Designer, Creator, Trainer and Mentor… or an Academic Teacher Online
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem podjętych rozważań jest prezentacja kompetencji nauczycieli akademickich niezbędnych w nauczaniu online oraz koniecznych zmian postaw w tej grupie.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: W kontekście określonego celu problem badawczy zawarto w pytaniach: Jakie kompetencje powinien posiadać nauczyciel akademicki, by efektywnie nauczać online? W jaki sposób uczelnie powinny wspomagać w pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich w ich zdobywaniu? Wykorzystano metodę analizy literatury oraz wywiady z nauczycielami akademickimi Uniwersytetu Łódzkiego zgromadzone podczas szkoleń online w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia” Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój.
PROCES WYWODU: Wprowadzenie prezentuje rozwój e-learningu akademickiego w Polsce w ostatnich 20 latach. Następnie omówione są kompetencje nauczycieli akademickich nauczających online i konieczne zmiany postaw. Ukazany jest także udział uczelni w tym procesie.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przedstawionych rozważań wynika, że nie wszyscy nauczyciele byli przygotowani do e-learningu przed pandemią, a część uczelni niewystarczająco wspierała ich w pracy dydaktycznej. Pandemia pokazała, że przygotowanie do dydaktyki zdalnej powinno być jednym z celów rozwoju nauczycieli i uczelni.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Nauczanie online wymaga zmian i systemowego przygotowania nauczycieli do dydaktyki w cyfrowej rzeczywistości.
Bibliografia
Bednarek, J., & Lubina E. (2008). Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dąbrowicz-Tlałka, A.M. (2008). E-learning – prawdziwa czy fikcyjna koncepcja edukacyjnego rozwoju uczelni. Pismo Politechniki Gdańskiej, 4, 21-23.
Dąbrowski, M. (2005). Uczelnie wobec rozwoju technologii społeczeństwa wiedzy. In T. Gołębiowski, M. Dąbrowski, & B. Mierzejewska (Eds.), Uczelnia oparta na wiedzy. Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym (pp. 63-70). Fundacja Naukowa Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
Dostępność cyfrowa. (2021, October 28). Serwis Rzeczpospolitej Polskiej. https://www.gov.pl/web/ dostepnosc-cyfrowa/wcag-21-w-skrocie
Hodges, Ch., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020, March). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning, Educase Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Klimowicz, M. (2020). Polskie uczelnie w czasie pandemii. Centrum Cyfrowe. https://centrumcyfro- we.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/10/Raport_Polskie_uczelnie_w_czasie_pandemii.pdf
Mischke, J.M. (2009). Przeszkody, powody i utracone korzyści. E-nauczanie w polskich uczelniach wyższych. In M. Dąbrowski, & M. Zając (Eds.), E-edukacja – analiza dokonań i perspektyw rozwoju (pp. 19-24). Fundacja Naukowa Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
Miśniakiewicz, M., & Krnáčová, P. (2021). Academic tutoring as a form of modern cooperation with the student and an element of improving the quality of teaching services. Marketing of Scientific and Research Organizations, 39(1), 47-66. https://sciendo.com/article/10.2478/minib-2021-0003
Ostolski, P.R. (2021). Kompetencje metodyczne nauczycieli akademickich. In A. Karpińska, M. Ziń- czuk, & K. Kowalczuk K. (Eds.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej (pp. 287-299). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Rekomendacje MNiSW dotyczące kształcenia zdalnego (2020). https://www.gov.pl/web/nauka/rekomendacje-mnisw-dotyczace-ksztalcenia-zdalnego
Romaniuk, M.W., Łukasiewicz-Wieleba, J., & Kohut, S. (2020). Nauczyciele akademiccy wobec kryzysowej edukacji zdalnej. E-mentor, 5(87), 15-26.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 września 2007 r. w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione, aby zajęcia dydaktyczne na studiach mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. (2007). Dz.U. 2007 nr 188 poz. 1347 [Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 25 September 2007]. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20071881347
Sajdak, A. (2015). Preparation of academic teachers to conduct classes: possibilities of supporting and examples of good practices. Studia Oeconomica Posnaniensia, 3(5), 7-27.
Smyrnova-Trybulska, E. (2018). Technologie informacyjno-komunikacyjne i e-learning we współczesnej edukacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Turula, A. (2018). @-learning akademicki. Perspektywa humanistyczna. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. (2005). Dz.U. 2005 nr 164 poz. 1365 [Act “Law on Higher Education” of 27 July 2005]. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails. xsp?id=wdu20051641365.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. (2018). Dz.U. 2018 poz. 1668 [Act of 20 July 2018 on Higher Education and Science]. https://isap.sejm.gov.pl/isap. nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668.
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (2019). Dz.U. 2019 poz. 848 [Act of 4 April 2019 on the digital availa- bility of Internet pages and mobile applications of public entities]. https://isap.sejm.gov.pl/isap. nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000848
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (2019). Dz.U. 2019 poz. 1696 [Act of 19 July 2019 on ensuring the access to people with special needs]. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001696
Wierzbicka, A. (2019). Dydaktyczne i komunikacyjne aspekty e-edukacji akademickiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wierzbicka, A. (2021). Synchronicznie czy asynchronicznie? Jak skutecznie komunikować się podczas zajęć zdalnych? In A. Danielewska, & J. Kozłowska (Eds.), Edukacja w obliczu pandemii–wyzwania zdalnego nauczania (pp. 47-57). Wydawnictwo Naukowe TYGIEL.
Wycisk, A., & Matysik, M. (2021). Monitoring trendów edukacyjnych. Jak kształcić na potrzeby gospodarki opartej na innowacjach? Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Tech- nologii.https://www.cziitt.pw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/06/Trendy-edukacyjne_NERW2-RAPORT.pdf
Copyright (c) 2022 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: