Karać czy kierować? W sprawie herbartowskiej kategorii „Zucht”

  • Dariusz Stępkowski Katedra Historii Wychowania Instytutu Pedagogiki im. św. Jana Bosko na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Abstract

Niekiedy obraz przemawia bardziej niż słowo, dlatego we wstępie chciałbym odwołać się do pewnego osobistego doświadczenia. W ubiegłym roku, w wakacje zwiedzałem wystawę w Muzeum Szkolnictwa w bawarskim miasteczku Ichenhausen. Znajduje się ono w dawnym budynku szkoły. Ekspozycja przedstawia główne etapy materialnego rozwoju edukacji od czasów prehistorycznych aż do współczesności. W jednym z pomieszczeń zrekonstruowano dziewiętnastowieczną izbę lekcyjną. Oprócz wyposażenia starano się odtworzyć również atmosferę panującą wówczas na zajęciach. Stąd niemal każdy szczegół sali odgrywał ważną rolę.

Published
2015-07-23
How to Cite
Stępkowski, D. (2015). Karać czy kierować? W sprawie herbartowskiej kategorii „Zucht”. HORIZONS OF EDUCATION, 6(12), 81-94. Retrieved from https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/419