Towarzyszenie w dobie pandemii COVID‑19 a aktywność społeczna i edukacyjna emerytowanych funkcjonariuszy Służby Więziennej

Słowa kluczowe: towarzyszenie, aktywność społeczna i edukacyjna, komunikacja zapośredniczona, pedagogia ignacjańska, pedagogika towarzyszenia

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Praca poddaje refleksji proces towarzyszenia w czasach pandemii COVID-19 w Polsce w kontekście aktywności społecznej i edukacyjnej emerytowanych więzienników.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Wiodącym problemem badawczym jest pytanie o to, jakie znaczenie dla emerytowanych funkcjonariuszy SW ma towarzyszenie i bycie we wspólnocie w czasach pandemii COVID-19, jakie strategie radzenia sobie w sytuacji trudnej, pozwalające im na podejmowanie aktywności społecznej i edukacyjnej, zostały wybrane przez emerytowanych więzienników. 

PROCES WYWODU: Artykuł składa się z pięciu części. Pierwsza zawiera wstęp do zasadniczych rozważań, a także szczegółowy opis metodologicznych podstaw badań. W części drugiej podjęta została próba opisu kategorii towarzyszenia z perspektywy pedagogicznej oraz z perspektywy aktywności podejmowanych przez emerytowanych funkcjonariuszy SW, omówione zostały charakterystyczne dla obu perspektyw cechy i wymiary działań. W części trzeciej przeanalizowane zostało zjawisko pandemii COVID-19 traktowane z jednej strony jako sytuacja trudna, z drugiej strony jak specyficzny czas towarzyszenia; omówione zostały negatywne i pozytywne skutki pandemii w kontekście codziennego funkcjonowania KZEIRSW. W części czwartej opisane zostały strategie i rozwiązania podjęte przez więzienników umożliwiające przeciwdziałanie negatywnym, psychologicznym skutkom pandemii. Ostatni fragment publikacji stanowi podsumowanie zawierające wnioski naukowe.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonych analiz wynika, że czas pandemii COVID-19 jest przez emerytowanych więzienników traktowany w kategorii sytuacji trudnej, jak również specyficznego czasu towarzyszenia. 

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Badania oparte na doświadczeniach ostatnich niespełna dwóch lat pokazują zasadność doboru zdalnej formy edukacji i komunikacji, która daje uczestnikom możliwość bycia razem i działania pomimo obecnej sytuacji trudnej związanej z pandemią. Udział w innowacyjnym projekcie edukacyjnym „Akademia RetroC@fe” był dla wielu emerytów KZEIRSW prawdziwym wyzwaniem, budził początkowo obawy i lęk. 

 

.

Bibliografia

Kot-Radojewska, M. (2014). Aktywizacja społeczna seniorów na przykładzie Uniwersytetów Trzeciego Wieku. W: Ogrodzka-Mazur, E. i Morańska, D. (red.). Późna dorosłość. Doświadczenia, problemy, wsparcie społeczne i edukacyjne (s. 101-110). Wyższa Szkoła Biznesu.

Kwieciński, Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Edytor.

Lowney, Ch. (2013), Heroiczne przywództwo. Tajemnice sukcesu firmy istniejącej ponad 450 lat(Ł. Malczak, tłum.). Wydawnictwo WAM.

Marek, Z. (2017). Pedagogia towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Akademia Ignatianum w Krakowie.

Mellibruda, L. (2014, 26 września). Przestańmy używać słowa emeryci. To stygmatyzuje ludzi. Na Temat. http://natemat.pl/118217

Poleszak, W. i Pyżalski J. (2020). Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie pandemii, W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 7-15). EduAkcja.

Skłodowski, H. (2010). Psychologiczne wyzwania kryzysu. W: H. Skłodkowski (red.), Człowiek w kryzysie – psychospołeczne aspekty kryzysu (s. 9-22). Wydawnictwo Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania.

Sztumska, B. i Sztumski J. (2018). Świat wartości jako trzecie środowiska istnienia człowieka. „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe.

Żadkowska, M. (2021, 7 maja). Koronawirus. Czy istnieją pozytywne skutki życia w pandemii? Polskie Radio. https://www.polskieradio.pl/7/163/Artykul/2729542,Koronawirus-Czy -istnieja-pozytywne-skutki-zycia-w-pandemii

Żmudziński, W. (2008), Sukces po ignacjańsku. Cztery filary sukcesu według Chrisa Lowneya. W: W. Pasierbek (red.), Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu(s. 265-271). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Opublikowane
2021-11-16
Jak cytować
Urlińska-Berens, M. (2021). Towarzyszenie w dobie pandemii COVID‑19 a aktywność społeczna i edukacyjna emerytowanych funkcjonariuszy Służby Więziennej. Horyzonty Wychowania, 20(56), 107-118. https://doi.org/10.35765/hw.2191