Karać czy kierować? W sprawie herbartowskiej kategorii „Zucht”

  • Dariusz Stępkowski Katedra Historii Wychowania Instytutu Pedagogiki im. św. Jana Bosko na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Słowa kluczowe: PEDAGOGIKA HERBARTA, HERBARTYZM, NAUCZANIE WYCHOWUJĄCE, RZĄDZENIE DZIEĆMI, KARANIE, DYSCYPLINOWANIE, KIEROWNICTWO

Abstrakt

Niekiedy obraz przemawia bardziej niż słowo, dlatego we wstępie chciałbym odwołać się do pewnego osobistego doświadczenia. W ubiegłym roku, w wakacje zwiedzałem wystawę w Muzeum Szkolnictwa w bawarskim miasteczku Ichenhausen. Znajduje się ono w dawnym budynku szkoły. Ekspozycja przedstawia główne etapy materialnego rozwoju edukacji od czasów prehistorycznych aż do współczesności. W jednym z pomieszczeń zrekonstruowano dziewiętnastowieczną izbę lekcyjną. Oprócz wyposażenia starano się odtworzyć również atmosferę panującą wówczas na zajęciach. Stąd niemal każdy szczegół sali odgrywał ważną rolę.

Opublikowane
2015-07-23
Jak cytować
Stępkowski, D. (2015). Karać czy kierować? W sprawie herbartowskiej kategorii „Zucht”. Horyzonty Wychowania, 6(12), 81-94. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/419
Dział
Artykuły tematyczne