Bilingualism of Students in Kazakhstan as a Challenge for Inclusive Education

Słowa kluczowe: dwujęzyczność w psycholingwistyce, dwujęzyczność kazachsko-rosyjska, PISA, edukacja włączająca, edukacja w Kazachstanie

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie problemu dwujęzyczności kazachsko-rosyjskiej jako kontekstu edukacji włączającej w Kazachstanie. Cel badań to poznanie perspektywy rodziców w spojrzeniu na zjawisko dwujęzyczności jako czynnik rozwoju ich dzieci.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Dwujęzyczność Kazachstanu stanowi wyzwanie dla systemu edukacji. Kraj przechodzi proces derusyfikacji językowej. Główny problem badawczy: Jak rodzice dzieci w Kazachstanie postrzegają dwujęzyczność, w jakiej rozwijają się ich dzieci? Podjęto badania wśród kazachskich rodziców (N = 107) z wykorzystaniem dwujęzycznej ankiety internetowej.

PROCES WYWODU: Część teoretyczna opisuje sytuację językową Kazachstanu i przemiany, które zaszły w tym zakresie. Opisano dwujęzyczność jako specyficzną sytuację wpływającą wzbogacająco lub zubożająco na rozwój dziecka. Zestawiono niskie wyniki uczniów w czytaniu (PISA) z możliwymi z utrudnieniami wynikającymi z dwujęzyczności. W części empirycznej zaprezentowano wyniki badań własnych.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Rodzice wskazują, że dzieci posługują się głównie językiem kazachskim (49,5%), rzadziej rosyjskim (35,5%) czy obydwoma (14%). Większość dzieci (73,8%) otoczona jest głównie kazachskim i w domu, i w szkole. Najwięcej rodziców (90,7%) chciałoby, by ich dzieci w przyszłości mówiły po angielsku. Dla większości z nich dwujęzyczność jest zjawiskiem pozytywnym; tylko niektórzy widzą w niej zagrożenie dla rozwoju (9,3%).

WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Badania można wykorzystać w projektowaniu dalszych badań nad rozwojowymi i społecznymi skutkami dwujęzyczności w Kazachstanie, ale też w kształceniu nauczycieli w zakresie zróżnicowanych po- trzeb uczniów wielojęzycznych nie tylko w tym kraju.

Bibliografia

Abrahamsson, N., & Hyltenstam, K. (2008). The robustness of aptitude effects in near-native second language acquisition. Studies in Second Language Acquisition, 30(4), 481–509. https://doi.org/10.1017/S027226310808073X

Bocharova, M. (2022, June 22). Kazakhstan: Pass PISA with high score. Central Asian Bureau for Analytical Reporting. https://cabar.asia/en/kazakhstan-pass-pisa-with-high-score

Constitution of the Republic of Kazakhstan. (n.d.). AGKSiT. https://agksit.kz/index.php/en-us/134-legislation-of-the-republic-of-kazakhstan/3275-konstitutsiya-respubliki-kazakhstan-2

Haman, E., Wodniecka, Z., Marecka, M., Szewczyk, J., Białecka-Pikul, M., Otwinowska, A., Mieszkowska, K., Łuniewska, M., Kołak, J., Miękisz, A., Kacprzak, A., Banasik, N., & Foryś-Nogala, M. (2017). How does L1 and L2 exposure impact L1 performance in bilingual children? Evidence from Polish-English migrants to the United Kingdom. Frontiers in Psychology, 8, Article 1444. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01444

Human Rights Watch. (2019a, July 17). Kazakhstan: Children in institutions isolated, abused. https://www.hrw.org/news/2019/07/17/kazakhstan-children-institutions-isolated-abused

Human Rights Watch. (2019b, March 14). “On the margins”: Education for children with disabilities in Kazakhstan. https://www.hrw.org/report/2019/03/14/margins/education-children-disabilities-kazakhstan

Kurcz, I. (2007). Psychologiczne aspekty dwujęzyczności [Psychological aspects of bilingualism]. Wydawnictwo Harmonia.

Kurmanowa, B.Ż. (2009). Współczesna językowa i etnojęzykowa sytuacja w Kazachstanie i jej wpływ na kształtowanie dwujęzyczności w nauczaniu (na przykładzie ośrodków naukowych Aktiubińskiego Okręgu Republiki Kazachstanu) [The contemporary linguistic and ethnolinguistic situation in Kazakhstan and its impact on shaping bilingualism in education (based on scientific centers in the Aktobe region of the Republic of Kazakhstan)]. Lingwistyka Stosowana. Przegląd, 1, 141−149.

National census 2021. (n.d.). Results of the National Population Census 2021. https://stat.gov.kz/en/national/2021/

Nurbaev, Z. (2020, May 21). Why did Kazakhstan fail the international PISA assessment? Central Asian Bureau for Analytical Reporting. https://cabar.asia/en/why-did-kazakhstan-fail-the-international-pisa-assessment

Nurullin, E. (2023, July 21). Yazyk nashego budushchego: Kak menyayetsya situatsiya s kazakhskim v shkolakh i vuzakh strany [Язык нашего будущего: Как меняется ситуация с казахским вшколах и вузах страны/The language of our future: How the situation with Kazakh is changing in the country’s schools and universities]. Tengri News. https://tengrinews.kz/kazakhstan_news/yazyik-nashego-buduschego-menyaetsya-situatsiyakazahskim-505163/

OECD. (2023, December 5). PISA 2022 results (Volume I): The state of learning and equity in education. https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-i_53f23881-en/full-report.html

О языках в Республике Казахстан [O yazykakh v Respublike Kazakhstan/On languages in theRepublic of Kazakhstan]. (1997). Закон Республики Казахстан от 11 июля 1997 года № 151-I [Zakon Respubliki Kazakhstan ot 11 iyulya 1997 goda № 151-I/Law of the Republic of Kazakhstan of July 11, 1997 № 151-I]. https://www.kaznu.kz/ru/1969

Rothman, J. (2009). Understanding the nature and outcomes of early bilingualism: Romance languages as heritage languages. International Journal of Bilingualism, 13(2), 155–163. https://doi.org/10.1177/1367006909339814

UNESCO. (2021, July 23). Kazakhstan. Inclusion. https://education-profiles.org/central-andsouthernasia/kazakhstan/~inclusion

Opublikowane
2024-12-31
Jak cytować
Podgórska - Jachnik, D., Kenżegalijeva, A., & Mukhieva, G. (2024). Bilingualism of Students in Kazakhstan as a Challenge for Inclusive Education. Horyzonty Wychowania, 23(68), 95-107. https://doi.org/10.35765/hw.2024.2368.10