytyczna analiza początków wychowania jezuickiego pokazuje, że jest to wciąż aktualna metoda edukacji i wychowania.

PROCES WYWODU:W pierwszej części pracy przedstawiono hipotezę pseudoreligii F oraz tezy pokrewne. Celem pierwszej części jest przybliżenie socjologiczno-filozoficznej krytyki współczesnych patologii religijnych. W drugiej części tekstu skupię się na kluczowych zadaniach i wyzwaniach pedagogiki jezuickiej.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Współczesne patologie religijne, takie jak fundamentalizm, bigoteria itp. zagrażają obliczu chrześcijaństwa, wypaczając ideały ewangelii na rzecz krótkoterminowych celów. W kontekście chrześcijaństwa do takich patologii można dodać klerykalizm i szerzej faryzeizm. Krytyczne myślenie o tych kwestiach prowadzi do poszukiwania strategii, które pomogą „ugasić ogień”. Jedną z takich strategii jest integralna edukacja humanistyczna, którą reprezentuje także wychowanie jezuickie.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Pomimo niejasności tego terminu krytyczne myślenie jest uważane za kluczowe narzędzie zapobiegania fanatyzmowi, fundamentalizmowi, ekstremizmowi itp. Badanie ma na celu wykazanie, że edukacja krytyczna dotyczy przede wszystkim złożoności i integralnej linii antropologicznej. Szkolnictwo jezuickie ma swoją bogatą tradycję, opartą na duchowości ignacjańskiej i jezuickiej. Powrót do tych źródeł myślenia jest nie tylko wyzwaniem w jezuickim myśleniu o samym apostolacie intelektualnym, ale także potencjalną strategią wychowania do naprawdę krytycznego myślenia.

 

 

Bibliografia

Aristotelés. (2008). Metafyzika (A. Kříž, Trans.). Petr Rezek.

Balestra, D.J. (2008). Where loyalties lie? In G.W. Traub (ed.), A Jesuit Education Reader (pp. 94-104). Loyola Press.

Documents of General Congregation 36 of the Society of Jesus. (2017). https://jesuits.eu/images/docs/GC_36_Documents.pdf

Halík, T. (2020a). Zkušenost pandemie a proměny křesťanství: Společensko-historický kontext “korona-krize” a jeho teologická reflexe. Studia Aloisiana, 3, 51-61.

Halík, T. (2020b, May 11). Pseudonáboženstvo F – príklad náboženskej patológie. https://www.aktuality.sk/clanok/839724/pseudonabozenstvo-f-priklad-nabozenskej-patologie-nazor/

Ignác z Loyoly. (2005). Duchovné cvičenia. Dobrá kniha.

Jeník, L. (2015). K teoretickým východiskám jezuitského vzdelávania. Studia Aloisiana, 6(4), 5-27.

Kristeller, P.O. (1961). Renaissance thought: The classic, scholastic, and humanist strains. Harper & Row.

Martin, J. (2012). Jezuitský návod (takmer) na všetko. Dobrá kniha.

Nicolás, A. (2011). Challenges to Jesuit higher education today. Conversations on Jesuit Higher Education, 40(1), 1-4. http://epublications.marquette.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1651&context=conversations

Nicolás, A. (2013a). Stretnutie s pedagógmi, pracovníkmi a študentmi TFTU (Bratislava 26.11.2012). Provincialát Spoločnosti Ježišovej na Slovensku.

Nicolás, A. (2013b). A call for spiritual leaders: The Jesuit superior general on higher education. America. The Jesuit Review, 209(14), 25-28.

O’Malley, J.W. (2015). Jesuit school of humanities yesterday and today. Studies in The Spirituality of Jesuits, 47(1), 1-33.

Petráček, T. (2015). Sylabus omylů piánské církve: Církev, hereze a II. vatikánský koncil. Salve 4, 11-32.

Petráček, T. (2016). Církev, tradice, reforma: Odkaz Druhého vatikánského koncilu. Vyšehrad.

Pinter, B.B. (2014). Redefining success. America. The Jesuit Review, 210(16), pp. 15-17.

Opublikowane
2021-11-13
Jak cytować
Jeník, L. (2021). Jesuit Upbringing as Prevention Against Fundamentalism, Bigotry and Pharisaism. Horyzonty Wychowania, 20(56), 57-67. https://doi.org/10.35765/hw.2187