Teacher Perspectives on Supporting Students With Stuttering in Schools and Preschools
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem badań przedstawionych w artykule było zbadanie opinii nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych w kwestii wspierania ucznia z jąkaniem w jego funkcjonowaniu w placówkach edukacyjnych.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Główny problem przeprowadzonych badań dotyczył pytania na temat tego, jaki jest poziom wiedzy na temat jąkania i wsparcia ucznia z jąkaniem wśród badanych nauczycieli. W celu uzyskania odpowiedzi na związane z tym tematem pytania posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki kwestionariusza ankiety. W badaniu wzięło udział 155 nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Zadane im pytania dotyczyły ogólnego poziomu wiedzy na temat jąkania u dzieci.
PROCES WYWODU: Proces wywodu polega na rozpoznaniu problematyki, przedstawieniu wyników badań ankietowych i wyciągnięciu uogólnionych wniosków z ankiet i dokonaniu ich ekstrapolacji, aby przedstawić rekomendacje dla nauczycieli zajmujących się dziećmi z jąkaniem się.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki badań jednoznacznie pokazują, że poziom wiedzy nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych na temat jąkania oraz metod ich wspierania jest niewystarczający. Nauczyciele wykazali potrzebę dalszego dokształcania się, co wskazuje na konieczność systematycznych działań edukacyjnych w tym zakresie.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Pierwszym krokiem do zwiększenia świadomości nauczycieli o jąkaniu mogłoby być zamieszczenie odpowiednich treści w ramach praktyki opartej na dowodach (EBP) w Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Propagowanie aktualnej wiedzy na temat jąkania przez szkolenia tematyczne i programy mentoringowe również wspierałoby powyższy cel. Wyniki niniejszych badań mogą być wykorzystane do implementacji programów doszkalających dla nauczycieli na poziomie lokalnym i krajowym oraz programów przeciwdziałających stygmatyzacji uczniów z jąkaniem (np. InterACT), co przyczyniłoby się do pozytywnego wpłynięcia na ich rozwój emocjonalny i społeczny.
Bibliografia
Błachnio, A. (2013). Emocje odczuwane podczas mówienia przez osoby jąkające się [Emotions experienced while speaking by people who stutter]. Kwartalnik Pedagogiczny, 3/229, 31–50.
Bloodstein, O., & Bernstein Ratner, N. (2008). A handbook on stuttering (6th ed.). Delmar Learning.
Chęciek, M. (2007). Jąkanie: diagnoza – terapia – program [Stuttering: Diagnosis – therapy – program]. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Hamre, C.E. (1984). Stuttering as a cognitive-linguistic disorder. In R.F. Curlee & W.H. Perkins (Eds.), Nature and treatment of stuttering: New directions (pp. 237−257). Taylor & Francis.
Kamińska, D. (2007). Wspomaganie płynności mowy dziecka: profilaktyka, diagnoza i terapia jąkania wczesnodziecięcego [Supporting a child’s speech fluency: Prevention, diagnosis, and therapy for early childhood stuttering]. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kelman, E., & Nicholas, A. (2013). Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym. Podejście interakcyjne rodzic–dziecko – Palin PCI [Practical intervention in early childhood stuttering: Palin PCI parent-child interaction approach] (M. Kądzioła, Trans.). Harmonia Universalis.
Klingbeil, G.M. (1939). The historical background of the modern speech clinic. Journal of Speech Disorders, 4(3), 115−132. https://doi.org/10.1044/jshd.0402.115
Kowalczyk, Ł. (2020). Jak wspierać w szkole jąkającego się ucznia? [How to support a stuttering student at school?]. Szkoła Specjalna, 81(5), 364–369. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.6316
Millard, S.K., Nicholas, A., & Cook, F.M. (2008). Is parent-child interaction therapy effective in reducing stuttering? Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 51(3), 636−650. https://doi.org/10.1044/10924388(2008/046)
Sommers, R.K., & Caruso, A.J. (1995). In-service training in speech-language pathology: Are we meeting the needs for fluency training? American Journal of Speech-Language Pathology, 4(3), 22−28.
Wyatt, G. (1969). Language learning and communication disorders in children. The Free Press.
Yairi, E., & Ambrose, N. (2005). Early childhood stuttering. Pro Ed.
Copyright (c) 2024 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: