To Understand the Idea of Self-Advocacy. Building the Competences of Inclusive Education Teachers to Support Students With Diverse Educational Needs
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie idei self-adwokatury osób z niepełnosprawnościami i doświadczeń związanych z kształtowaniem jej rozumienia wśród nauczycieli edukacji włączającej. Celem badania jest identyfikacja sposobu, w jaki treści związane z self-adwokaturą są odbierane w kontekście idei włączenia społecznego w trakcie kształcenia nauczycieli.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym problemem badawczym jest pytanie: Jak nauczyciele rozumieją ideę self-adwokatury? oraz Jaki sposób prowadzenia zajęć skutecznie przybliża ich do zrozumienia tej idei w warunkach edukacji akademickiej? Raport z badania to część większego projektu autorek. Przedstawia prosty eksperyment w nauczaniu koncepcji self-adwokatury przyszłych nauczycieli (N = 184) i analizę ich prac na ten temat.
PROCES WYWODU: Część teoretyczna wyjaśnia, czym jest self-adwokatura, opisuje jej genezę i miejsce w systemie edukacji włączającej. W części empirycznej zaprezentowano wyniki badań, w tym przykładowe prace studentów pedagogiki.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Większość ankietowanych nie spotkała się wcześniej z pojęciem „self-adwokat”. Utożsamiają go z osobą występującą w imieniu osoby z niepełnosprawnością, a ideę self-adwokatury z ochroną praw i interesów tych osób, ale niekoniecznie samodzielnie. W jej zrozumieniu pomaga zaprojektowane kreatywne zadanie.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I ZNACZENIE APLIKACYJNE WPŁYWU BADAŃ: Wyniki mogą zostać wykorzystane w kształceniu akademickim przyszłych nauczycieli edukacji włączającej. Kompetencje samorzecznicze potrzebne są wszystkim. Warto wprowadzić do kształcenia nauczycieli proponowane zajęcia, które umożliwiają pogłębienie zrozumienia idei self-adwokatury.
Bibliografia
Abramowska, B.E. (Ed.). (2014). Scenariusze zajęć dla self-adwokatów. Poradnik metodyczny dla profesjonalistów [Lesson plans for self-advocates: A methodological guide for professionals]. Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.
Atkinson, D. (2002). Self-advocacy and research. In B. Gray & R. Jackson (Eds.), Advocacy and learning disability (pp. 129–136). Jessica Kingsley Publishers.
Charlton, J.I. (2000). Nothing about us without us: Disability oppression and empowerment. University of California Press.
Department of Administration. (2014, May 1). The ADA legacy project. Moments in disability history 17. The self advocacy movement. Disability Minnesota. https://mn.gov/mnddc/ada-legacy/ada-legacy-moment17.html
Goodley, D. (2005). Empowerment, self-advocacy and resilience. Journal of Intellectual Disabilities, 9(4), 333–343. https://doi.org/10.1177/1744629505059267
Griffiths, S., & Ryan, T. (2015). Self-advocacy and its impacts for adults with developmental disabilities. Australian Journal of Adult Learning, 55(1), 31–53. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1059141.pdf
Jakubas-Śródecka, A. (2023). Znaczenia nadawane uczestnictwu w grupach self-adwokackich przez dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Polsko-angielskie studium porównawcze [Meanings attributed to participation in self-advocacy groups by adults with intellectual disabilities: A Polish-English comparative study]. [Unpublished doctoral dissertation]. University of Wrocław.
Montessori, M. (2018). Sekret dzieciństwa [The secret of childhood] (L. Krolczuk-Wyganowska, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN, Association Montessori Internationale.
Munzenmaier, C., & Rubin, N. (2013). Perspectives: Bloom’s taxonomy – What’s old is new again. The eLearning Guild. https://onlineteachered.mit.edu/edc-pakistan/files/best-practices/session-2/Pre-Session-Munzenmaier-Rubin-2013.pdf
Parchomiuk, M. (2014). „Nic o nas bez nas”. Udział osób z niepełnosprawnością intelektualną w badaniach [“Nothing about us without us”: The participation of people with intellectual disabilities in research]. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), 35–54. https://cnsonline.pl/resources/html/article/detailsid=58893&language=pl
Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe [Principles of pedagogical research: Quantitative and qualitative strategies]. Wydawnictwo Akademickie Żak.
Podgórska-Jachnik, D. (2009). Ruch self-adwokatów jako rozwijanie kompetencji w zakresie rzecznictwa własnego osób z niepełnosprawnością intelektualną [The self-advocacy movement as the development of self-advocacy competences of people with intellectual disabilities] W: D. Podgórska-Jachnik (Ed.), Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych [The Problems of advocacy and representation of people with disabilities]. Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Edukacyjna Grupa Projektowa.
Schreiner, M. (2007). Effective self-advocacy: What students and special educators need to know. Intervention in School and Clinic, 42(5), 300–304. https://doi.org/10.1177/10534512070420050701
Copyright (c) 2024 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: