Pomiędzy Realnym podmiotu a rzeczywistością neuronauk. Historia pewnego złudzenia w tle pedagogiki ignacjańskiej

Słowa kluczowe: pedagogia ignacjańska, neuronauki, psychoanaliza, podmiot, topologia

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem prowadzonych analiz badawczych jest podjęcie dyskusji wokół znaczenia procesów kognitywnych oraz teorii neuronaukowych w aspekcie pedagogiki ignacjańskiej i jej założeń dotyczących źródeł poznania człowieka w jego egzystencji.

PROBLEM i METODY BADAWCZE: Zasadniczy problem badawczy wyznacza pytanie o „żywioł myślenia” jako kluczowe zadanie dla prezentacji podmiotu i pedagogiki rozumianej jako forma zaangażowania na rzecz Innego. W prowadzonych przez ze mnie rozważaniach posługuję się topologiczną, a zarazem triangulacyjną perspektywą myślenia o podmiotowości, którą wyznacza dyskurs psychoanalizy Jacques’a Lacana. W tym znaczeniu przyjmuję, że triangulacja wyznacza logikę przyczynowości dyskursów pedagogicznych.

PROCES WYWODU: Przedstawiona zostanie perspektywa badań osadzonych w paradygmacie krytycznym ukazująca triadę dyskursu osadzoną w kontekście gier językowych, neuronauk oraz pedagogii ignacjańskiej.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza pola badawczego oraz pola poznawczego wskazuje na konieczność zachowania równowagi między poszczególnymi dyskursami, by nie doprowadzić do uprzedmiotowienia dyskursu o podmiocie.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Istnieje potrzeba dynamizowania działań podmiotu dla utrzymania równowagi między poszczególnymi ogniwami jego egzystencji.

 

Bibliografia

Arendt, H. (2011). Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej (M. Godyń i W. Madej, przeł.). Wydawnictwo Aletheia.

Bremer, J. (2016). Interdyscyplinarne znaczenie neuronauk. Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Charmot, F. (1943). La pédagogie des Jésuites. Ses principes. Son actualité. Spes.

Guilford, J. (1978). Natura inteligencji człowieka (B. Czarniawska, W. Kozłowski i J. Radzicki, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Heidegger, M. (1983). Co znaczy myśleć? (J. Mizera i J. Tischner, tłum.). W: Z. Kuderowicz (red.), Filozofia współczesna (t. I, s. 297-309). Wiedza Powszechna.

Heidegger, M. (1997). Seminare („Gesamtausgabe”, t. 15). Vittorio Klostermann.

Ignatian pedagogy. A Practical Approach. (b.d.). http://www.sjweb.info/documents/education/pedagogy_en.pdf

Kwaśnica, R. (2003). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 291-323). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Malpas, J.E. (2006). Heidegger’s topology: being, place, world. Massachusetts Institute of Technology.

Pedagogie Ignatienne approches concretes. (b.d.). http://docplayer.fr/41646532-Pedagogie-ignatienne-approches-concretes.html

Węc, K. (2012). Psychoanaliza w dyskursie edukacyjnym. Radykalność humanistyczna teorii i praktyki pedagogicznej. Konteksty nie tylko Lacanowskie (wyd. 2). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Węc, K. (2015). Granice i transgresje współczesnego wychowania. Psychoanaliza wobec kryzysu podmiotu. Kontestacyjny wymiar pedagogiki krytycznej i jej praktyczne implikacje (wyd. 2). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Węc, K. (2018). Surogaty tożsamości wobec genealogii i rozwoju podmiotu. Pomiędzy mimetyczną funkcją anamorfozy a figurą Innego. Edukacja Międzykulturowa, 9(2), 131-149.

Wittgenstein, L. (1998). Znaczenie słowa (A. Lipszyc, tłum.). W: L. Wittgenstein, Niebieski i brązowy zeszyt. Szkice do „Dociekań filozoficznych”. Spacja.

Zamojski, P. (2014). Od demaskacji ku budowaniu. Po-krytyczna perspektywa badań pedagogicznych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(67), 7-22.

Zamojski, P. (2020). Utrzymywanie się w żywiole myślenia jako zadanie pedagogiki. Filozoficzne Problemy Edukacji, 3, 61-74.

Žižek, S. (2001). Melancholia i akt etyczny (M. Szuster, tłum.). Res Publica Nowa, nr 10, 94-109.

Opublikowane
2021-11-16
Jak cytować
Węc, K. (2021). Pomiędzy Realnym podmiotu a rzeczywistością neuronauk. Historia pewnego złudzenia w tle pedagogiki ignacjańskiej. Horyzonty Wychowania, 20(56), 77-85. https://doi.org/10.35765/hw.2192