Tradycja a nowoczesność. Uniwersytet jezuicki a współczesne wyzwania globalizacji

Słowa kluczowe: procesy globalizacji, uniwersytet jezuicki, edukacja, socjologia, ratio studiorum

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie najważniejszych elementów koncepcji uniwersytetu jezuickiego w świetle teorii procesów globalizacji.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Główny problem badawczy dotyczy odpowiedzi na pytanie: czy jest możliwe skuteczne połącznie tradycyjnych zasad, na jakich opierał się jezuicki model kształcenia uniwersyteckiego  ze współczesnymi potrzebami globalnego rynku „usług” edukacyjnych. W artykule zastosowano metodę analityczno-syntetyczną literatury przedmiotu.  

PROCES WYWODU:Artykuł jest skonstruowany w następujący sposób. Na wstępie zarysowano ramy teoretyczne, w jakich analizowane są procesy globalizacji w świetle nauk społecznych. Następnie ukazano najważniejsze cechy koncepcji jezuickiego uniwersytetu, co wreszcie pozwoliło na określenie najważniejszych wyzwań stających przed szkolnictwem wyższym, a w szczególności uniwersytetami jezuickimi.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przedstawionych rozważań wynika, że możliwe jest skuteczne połącznie tradycji jezuickiego modelu kształcenia ze współczesnymi potrzebami rynku edukacyjnego. Co więcej, wydaje się, że jezuicki model uniwersytetu stanowi adekwatną odpowiedź na zmiany spowodowane procesami globalizacji.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wnioski, jakie wynikają z przedstawionych analiz, wskazują przede wszystkim na komplementarność tradycyjnych założeń dotyczących koncepcji uniwersytetu  i nowoczesnych modeli edukacyjnych. Tożsamość jezuickiego uniwersytetu wynika w dużym stopniu z przyjęcia całościowej wizji osoby i integralnego modelu formacji. To połącznie tradycji z nowoczesnością wydaje się trafną receptą na rozwój uniwersytetów jezuickich.

 

Bibliografia

Albrow, M. i King, E. (red.). (1990). Globalization, knowledge and society. Sage Publications.

Anioł, W. (2002). Paradoksy globalizacji. Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.

Arrupe, P. (1981). Jesuit mission in the university education. W: J. Aixala (red.), Jesuit apostolates today (s. 80-95). Anand Press.

Bairoch, P. (2000). The constituent economic principles of globalization in historical perspective.

Myths and realities (M. Kendall i S. Kendall, tłum.), International Sociology, 15(2), 197-214.

Bartelson, J. (2000). Three concepts of globalization. International Sociology, 15(2), 180-196.

Bauman, Z. (2000). Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika (E. Klekot, tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy.

Beck, U. (2004). Globalizacja kosmopolityczna. Twórcze samounicestwienie się porządku światowego (A. Milewska, tłum.). Przegląd Polityczny, 64, 132-135.

Carnoy, M. (2002). Utrwalanie nowej gospodarki. Praca, rodzina i społeczność w wieku informacji(A. Gwiazda, tłum.). Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”.

Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci (M. Marody i in., tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Castells, M. (2008). Siła tożsamości (S. Szymański, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chirot, D. (1988). Rozkwit świata zachodu (J. Stawiński, tłum.). W: A. Czarnota i A. Zybertowicz (red.), Interpretacje wielkiej transformacji. Geneza kapitalizmu jako geneza współczesności (s. 23-59). Rada Naczelna Zrzeszenia Studentów Polskich.

Echaniz, I. (2014). Męka i chwała. Żywa historia jezuitów (B. Steczek, tłum.). Wydawnictwo WAM.

Gabiś, T. (2003). Imperium Mundi – polityczna forma globalizacji. Obywatel, 3, 54-60.

Gordon M. (red.). (1994). The concise Oxford dictionary of sociology. Oxford University Press.

Held, D. (2002). Czy można regulować globalizację? (M. Szuster, tłum.). Krytyka Polityczna, 2, 231-245.

Kempny, M. (2000). Czy globalizacja kulturowa współdecyduje o dynamice społeczeństw postkomunistycznych? Kultura i Społeczeństwo, 1, 5-26.

Kempny, M. i Woroniecka, G. (red.). (2003). Wymiary globalizacji kulturowej. Wyzwania badawcze. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.

Krzysztofek, K. (2001-2002). Globalizacja – interpretacje i spory. Transformacje, nr 1/4, 252-265.

La Bella, G. (2020). Jezuici. Od Vaticanum II do papieża Franciszka. Epoka burzliwych procesów – wyzwania dla Kościoła (A. Koprowski, tłum.). Kontrast.

Lowney, C. (2011). Heroiczne przywództwo. Tajemnica sukcesu firmy istniejącej ponad 450 lat(Ł. Malczak, tłum.), Wydawnictwo WAM.

Magala, S. (1985). Między rynkiem a imperium (koncepcja „systemów globalnych” I. Wallersteina). Przegląd Literatury Metodologicznej, 2, 33-43.

McLuhan, M. (2019). Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku (A. Wojtasik, tłum.).Narodowe Centrum Kultury.

Morawski, W. (2010). Konfiguracje globalne. Struktury, agencje instytucje. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nicolas, A. (2011). Challenges to Jesuit higher education today. Conversations on Jesuit Higher Education, 40, 5. https://epublications.marquette.edu/conversations/vol40/iss1/5

O’Malley, J.W. (1999). Pierwsi jezuici (P. Samerek i in., tłum.). Wydawnictwo WAM.

Puls, Ch.W. (2013). Saga and socialization in Jesuit institutions. Jesuit Higher Education: A Journal, 2(2), 6-19.

Wallerstein, I. (1974). The modern world-system: Capitalist agriculture and the origins of the European world economy in the sixteenth century. Academic Press.

Wallerstein, I. (2004). Koniec świata jaki znamy (M. Bilewicz, A.W. Jelonek i K. Tyszka, tłum.). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Waters, M. (2000). Globalization. Routledge.

Williams, R. (1976). Keywords: A vocabulary of culture and society. Oxford University Press.

Opublikowane
2021-11-16
Jak cytować
Charchuła, J. (2021). Tradycja a nowoczesność. Uniwersytet jezuicki a współczesne wyzwania globalizacji. Horyzonty Wychowania, 20(56), 87-96. https://doi.org/10.35765/hw.2190