Tradition and Modernity. Jesuit University and Contemporary Challenges of Globalization

Keywords: globalization processes, Jesuit university, education, sociology, ratio studiorum

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this study is to present the most important elements of the Jesuit University concept in the light of globalization processes.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS:The main research problem concerns the answer to the question: is it possible to effectively combine the traditional principles on which the Jesuit model of university education was based with the contemporary needs of the global market of educational “services”? The article uses the analytical and synthetic method of the literature on the subject.

THE PROCESS OF ARGUMENTATIONThe article is structured as follows. In the beginning, the theoretical framework, in which the processes of globalization are analyzed in the light of social sciences, was outlined. Then, the most important features of the concept of the Jesuit university were presented, what finally allowed the researcher to  define the most important challenges facing higher education, especially Jesuit universities.

RESEARCH RESULTS: The presented considerations lead to conclusion that it is possible to combine effectively the traditions of the Jesuit model of education with the contemporary needs of the educational market. Moreover,  the Jesuit model of the university seems to be an adequate response to the changes caused by the processes of globalization.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: The conclusions that emerge from the presented analyzes indicate, first of all, the complementarity of traditional assumptions concerning the concept of the university and modern educational models. The identity of the Jesuit university comes mostly from adopting a holistic vision of the person and an integral model of formation. The combination of tradition and modernity seems to be an accurate  formula for the development of Jesuit universities.

References

Albrow, M. i King, E. (red.). (1990). Globalization, knowledge and society. Sage Publications.

Anioł, W. (2002). Paradoksy globalizacji. Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.

Arrupe, P. (1981). Jesuit mission in the university education. W: J. Aixala (red.), Jesuit apostolates today (s. 80-95). Anand Press.

Bairoch, P. (2000). The constituent economic principles of globalization in historical perspective.

Myths and realities (M. Kendall i S. Kendall, tłum.), International Sociology, 15(2), 197-214.

Bartelson, J. (2000). Three concepts of globalization. International Sociology, 15(2), 180-196.

Bauman, Z. (2000). Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika (E. Klekot, tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy.

Beck, U. (2004). Globalizacja kosmopolityczna. Twórcze samounicestwienie się porządku światowego (A. Milewska, tłum.). Przegląd Polityczny, 64, 132-135.

Carnoy, M. (2002). Utrwalanie nowej gospodarki. Praca, rodzina i społeczność w wieku informacji(A. Gwiazda, tłum.). Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”.

Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci (M. Marody i in., tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Castells, M. (2008). Siła tożsamości (S. Szymański, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chirot, D. (1988). Rozkwit świata zachodu (J. Stawiński, tłum.). W: A. Czarnota i A. Zybertowicz (red.), Interpretacje wielkiej transformacji. Geneza kapitalizmu jako geneza współczesności (s. 23-59). Rada Naczelna Zrzeszenia Studentów Polskich.

Echaniz, I. (2014). Męka i chwała. Żywa historia jezuitów (B. Steczek, tłum.). Wydawnictwo WAM.

Gabiś, T. (2003). Imperium Mundi – polityczna forma globalizacji. Obywatel, 3, 54-60.

Gordon M. (red.). (1994). The concise Oxford dictionary of sociology. Oxford University Press.

Held, D. (2002). Czy można regulować globalizację? (M. Szuster, tłum.). Krytyka Polityczna, 2, 231-245.

Kempny, M. (2000). Czy globalizacja kulturowa współdecyduje o dynamice społeczeństw postkomunistycznych? Kultura i Społeczeństwo, 1, 5-26.

Kempny, M. i Woroniecka, G. (red.). (2003). Wymiary globalizacji kulturowej. Wyzwania badawcze. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.

Krzysztofek, K. (2001-2002). Globalizacja – interpretacje i spory. Transformacje, nr 1/4, 252-265.

La Bella, G. (2020). Jezuici. Od Vaticanum II do papieża Franciszka. Epoka burzliwych procesów – wyzwania dla Kościoła (A. Koprowski, tłum.). Kontrast.

Lowney, C. (2011). Heroiczne przywództwo. Tajemnica sukcesu firmy istniejącej ponad 450 lat(Ł. Malczak, tłum.), Wydawnictwo WAM.

Magala, S. (1985). Między rynkiem a imperium (koncepcja „systemów globalnych” I. Wallersteina). Przegląd Literatury Metodologicznej, 2, 33-43.

McLuhan, M. (2019). Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku (A. Wojtasik, tłum.).Narodowe Centrum Kultury.

Morawski, W. (2010). Konfiguracje globalne. Struktury, agencje instytucje. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nicolas, A. (2011). Challenges to Jesuit higher education today. Conversations on Jesuit Higher Education, 40, 5. https://epublications.marquette.edu/conversations/vol40/iss1/5

O’Malley, J.W. (1999). Pierwsi jezuici (P. Samerek i in., tłum.). Wydawnictwo WAM.

Puls, Ch.W. (2013). Saga and socialization in Jesuit institutions. Jesuit Higher Education: A Journal, 2(2), 6-19.

Wallerstein, I. (1974). The modern world-system: Capitalist agriculture and the origins of the European world economy in the sixteenth century. Academic Press.

Wallerstein, I. (2004). Koniec świata jaki znamy (M. Bilewicz, A.W. Jelonek i K. Tyszka, tłum.). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Waters, M. (2000). Globalization. Routledge.

Williams, R. (1976). Keywords: A vocabulary of culture and society. Oxford University Press.

Published
2021-11-16
How to Cite
Charchuła, J. (2021). Tradition and Modernity. Jesuit University and Contemporary Challenges of Globalization. HORIZONS OF EDUCATION, 20(56), 87-96. https://doi.org/10.35765/hw.2190