Designer, Creator, Trainer and Mentor… or an Academic Teacher Online
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The objective of the reflections undertaken is to present the competences of academic teachers necessary for online teaching and the necessary changes of attitudes in this professional group.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In the context of the specific objective, the research problem is included in the questions: What competences should an academic teacher have in order to teach online effectively? How should universities support academic teachers in acquiring those competences in their teaching work? The method used was literature analysis and interviews with academic teachers at the University of Łódź collected during online training within the project: “Scientific excellence as the key to excellence in education”. Operational Programme Knowledge Education Development”.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The introduction presents the development of academic e-learning in Poland within the last twenty years. This is followed by the discussion of the competences of academic teachers conducting online classes and the necessary changes in their attitudes. The participation of universities in this process is also shown.
RESEARCH RESULTS: The presented reflections indicate that not all teachers were prepared for e-learning before the pandemic and that some universities failed to support them sufficiently in their teaching work. The pandemic showed that the preparation for remote teaching should be one of the goals of teacher and university development.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: Online teaching requires changes and systemic preparation of teachers for conducting classes in the digital reality.
References
Bednarek, J., & Lubina E. (2008). Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dąbrowicz-Tlałka, A.M. (2008). E-learning – prawdziwa czy fikcyjna koncepcja edukacyjnego rozwoju uczelni. Pismo Politechniki Gdańskiej, 4, 21-23.
Dąbrowski, M. (2005). Uczelnie wobec rozwoju technologii społeczeństwa wiedzy. In T. Gołębiowski, M. Dąbrowski, & B. Mierzejewska (Eds.), Uczelnia oparta na wiedzy. Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym (pp. 63-70). Fundacja Naukowa Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
Dostępność cyfrowa. (2021, October 28). Serwis Rzeczpospolitej Polskiej. https://www.gov.pl/web/ dostepnosc-cyfrowa/wcag-21-w-skrocie
Hodges, Ch., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020, March). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning, Educase Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Klimowicz, M. (2020). Polskie uczelnie w czasie pandemii. Centrum Cyfrowe. https://centrumcyfro- we.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/10/Raport_Polskie_uczelnie_w_czasie_pandemii.pdf
Mischke, J.M. (2009). Przeszkody, powody i utracone korzyści. E-nauczanie w polskich uczelniach wyższych. In M. Dąbrowski, & M. Zając (Eds.), E-edukacja – analiza dokonań i perspektyw rozwoju (pp. 19-24). Fundacja Naukowa Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
Miśniakiewicz, M., & Krnáčová, P. (2021). Academic tutoring as a form of modern cooperation with the student and an element of improving the quality of teaching services. Marketing of Scientific and Research Organizations, 39(1), 47-66. https://sciendo.com/article/10.2478/minib-2021-0003
Ostolski, P.R. (2021). Kompetencje metodyczne nauczycieli akademickich. In A. Karpińska, M. Ziń- czuk, & K. Kowalczuk K. (Eds.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej (pp. 287-299). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Rekomendacje MNiSW dotyczące kształcenia zdalnego (2020). https://www.gov.pl/web/nauka/rekomendacje-mnisw-dotyczace-ksztalcenia-zdalnego
Romaniuk, M.W., Łukasiewicz-Wieleba, J., & Kohut, S. (2020). Nauczyciele akademiccy wobec kryzysowej edukacji zdalnej. E-mentor, 5(87), 15-26.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 września 2007 r. w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione, aby zajęcia dydaktyczne na studiach mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. (2007). Dz.U. 2007 nr 188 poz. 1347 [Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 25 September 2007]. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20071881347
Sajdak, A. (2015). Preparation of academic teachers to conduct classes: possibilities of supporting and examples of good practices. Studia Oeconomica Posnaniensia, 3(5), 7-27.
Smyrnova-Trybulska, E. (2018). Technologie informacyjno-komunikacyjne i e-learning we współczesnej edukacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Turula, A. (2018). @-learning akademicki. Perspektywa humanistyczna. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. (2005). Dz.U. 2005 nr 164 poz. 1365 [Act “Law on Higher Education” of 27 July 2005]. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails. xsp?id=wdu20051641365.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. (2018). Dz.U. 2018 poz. 1668 [Act of 20 July 2018 on Higher Education and Science]. https://isap.sejm.gov.pl/isap. nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668.
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (2019). Dz.U. 2019 poz. 848 [Act of 4 April 2019 on the digital availa- bility of Internet pages and mobile applications of public entities]. https://isap.sejm.gov.pl/isap. nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000848
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (2019). Dz.U. 2019 poz. 1696 [Act of 19 July 2019 on ensuring the access to people with special needs]. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001696
Wierzbicka, A. (2019). Dydaktyczne i komunikacyjne aspekty e-edukacji akademickiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wierzbicka, A. (2021). Synchronicznie czy asynchronicznie? Jak skutecznie komunikować się podczas zajęć zdalnych? In A. Danielewska, & J. Kozłowska (Eds.), Edukacja w obliczu pandemii–wyzwania zdalnego nauczania (pp. 47-57). Wydawnictwo Naukowe TYGIEL.
Wycisk, A., & Matysik, M. (2021). Monitoring trendów edukacyjnych. Jak kształcić na potrzeby gospodarki opartej na innowacjach? Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Tech- nologii.https://www.cziitt.pw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/06/Trendy-edukacyjne_NERW2-RAPORT.pdf
Copyright (c) 2022 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: